19 Reacties

4 jaar geleden

Purelan van Medela (lanoline) erop smeren. Werkt fantastisch. Ik had het ook de eerste week maar nu nergens meer last van

4 jaar geleden

Ook misschien even laten nakijken of goed aangelegd wordt. Succes ermee!

4 jaar geleden

Hoi! Tips die ik kreeg bij tepelkloven en die bij mij hielpen: - druppel moedermelk erop doen en aan de lucht laten drogen - goed blijven smeren met tepelzalf om het soepel te houden - zonder bh lopen zodat er veel frisse lucht bij kan - eventueel kolven als aanleggen te pijnlijk is Succes, kan ontzettend zeer doen.. 😅 en nog gefeliciteerd met de kleine natuurlijk!

4 jaar geleden

Als eerste gefeliciteerd met jullie kindje! Tip: Rite aid hydrogel breast discs. Kan gedurende 24 uur worden gebruikt, daarna nieuwe gebruiken. Als je het in de koelkast legt (tijdens voeden), geeft het extra verkoelend effect. En borstvoeding geven gaat echt beter worden. Tepels hebben de tijd nodig om te wennen.

4 jaar geleden

Met de bovengenoemde tips komt dat helemaal goed! Het is echt even doorzetten. Ik heb bij beide kindjes ook ontzettend pijn gehad de eerste week, ik zat soms zelfs gewoon te huilen van de pijn. Maar dat gaat echt over mits de baby goed aanlegt. Ze zal er even doorheen moeten en dan zal ook zij kunnen genieten van het voeden. Veel succes en geniet van jullie kindje.

4 jaar geleden

Ik heb zojuist hierover een gesprek gehad met een lactatiekundige! Haar advies was, als de kloven echt hevig zijn en aanleggen fors pijnlijk is, om de tepels even te laten ‘rusten’ door enkele dagen de melk te kolven. Kolven is over het allemaal dan iets minder pijnlijk. Na enkele dagen weer aanleggen, eventueel met hulp van een lactatiekundige! Succes

4 jaar geleden

Het ‘er even doorheen moeten’ ben ik het overigens echt niet mee eens! En als mensen dat tegen je blijven zeggen voelt het als een soort falen op moment dat je een kolf erbij pakt. Laat je niet gek maken en denk aan jezelf! Voeden mag zeker gevoelig zijn maar niet enorm veel zeer doen!

4 jaar geleden

Tepelkloven hebben altijd een oorzaak en vaak is die oorzaak verkeerd aanleggen van de baby, afhankelijk van waar de tepelkloven zitten kan je zien wat er misgaat. Zit de kloof bovenop de tepel dan gaat de tepel waarschijnlijk niet ver genoeg de mond in en drukt het tegen het harde gehemelte ipv zachte gehemelte aan. Zit de kloof meer aan de zijkant dan kan het zijn dat de baby teveel “hangt” aan de borst en is het belangrijk om een andere houding te kiezen van het voeden of de baby meer met kussens te ondersteunen. Belangrijk is om hiervoor een lactatiekundige in te schakelen om te kijken waardoor het bij jullie komt zodat je vrouw weer op een prettige manier kan voeden en niet stopt doordat het pijn doet!

4 jaar geleden

Reactie op LoutjeK

Het ‘er even doorheen moeten’ ben ik het overigens echt niet mee eens! En a ...
Hoezo mag het niet even pijn doen? Mijn tweede legde goed aan maar toch deed het ontzettend pijn. Heb niet gekolft maar ben doorgegaan en na 2 weken was het over. Het is wel verstandig een lactatiekundige in te schakelen om mee te kijken. Maar dat het niet pijn mag doen is onzin, door die gedachte stoppen vrouwen juist met bv als het pijnlijk is.

4 jaar geleden

Ik heb destijds bij de apotheek tepelzalf gehaald. Op aanraden van de kraamhulp. Deze moest ik na elke borstvoeding aanbrengen. Werkte bij mij heel goed. Nooit meer last gehad van tepelkloven

4 jaar geleden

Reactie op mommy25

Hoezo mag het niet even pijn doen? Mijn tweede legde goed aan maar toch dee ...
Op het moment dat het ‘ontzettend pijn’ doet zoals jij omschrijft gaat er iets niet goed rondom aanleggen of het drinken zelf. Nogmaals, het mag inderdaad gevoelig zijn of even kort licht pijnlijk, maar bij voeden met ontzettend veel pijn zul je in moeten grijpen of iemand mee moeten laten kijken

4 jaar geleden

Tepelzalf vd kruidvat eigen merk hielp hier goed. En 24 uur de tepel die meeste zeer doet niet aanleggen maar alleen kolven zodat het de tijd heeft om wat dicht te gaan.

VRIEND

4 jaar geleden

Ik heb zelf veel gehad aan de multi mam compressen, daarmee waren ze met een paar dagen weg.

4 jaar geleden

Onze kraamzorg heeft een “spreekuur” met een lactatiekundige. Misschien goed om te kijken of jullie ook zoiets hebben, mocht je er niet uitkomen met alle tips 😉

4 jaar geleden

Schapenvet schijnt ook te helpen.

4 jaar geleden

Reactie op Kersenbloesem

Purelan van Medela (lanoline) erop smeren. Werkt fantastisch. Ik had het oo ...
Ik vind dat echt rotspul om te smeren ik gebruik nu de lanolin van lanacare die is meer vloeibaar en die smeert zooo fijn werkte echt magisch (dat doet lanoline ooknet als Medela) lijkt een soort filmlaagje erop 2ehuid effect was echt 👌

4 jaar geleden

Multimam compressen, hebben ze bij alle drogisten En de tip van het jaar.. Voor mij was kokosolie een uitkomst. Ik had een hele diepe pijnlijke kloof en met dat spul smeren ik zag het gewoon verdwijnen!! Niet ongeurde (want dat is het helende stofje er ook uit gehaald) kokosolie. Adviseerde mijn lactatiekundige nadat al die vaseline crèmes niet hielpen. En idd.. Laat even iemand 1 keer een voeding meekijken. Dat heeft bij mij zo goed geholpen! Dat is echt wel zijn geld waard zo'n afspraak. Sterkte!!

4 jaar geleden

Ik had dit ook! Eerste week baby telkens te veel laten sabbelen en resulteerde in tepelkloven en telkens bloed. Op aanraden van de verloskundige mocht ik 24u alleen maar kolven en dat in een flesje geven (kolf had ik al gehuurd omdat op dag 4 borstvoeding extra gestimuleerd moest worden). Dat was een enorme verademing, toen konden de kloven helen. Uiteindelijk anderhalve dag alleen maar gekolfd en flesje gegeven. Mijn baby heeft sterke zuigbehoefte, dus drink daarna gewoon weer net als daarvoor uit de borst. Voordeel is wel dat ze ook gelijk gewend is aan fles. Kloven zijn daarna ook niet meer teruggekomen, wel goed letten op goed aanhappen. Ze mag niet meer sabbelen, dan krijgt ze evt speentje.