38 Reacties

één jaar geleden

Absoluut zwangerschapsdiscriminatie. Als jij niet met verlof zou gaan, dan had je dus geen geld gekost en wel kunnen blijven. Ik hoop dat je een rechtsbijstandverzekering hebt, dan kun je die inschakelen. Vervelend dat dit nu op je dak komt, maar ik zou ook niet met een goed gevoel bij zo’n bedrijf willen blijven werken. De arbeidsmarkt ligt wagenwijd open, dus hopelijk vind je een fijne nieuwe plek waar je wel gewaardeerd wordt!

één jaar geleden

Je kunt contact opnemen met juridisch loket, rechtsbijstand en een vakbond. Daarnaast kun je een melding doen bij het college van mensen rechten of daar een oordeel van vragen. Duurt wel wat maanden.

één jaar geleden

Ja lijkt me overduidelijk helaas 😔 Wel heel moeilijk aan te tonen als hij dit mondeling heeft verteld. Je zou kunnen proberen het gesprek en de dingen die hij je heeft gezegd te herhalen in een e-mail kom het toch een soort van zwart op wit te krijgen. Zo van: “beste ….Op die en die datum hebben wij na mijn aandringen een gesprek gehad over mijn aflopend tijdelijk contract. Hierin gaf u aan dat u tevreden bent met mijn functioneren maar dat dit, dit en dit de redenen zijn om mijn contract niet te laten verlengen.” Misschien dat dat een klein beetje kan helpen met het bewijzen dat het vanwege je verlof en ouderschapsverlof niet wordt verlengd. Maar ik zou 1000% vooral juridisch loket morgen nog bellen om advies in te winnen van hun hoe hiermee om te gaan. Maakt me echt zo pissed off deze verhalen :( Ook die opmerking “daar heb ik een ouderwetse mening over”… Ja dankjewel voor je mening Herman maar gelukkig wordt het daarom ook niet door jou bepaald.

één jaar geleden

Reactie op Robin095

Absoluut zwangerschapsdiscriminatie. Als jij niet met verlof zou gaan, dan ...
Dank voor je reactie! Ik ben lid van FNV en heb een rechtsbijstandverzekering, gelukkig! Ja, ander werk ga ik vast vinden, dat is een fijn gegeven :)

één jaar geleden

Ja overduidelijk, iemand met zo’n mentaliteit kan je maar beter achter je laten. Ik lees dat je goeie kans hebt op een nieuwe baan, dat is fijn! Hopelijk kan je evengoed genieten van je 4 maanden verlof en niet al te lang daarna weer aan de bak inclusief ouderschapsverlof

één jaar geleden

Lijkt er wel op, het lastige is dat je dit niet kan aantonen. Tenzij je iets zwart op wit hebt staan. De werkgever mag nu eenmaal een bepaalde tijd contract opzeggen, ook tijdens de zwangerschap. Netjes is het niet, de WAZO uitkering bekostigd jouw salaris. Had je een vast contract moeten krijgen? Kan zijn dat hij vanwege gestegen kosten die stap nu niet kan maken omdat hij niet weet hoe de organisatie erover 5 maanden uitziet? De werkgever moet een maand van te voren je contract opzeggen. Als je tot juni een contract hebt, dan is het logisch dat je nog niets gehoord hebt. Wij krijgen nu ook al vragen van mensen die een contract hebben tot in de zomer of deze verlengd wordt. Wij doen hier nog geen uitspraken over omdat we niet weten hoe de organisatie erop dat moment voorstaat. Ik zou gewoon lekker gaan solliciteren, de banen liggen echt voor het oprapen.

één jaar geleden

Wat naar dat dit zo rauw op je dak is gevallen. Behoorlijk schrikken kan ik mij voorstellen. De werkgever hoeft geen reden te geven als een tijdelijk contract niet wordt verlengd. De gegeven reden (financiën) wordt door jou in twijfel getrokken, maar daarmee is nog geen zwangerschapsdiscriminatie aangetoond. Zeker omdat je schrijft dat het gesprek enigszins een waas voor je is (wat ik goed begrijp!) is het erg moeilijk aantonen. Goed dat je lid bent van de vakbond en een rechtsbijstandsverzekering hebt. Hoop dat zij je goed kunnen helpen en informeren!

één jaar geleden

Al is Misschien zwangerschapsdiscriminatie, maakt dat nog voor je uit? Wat wil je ermee bereiken? Wil je een heel juridisch traject in gaan die je mogelijk niet wint. En wat als je die wel wint en daar verder mag werken? Hoe zal de sfeer dan zijn?

één jaar geleden

Reactie op M_1986

Lijkt er wel op, het lastige is dat je dit niet kan aantonen. Tenzij je iet ...
Ja klopt, het tijdelijke contract maakt dat ik in een kwetsbare positie zit. Alleen de reden, daar twijfel ik aan. Hij had het contract niet vast hoeven te maken. Hij heeft in het gesprek aangegeven het al langere tijd te weten, maar dus in die tijd wel nieuwe medewerkers aangenomen. Dat vind ik gek. Maar bewijs heb ik inderdaad niet

VRIEND

één jaar geleden

Als ze de kosten niet meer kunnen dragen dan is dat toch een reden? Het is natuurlijk heel vervelend, maar niet alles kan op zwangerschaps discriminatie gegooid worden. Ik zou je energie steken in het vinden van een leuke, nieuwe baan!

één jaar geleden

Reactie op Tauriel

Al is Misschien zwangerschapsdiscriminatie, maakt dat nog voor je uit? Wat ...
Ja dat maakt me uit, niet alleen voor mezelf maar voor alle zwangere vrouwen. Als ik lees dat nog 43% van de zwangeren hiermee te maken heeft... Ik begrijp je reactie, want hoeveel energie is het me nu waard voor mezelf en mijn kindje. Die vraag blijf ik mezelf stellen, maar voor nu vind ik het wel waard om er energie in te steken.

één jaar geleden

Reactie op DeniseD

Als ze de kosten niet meer kunnen dragen dan is dat toch een reden? Het is ...
Maar hij heeft wel 3 nieuwe medewerkers aangenomen

één jaar geleden

Maar ze geven aan dat het te maken heeft met de kosten toch? Dan zou ik het niet op zwangerschapsdiscriminatie gooien als ik eerlijk ben. Desalniettemin heel vervelend. Je hebt sowieso je WAZO tot einde verlof en daarna heb je WW. hopelijk vind je gauw een nieuwe baan!

één jaar geleden

Reactie op Mamajaju

Ja lijkt me overduidelijk helaas 😔 Wel heel moeilijk aan te tonen als hij ...
Dank voor de tip! Ik ga proberen het zwart op wit te krijgen :)

één jaar geleden

Heel vervelend voor je! Helaas is het niet echt hard te maken mocht het met je zwangerschap te maken hebben. Ik zou proberen het los te laten en wat anders te zoeken voor na je verlof. Ik hoop dat je wel van je verlof kunt gaan genieten 😘

één jaar geleden

Lees je ook even in over een transitievergoeding, daar heb je recht op. Misschien is hij daar ook niet 'van op de hoogte' (en heeft hij er een ouderwetse mening over 🤣).

één jaar geleden

Je hebt wel te recht op een transitievergoeding! Hou dat goed in de gaten😊

één jaar geleden

Als ik je verhaal zo lees vind ik dit een beetje onzin en inderdaad discriminatie. Je zwangerschaps- en bevallingsverlof en ook je ouderschapsverlof wordt vergoed door het uwv. Je werkgever heeft hier dus helemaal geen kosten aan. Als jouw functioneren verder goed is en je bent de afgelopen tijd niet ziek bent geweest zie ik dus geen reden voor je ontslag. Ik zou dus aan je werkgever vragen wat de werkelijke reden is voor je ontslag. Je kan iedergeval een zwangerschapsuitkering aanvragen bij het uwv voor de weken dat je niet betaald wordt tijdens je zwangerschap/kraamtijd. Hierna loopt deze uitkering door in een normale ww uitkering. Probeer je iedergeval te ontspannen en ga achter die zwangerschapsuitkering aan, dit is 100% van je huidige dagloon.

één jaar geleden

Vervelende aan deze hele situatie is dat je een tijdelijk contract hebt. Dat betekent niet dat je ontslagen word maar dat je tijdelijke contract niet verlengt word. je werk geeft aan dat het om financiele redenen zouden gaan ( wat bullshit is want ze kunnen wel nieuwe medewerkers aannemen)... Ik zou het zelf ook in twijfel trekken. maar je hebt verder geen poot om op te staan omdat het om een tijdelijk contract ging en je werkgever geen reden op hoeft te geven waarom hij jou contract niet verlengt. Wat ik wel zou uitzoeken is je transitievergoeding. Aangezien je daar recht op hebt als je contract niet verlengt word. Succes!!

één jaar geleden

Reactie op Fannie

Ja dat maakt me uit, niet alleen voor mezelf maar voor alle zwangere vrouwe ...
Fannie, ik en vele vrouwen met mij steunen je! Of het aan te tonen gaat zijn of niet, zwangerschapsdiscrimantie bestaat op allerlei manieren en is echt een probleem. En het gaat niet veranderen als we het maar simpel slikken en wegkijken (en natuurlijk zijn daar soms ook goede redenen voor). Het is een vreemd verhaal, dus vraag advies aan experts en stel - op een professionele manier - kritische vragen. Heel veel succes, ook met het vinden van een nieuwe baan!