10 Reacties

2 jaar geleden

Geen ervaring mee maar misschien vind je zoontje de achtergrond geluiden fijn? Als dat het is zou je misschien je telefoon of een tablet op een kinderfilmpje kunnen zetten als hij er toch niet echt naar kijkt

2 jaar geleden

Wij hebben eigenlijk altijd muziek (meestal wat ik graag luister maar soms ook kinderliedjes) aan voor ‘ruis’ en maken van tv-kijken echt een momentje. Dus dan mogen ze 1 of 2 afleveringen op een dag kijken en dan is het weer klaar. We hebben geen fysieke tv, dus kijken op laptop. En dan als het klaar is klappen ze zelf de laptop dicht en gaan ze zelfstandig spelen. Dit werkt voor ons (en mijn rust) goed.

2 jaar geleden

Wij doen gewoon aan schermen maar hebben wel hele duidelijke regels. Zoontje (2.5 jaar) mag tv kijken voor het avond eten als wij koken. Punt. Geeft hem veel duidelijkheid en verder ook geen gedoe om de tv. Hooguit als we het uitzetten omdat we gaan eten, dat hij dan even zeurt. Soms vraagt hij erom en dan zeggen we dat het nog geen tijd is om te koken en dan snapt hij het. Soms op een regenachtige dag kijken we ‘s ochtends of ‘s middags samen een film of zo. Maar dat is incidenteel en hij vraagt er verder ook niet om. Qua geluid zetten we muziek of een luisterboek op via de speaker. Zoontje vindt de luisterboeken van woezel en pip en van kikker erg leuk :) misschien nog een idee voor jullie. Denk zelf dat de hele dag door de tv op de achtergrond aan hebben staan uiteindelijk voor niemand ontspannend is eigenlijk..

2 jaar geleden

Wij hebben als regel. Als de tv aan staat dan kijk je. Ga je spelen dan gaat de tv uit. Wij motiveren absoluut spelen maar leg haar gewoon uit dat het niet nodig is om de tv aan te houden als er niemand kijkt. Dus het is geen straf. Voor ons werkt dat.

2 jaar geleden

Wij doen gewoon aan schermen maar hebben wel hele duidelijke regels. Zoon ...
Wij doen dit ook zo. Ze mag ‘s ochtends in bed even een filmpje kijken omdat ze heel vroeg wakker is, en tijdens het koken. De tv staat nooit als achtergrond aan, ik vind dat zelf ook enorm veel prikkels geven en afleiden van het spelen. Zodra ze gaat spelen gaat de tv uit. Zelf kijk ik ook geen tv als zij er bij is, omdat ik merk dat ze dan afgeleid is of extra aandacht vraagt. Ik zou persoonlijk dan nog eerder op mijn telefoon een filmpje op zetten. En dan voor hem muziekje op de achtergrond aan?

2 jaar geleden

Reactie op anoniem-465322

Wij doen dit ook zo. Ze mag ‘s ochtends in bed even een filmpje kijken omda ...
Ja dat ook idd, we kijken zelf geen tv als hij erbij is. Dat kan in de avonden wel :)

2 jaar geleden

Ik zou iets van een muziekje proberen aan te zetten ipv tv. Dan blijft tv misschien wat meer 'speciaal' en is eindelijk ook zonde van de energie om aan te laten staan als niemand kijkt. Hier kijken we nog geen tv (is pas 19 maanden, soms in de auto als het lang duurt) maar tijdens het spelen merk ik dat ze muziek wel fijn vindt. Inmiddels kent ze mijn Spotify lijst met kinderliedjes uit haar hoofd 😂 Ik heb voor mezelf wel eens smiddags de tv aan als achtergrond, ze kijkt er bijna niet naar om.

2 jaar geleden

Bedankt voor nieuwe input😁 Ik denk dat het inderdaad een beetje te maken heeft met 'gemakkelijk' en 'geen duidelijke regel'. Want als we gaan lunchen dan zet ik de tv op muziek, gaan we opruimen en aan tafel. En dan zeurt hij nooit🤭

2 jaar geleden

Wij hebben voor dochter (2.5) een aantal duidelijke momenten waarop ze tv mag kijken. In de ochtend bij haar broodje, als papa weg is (van ong 7.00-7.30). Na het avondeten (van ong 18.00-19.00). In de weekenden zijn we iets makkelijker. Hier helpt het om heel duidelijk te zijn. Ook als ze al ergens mee bezig is: "Lieverd, dit is de laatste aflevering daarna gaat mama kijken/papa kijken/de televisie uit /een muziekje op/gaan we slapen" etc.

2 jaar geleden

Ik heb op de ochtend vaak Zappelin opstaan met Fenna. Tot ongeveer 8.30 uur. Ze kijken dan in hun eigen stoel tv en tussendoor spelen ze een beetje. Ik kan dan vaak aankleden en wat kleine klusjes doen. Tussendoor weinig tv aan, tenzij het heel slecht weer is en we na het spelen even toe zijn aan bankhangen. De shows van Bumba op Videoland zijn erg prettig en gaan ze helemaal in op. Dat is voor ons prima te behappen en na 45 minuten show gaan ze weer spelen. Soms zet ik Kids disco op de radio op en dansen en spelen we samen. Het komt weinig voor dat ze tv kijken en ik echt even uit kan pluggen, het is vaak dus of samen kijken of gewoon spelen.