26 Reacties
4 jaar geleden
Dat kan wel, maar dan moet je je ontslag indienen tijdens je verlof. Zodat je met de uitwerkperiode nog tijd hebt om je verlof en vakantieuren op te maken.
Waarom zou je tijdens je verlof je niet kunnen bedenken om juist niet meer te gaan werken. Je werkgever hoeft niet te weten wanneer je plannen zijn veranderd toch?
4 jaar geleden
Wat Stef0922 zegt.. je hebt in je verlof besloten bij je kindje te willen blijven. Als je een maand voor je verlof eindigde ontslag neemt.. heb en een maand uitwerk periode denk ik? En dan geef je gewoon aan dat je na je verlof al je vakantie uren wil opmaken. In je verlof bouw je namelijk ook gewoon nog uren op.🙂
4 jaar geleden
waarom zou je je vakantie uren niet uit laten betalen?
wat is de rede dat je ontslag wilt nemen?
je hebt ook nog recht op 70% betaald ouderschapsverlof 9 weken van het totaal in het 1e jaar van je kind, nieuwe regeling.. wil je daar nog wat mee?
heb je een opzegtermijn? die moet je gewoon aanhouden, dus idd in je verlof opzeggen
heel vaak, is een bekend fenomeen in hr, gaan mensen met een kindje op komst eens even alles goed op een rijtje zetten.. incl carrièreswitch, minder werken etc!
je bent je werkgever niks verplicht maar het is natuurlijk wel fijn om er even over na te denken
4 jaar geleden
Als je je ontslag indient 10 weken of minder voor je uitgerekende datum heb je gewoon recht op 16 weken betaald verlof. Dus pas ontslag indienen als je 30 weken zwanger bent.
4 jaar geleden
Wanneer je zwanger of net bevallen bent heb je extra ontslagbescherming. Tijdens je zwangerschap mag een contract niet (zomaar ineens) opgezegd worden. Dat opzegverbod geldt tot 6 weken na je zwangerschaps- of bevallingsverlof. Het zou opzich netjes zijn als je het nu al zegt, zodat ze vaste vervanging kunnen zoeken ipv alleen voor je verlof. Zeker als het een klein bedrijf is. Alleen ik zou het juridisch loket miss even informeren of daar risico's aan zitten, want ze mogen je bijv niet nu al ontslaan omdat je zelf ontslag wil nemen na je verlof.
Daarnaast heb je recht op zwangerschapsverlof als je bevaldatum binnen 10 weken na je ontslagdatum valt. M.a.w. je kan volgens mij sowieso al eerder opzeggen dan pas tijdens je verlof. Ik zou even juridisch advies inwinnen, zodat je het zeker weet.
4 jaar geleden
Ben ook wel benieuwd hoe ts hier tegenaan kijk! Ik zou idd gewoon mijn ouderschapsverlof a 9 weken opmaken en dan mijn vakantie en deze ook gewoon laten uitbetalen..
4 jaar geleden
Reactie op Bougainville
waarom zou je je vakantie uren niet uit laten betalen?
wat is de rede dat j ...
Ja het ouderschapsverlof gaat mij waarschijnlijk niet lukken omdat de werkgever de indeling van de uren mag weigeren (als ik bijvoorbeeld alle weken achter elkaar wil opnemen).
Ontslag nemen tijdens mijn verlof lijkt me een goed idee, maar dan moet ik het wel alvast aangeven bij mijn werkgever aangezien ze het zsm wouden weten..
4 jaar geleden
Ben ook wel benieuwd hoe ts hier tegenaan kijk! Ik zou idd gewoon mijn oude ...
De band met mijn werkgever is niet meer zo best. Het was altijd al moeilijk om iets "voor elkaar te krijgen". Vandaar dat ik er vanuit ga dat mijn werkgever de uren indeling van ouderschapsverlof gaat weigeren en bijvoorbeeld zegt je kunt 2 dagen per week doen. Dat werkt natuurlijk niet als ik helemaal niet meer wil werken..
4 jaar geleden
Reactie op Iloon1986
Wanneer je zwanger of net bevallen bent heb je extra ontslagbescherming. Ti ...
Dankjewel! Ik ga het juridisch loket zeker bellen
4 jaar geleden
Ja het ouderschapsverlof gaat mij waarschijnlijk niet lukken omdat de werkg ...
Tenzij je cruciaal bent voor het bedrijf, mogen ze je ouderschapsverlof niet weigeren.
Alleen zwaar wegende bedrijfsbelangen.
Op vakantie kunnen ze wel een Mac zetten van x weken achter elkaar. Ouderschapsverlof niet.
4 jaar geleden
Reactie op March22
Wat Stef0922 zegt.. je hebt in je verlof besloten bij je kindje te willen b ...
Dit klinkt voor mij inderdaad als de veiligste optie
4 jaar geleden
Reactie op Eyliana
Tenzij je cruciaal bent voor het bedrijf, mogen ze je ouderschapsverlof nie ...
Ik ben inderdaad wel cruciaal voor mijn afdeling. Ik zit nu half in de ziektewet dus er staan 2 vacatures open. Als deze zijn ingevuld is er genoeg tijd om mijn werkzaamheden over te laten nemen door een ander. Ik vind het allemaal maar lastig en weet zeker dat mijn werkgever niks in mijn voordeel wil laten gaan..
4 jaar geleden
Zeg gewoon dat je het echt nog niet weet! Je kunt wel alvast aangeven dat je de vakantie direct na je verlof wilt zodat je langer samen bent met je kleintje (in principe moeten ze dan ook al vrij lang een vervanging voor je hebben dus wie weet bevalt die persoon hen wel, hoef je je ook niet schuldig te voelen). Je ontslag pas indienen nadat je zeker weet hoe het juridisch zit
4 jaar geleden
Reactie op Iloon1986
Wanneer je zwanger of net bevallen bent heb je extra ontslagbescherming. Ti ...
Geloof me dat doen ze wel want dan vinden ze altijd een andere reden met ontslaan.
Ze gooien het op iets anders en dan maar bewijzen dat er bv zwangerschap discriminatie is.
4 jaar geleden
Persoonlijk heb ik zelf ontslag genomen tijdens mijn verlof me baas maakte het mij moeilijk en me uren werden gekort.
Omdat ik in me verlof zat had ik daar gewoon recht op
Werd nadat ik uit dienst was netjes elke week betaald door het uwv
4 jaar geleden
Persoonlijk heb ik zelf ontslag genomen tijdens mijn verlof me baas maakte ...
Ze betaalden je bevallingsverlof netjes door bedoel je?
4 jaar geleden
Ik heb hetzelfde gedaan. Ik was ook 5 jaar werkzaam en flinke tekorten (zorg). Ik heb mijn vakantie achter mijn verlof aangeplakt. Ook heb ik 2 weken onbetaald verlof achter mijn verlof aangeplakt. Dit heb ik geregeld met mijn werkgrver voordat ik met verlof ging. Toen bekend was welke datum ik weer aan het werk moest (afhankelijk van wanneer je bevalt) heb ik berekend wanneer ik kon opzeggen. Mijn opzeg termijn was 4 weken, ik heb 6 weken voor die tijd ontslag genomen tijdens mijn verlof.
Ik lees dat je contact op gaat nemen met het juridisch loket, erg verstandig. Mijn werkgever heeft erg moeilijk gedaan en ik heb veer bwwt hierbij gehad. Probeer zoveel mogelijk zwart op wit te zetten (dmv mail contact) hierdoor staan je afspraken 'vast'.