43 Reacties
2 maanden geleden
Kan hoor, maar het makkelijkst is het dan om vooraf al te zeggen van bijvoorbeeld 3 tot 4. Of juist vana f 4 uur, dan heb je iets om rond 5 uur te kunnen doen (eten koken) of in de ochtend juist om 11 uur, dan ga je daarna lunch klaar maken. Kan je makkelijk het gesprek afkappen, nou, wij gaan zo eten maken, super gezellig dat jullie wilden komen. Doeeeii
2 maanden geleden
Zelf staan mijn man en ik hier veel soepeler in. Mensen die verder weg kwamen boden we ook iets eten aan voordat we ze weer weg lieten gaan, maar ik ben overtuigd dat het belangrijk is dat jullie doen wat voor jezelf goed voelt. Ik zou hierin heel duidelijk zijn naar de kraamvisite toe, dus echt afspreken dat je maximaal een uurtje bezoek wenst. Zij kunnen dan namelijk rekening houden met jullie wensen en je komt op het moment zelf dan hopelijk niet in verlegenheid omdat je ze weg moet sturen. Je kunt ook nadrukkelijk op het kaartje vermelden dat alleen aangekondigd bezoek op prijs gesteld wordt. Dat is heel gebruikelijk en hebben wij zelf ook gedaan. Wanneer je het kaartje stuurt is dan eigenlijk niet relevant want wanneer ze dan vragen of ze langs kunnen komen maak je gewoon een afspraak voor een week of twee later. Doe vooral wat voor jullie goed voelt, want het is jullie kraamweek en je kunt het niet weer over doen.
2 maanden geleden
Misschien helpt het je meer om dit nu wat los te laten. Wie weet heb je tegen die tijd een prima leuk bezoek van een tante en oom met leuke gespreksstof, wat anderhalf uur duurt in plaats van 1 uur. Zeker als mensen er een uur voor rijden zou ik niet zo enorm op de klok kijken eigenlijk.
De meeste mensen kennen de ongeschreven regel dat je niet 2 uur op kraamvisite komt. 1 uur tot anderhalf uur is echt wel gangbaar. En anders gewoon ter plekke zeggen: ik moet nu even boven gaan voeden. Dat is vaak wel een duidelijke hint dat de tijd er weer op zit 😆
2 maanden geleden
Dankjewel! Thuis voelt voor mij als een veilige bubbel, ben sowieso niet zo van het bezoek en na een zeer zware zwangerschap voel ik me extra kwetsbaar, moe, op. Bepaalde bezoekjes voelen daardoor toch nog meer als een verplichting, ook als het het initiatief neem of de ander waardeer, en ik weet dat dat veel van me vraagt. Daarom alvast vooraf over nagedacht en besproken, ook om te kijken of we op een lijn zitten en wat we zelf fijn vinden voordat we over ons heen laten walsen (pleaser haha), hoe lief het ook bedoeld kan zijn! Het levert geen extreme stress op maar voor mij juist rust om er vast een beetje over na te denken en dat ik hier dan advies kan vragen voelt heel fijn, voor extra perspectieven van anderen (die er niet per se bovenop zitten 😊)!
Qua bezoektijd loslaten: tuurlijk, als we merken dat een bezoekje leuk is, staan we er zeker voor open om het wat uit te laten lopen. Dat is ook leuk. Maar de ervaring leert dat ik me heel erg aanpas op het gedrag van de ander, mijn grens niet op tijd aangeef (en soms ook echt niet op tijd aanvoel) en vervolgens ben ik daarna kapot - en dat is nog zonder zwangerschap. Daarom wil ik mezelf een beetje indekken maar ook benieuwd naar wat anderen hierover te zeggen hebben dus.
2 maanden geleden
Reactie op EsBaby24
Misschien helpt het je meer om dit nu wat los te laten. Wie weet heb je teg ...
Ik heb een losse 'algemenere' reactie geplaatst, maar ook hier even: bedankt voor je reactie! 😊 Over kraambezoektijden, ik schrik er een beetje van dat 1/1,5 uur zo normaal is. Ik ben zelf gewend dat dit ergens tussen de 30-60 minuten maximaal is...
2 maanden geleden
Ja, jullie mogen in jullie huis doen wat jullie willen. Het is tenslotte ook jullie kind en jullie kraamtijd. Heb ik het anders gedaan? Absoluut. Ik vond/vind het heerlijk om mensen te ontvangen voor kraambezoek en ze mogen hier prima een paar uur blijven hangen. Ik doe mijn ding toch wel. Ondertussen vind ik het zelfs jammer dat sommige familieleden/vrienden/collega's nog niet langs zijn geweest (baby is vier weken oud). Ik merk dat mijn omgeving terughoudender is in het maken van afspraken, dan ze van mij hoeven te zijn.
2 maanden geleden
Reactie op Zwaantjee
Ja, jullie mogen in jullie huis doen wat jullie willen. Het is tenslotte oo ...
Dankjewel! Ik kan me dit ook goed voorstellen hoor, als je bezoek al leuk vindt en dan ook nog lekker met je baby kan pronken, is dat echt heerlijk lijkt me 🥰 Ik hoop dat de mensen die je nog op kraamvisite wil hebben, zich snel enthousiast melden - en dat mensen zich bij mij juist een beetje terughoudend opstellen haha!
2 maanden geleden
Hmm wil je eigenlijk wel visite?:) Het hoeft niet he! Het klinkt alsof je het echt voor de ander doet, en dat is niet nodig.
Wij hebben de kaartjes zelf laat de deur uit gedaan, maar dat was niet per se gepland. Wat we wel hadden was dat we geen telefoonnummer erop hadden gezet. Zo konden mensen komen die ons nummer toch al hadden en anderen bleven zo op een wat natuurlijke manier weg.
Maar nogmaals… je hóeft geen visite te ontvangen. Boeiend wat anderen daar wel of niet van denken, het is jouw leven ¯\_(ツ)_/¯
2 maanden geleden
Een vriendin van mij had twee soorten kaartjes; een met een berichtje over als je op bezoek wil komen, op de ander stond niets.
Ze stuurde degene die alleen de aankondiging en geen uitnodiging was naar wat verdere familie en als die dan echt wilden komen, namen ze alsnog contact op. Maar ook genoeg mensen uit die groep hebben alleen een kaartje of cadeautje teruggestuurd.
Is misschien ook een idee voor je? Gewoon het bezoek an sich al niet expliciet uitnodigen. 😅
2 maanden geleden
Ik zou het vooral allemaal wat makkelijk maken voor jezelf.
Het hele idee van kraamvisite lijkt je nu al tegen te staan, gewoon niet doen dan🤷🏻♀️
De meeste mensen komen om interesse te tonen in jouw geluk, niet omdat ze persé je baby willen zien. (directe familie daar gelaten). Desnoods stuur je de kaart pas na 3 weken, gewoon wanneer jij het fijn vindt om wat van jullie te laten horen. En je laat alleen de mensen komen waar jij en je man je fijn bij voelen in de tussentijd. Vergeet niet dat kaartjes en kraamvisite echt cultureel afhankelijk zijn, we zijn de enige met dat kaartjes gedoe. En er zijn culturen waar de vrouw maanden bij ‘moet’ komen alleen met kind. Dus geen goed of fout, het zijn maar gebruiken.
2 maanden geleden
Ik heb een kraamborrel gedaan, afgelopen zaterdag (dochter was toen 10 weken oud) en met vrienden die dicht bij ons staan en gezinnen sprak ik van te voren al af hoelang ik wilde dat ze maximaal bleven… mijn herstel verliep ook moeizaam. Dus oké, je wilt komen? Prima! Maar dan een half uur/uur is het wel echt klaar…. Werkte prima! En lieverd, al wil jij een halfjaar na dato nog dat iemand max 30 minuten blijft, dan is dat toch prima!
Ik deed ook met kaartje idd op de 1 wel uitnodiging voor de kraamborrel en op de andere niet.
Ik zette er ook niets op met : ‘wil jij mij bewonderen, stuur mama dan een bericht’ 😄😂
2 maanden geleden
Vooral lekker doen wat je fijn vindt! Als kraamzorg zie ik in de eerste tien dagen altijd goed de impact van bezoekjes, verschilt enorm per persoon en ook per bezoeker. Bij de een ben ik nog net zelf geen koffiemachine geworden, bij de ander beteiden we het helemaal voor ivm verhaal zoals jij beschrijft en soms spreken we zelfs een codewoord af. Het meeste bezoek kent de 'regels' en houdt het kort. Zeldzaam maaar gebeurt soms dat ze dat niet doen en/of ik zie ik moeders (of vaders!) instorten ivm kraamtranen/hormonen/slaapgebrek/hele zware bevalling gehad/ lastige relatie met dit bezoek/herinneringen aan een overlijden oid/ etc en dan zet ik dat bezoek huppetee zo weer op de stoep als ze de subtielere hint niet begrijpen of niet accepteren. Maar komt echt niet vaak voor en meestal geven ouders dan vooraf een signaaltje zo van dst is mn broer, dat is ren laastige relatie, dit is een beetje een moetje. Mooi. Na een half uur of zodra ik de sfeer voel veranderen zeg ik tijd voor het middagdutje, wat lief dat jullie kwamen maaar ik moet mama even meenemen voor de controles/voeding/hulp bij baby...
Soms hoor ik dat mensne na een half jaar mog steeds elk weekend van die moetjes hebben maar ik zeg altijd zo: je hebt bezoek en visite. Het een is een moetje en kost energie. Van de ander krijg je energie. Alles wat energir kost kan je net zo goed laten, het is jouw leven en als mensen dat niet begrijpen dan zijn ze echt je tijd en energie even niet waard. Die komen wel weer een andere keer (Of niet, lekker rustig). Heb een plannetje en zie dan tzt wat goed voelt. Bij twijfel: lekker niet. Een mooie bevaien kraamperiode gewenst, en lekker die bubbel in. Want aan die bubbel zit géén tijdsbestek verbonden! 😁
2 maanden geleden
Reactie op emmacaro
Dankjewel! Thuis voelt voor mij als een veilige bubbel, ben sowieso niet zo ...
Ik heb bij mijn eerste kraamvisite gedaan. Bij het afspraken op voorhand ook afgesproken van 10.00 tot 11:00. Moet daarna echt weer rusten. Weet iedereen wat er van zich verwacht wordt.
Maar na al die kraamvisite ... heb ik bij ons 2 en 3e kind lekker en kraamborrel gedaan😁 van 13.00 tot 16.00 iedereen uitgenodigd.
Even met iedereen een praatje. Kind in de draagzak en binnen 3 uur tijd hadden we iedereen gezien en konden we weer lekker door met ons leven.
2 maanden geleden
Reactie op Zoetekindjes
Ik heb bij mijn eerste kraamvisite gedaan. Bij het afspraken op voorhand oo ...
En we hadden apart en kaartje gedaan wie wilde op de borrel. Dus een verre tante ... kreeg geen kaartje. En er stond op de kaart geen uitnodigde tekst.
2 maanden geleden
Ik denk bijna, als je er zo tegen opziet moet het misschien niet eens doen. Het klinkt namelijk niet alsof de mensen echt welkom zijn.. terwijl ze wel moeite doen om voor jullie langs te komen. Vind het niet echt warm overkomen en dan moet je er misschien van beide kanten gewoon al niet aan willen beginnen en lekker alleen je eigen kringetje uitnodigen
2 maanden geleden
Wij hebben voor beide families een borreltje gehouden, maar dan bij de (schoon) ouders thuis, vanwege het gemak maar vooral vanwege de reistijd.
Vrienden in 1x langs laten komen, die weten de weg in huis en zorgen ook wel voor elkaar.
Ik hou van mijn en zijn familie, maar het idee dat er steeds iemand langskomt vond (en vind) ik mega ongemakkelijk.
Dit vonden wij best een fijne oplossing.