10 Reacties

2 dagen geleden

Als je gedurende het jaar je inkomen wijzigt en daardoor recht hebt op minder toeslag, dan rekenen ze uit waar je gedurende het hele jaar recht op zou hebben en dan kijken ze hoeveel je nog moet krijgen (dus recht minus wat je al hebt ontvangen) en dat spreiden ze dan uit over de resterende maanden van het jaar. Je hoeft dan dus niet ineens terug te betalen, maar krijgt dan de maanden daarna minder.

2 dagen geleden

Dat laatste! Als je het kwa financiën kan overbruggen, zou ik het jaarinkomen van 2024 weer gebruiken. Zo kun je in 2026 alleen maar geld terug krijgen toch. Ik deed ook een poosje aan 'alles wijzigen naar de exacte situatie zoals ie is', maar dat is echt geen doen en maakt de kans op fouten groter. Dus ik vul nu gewoon jaarinkomen + 20k in, zodat ik elk jaar lekker een goed 'bonusje' krijg 😬.

2 dagen geleden

Je kan per maand je inkomen en de uren die je afneemt aanpassen bij de belastingdienst. Zelf zet ik ons gezamenlijk jaarinkomen hoger en zet ik wat toeslag opzij, omdat ik zo bang ben dat wij terug moeten betalen aan het eind van het jaar. Ik vind het maar ingewikkeld. Je moet wel even uitzoeken hoe het zit met je kinderopvangtoeslag in de periode dat je zonder contract zit. Ik weet dat als je niet werkt je niet aan de criteria voldoet. Maar weet niet hoe het zit als je partner wel werkt.

2 dagen geleden

Heh gadver, dat is naar! Ik zou sowieso een hoger inkomen opgeven dan je uitkering, als je het kunt overbruggen tijdens je periode zonder baan. Houd er overigens ook rekening mee dat je, als je geen baan meer hebt, na een tijdje helemaal geen recht meer hebt op toeslag. Wanneer dat precies is hangt af van hoeveel uur je kindje naar de opvang gaat. Je hebt iig nog recht op 3 maanden, en waarschijnlijk nog wat langer (als je kind minder dan 230 uur per maand gaat).

2 dagen geleden

Dank voor de antwoorden! Dat van geen recht op toeslag als je geen baan hebt wist ik overigens niet! Mijn partner heeft gelukkig wel een baan, en ik hoop natuurlijk zsm weer een baan te vinden, maar ik zal ik even verder uitzoeken. Dan denk ik dat ik toch ga voor het hoger inkomen doorgeven… ik had dit jaar telkens exact de inkomens doorgegeven, en daardoor moest ik 2 keer ineens flink bijbetalen. Voor deze maand heb ik onverwachts maar ongeveer 80% gekregen van wat ik normaal krijg (ivm het doorgeven van nieuwe inkomen een tijdje terug wat ze in de laatste maand v/h jaar hebben rechtgetrokken). Het is dat we een spaarpotje hebben, maar dat gaat wel snel leeg zo… vandaar dat ik mij even afvroeg wat dan het beste is voor volgend jaar.

2 dagen geleden

Reactie op drimle

Je kan per maand je inkomen en de uren die je afneemt aanpassen bij de bela ...
Een eis is Beide moeten werken om toeslag te krijgrn. En er is een 3 mnd zonder baan overbrugging, om te solliciteren etc.

2 dagen geleden

En hoe werkt het dan met de opvang van mijn tweede zoontje die nog geboren moet worden? Die staat nu op de wachtlijst bij de KDV voor april. Dat was al zo sinds ik nog mijn baan had. Ik hoop dan ook in april/mei te kunnen starten met een nieuwe baan (moet ook wel als ik lees dat ik maar 3 maanden de tijd heb). Heeft dat nog impact op de toeslag van ons tweede kind? Want officieel heb ik voor nu natuurlijk nog geen baan terwijl die dan wel hopelijk naar de opvang kan. Zonder opvang kan ik natuurlijk weer niet aan een baan beginnen…🤓 Vind het allemaal maar gecompliceerd.

2 dagen geleden

Reactie op Jsjekejen

Dank voor de antwoorden! Dat van geen recht op toeslag als je geen baan h ...
Je moet beiden een baan hebben, al hoeft de minst werkende ouder geloof ik maar 1 uur per maand te werken om recht te hebben op 230 uur toeslag die maand ;). En hoe het grofweg werkt: je hebt tot 3 maanden na het stoppen met werken recht op toeslag (voor beide kinderen). Voor je oudste geldt dat hij/zij van januari tot en met april recht heeft op 230 uur per maand, dus in totaal 920 uur. Als hij minder uur per maand gaat mag je die uren de rest van het jaar inzetten. Dus als hij bijvoorbeeld 150 uur per maand gaat, dan kun vooruit tot ergens in juni. Voor je jongste heb je pas vanaf april recht op toeslag, dus dat is echt maar 230 uur in totaal. Als die ook 150 uur gaat dan heb je begin mei al geen toeslag meer