39 Reacties
20 dagen geleden
hangt er vanaf welke pil je hebt, pil is niet 100% dekkend, diarree, andere medicijnen, seks voor de dekkende maanden van gebruik, gewoon een misser in het leven... en zo zullen er nog wel 10 redenen zijn.

20 dagen geleden
De pil is toch nooit direct betrouwbaar als je begint met slikken ? Tenminste, dat kan ik me er nog van herinneren.
Een buurvrouwtje van mij heeft 5 kindjes, allemaal door de pil heen gekregen. Zelfs de morning after pil werkte niet. Zeker niet ongewenst maar zeker wel ongepland. Volgens eigen zeggen slikte ze de pil trouw, nooit ziek geweest en alle bovengenoemde redenen. Ze begrijpt er zelf niks van.
Kan een pil te licht voor iemand zijn vraag ik mij dan af ? Verkeerde dosering hormonen of dergelijke ?
Ik ben zelf ook erg vruchtbaar en ik heb (nog) geen "ongelukjes" gehad. Heb ik dan altijd toevallig geluk gehad of nét op de juiste momenten seks gehad zonder het door te hebben ? Misschien wel mannen met lui zaad ?
Het valt me trouwens wel erg vaak op dat bepaalde methodes die inmiddels al ontkracht zijn hier nog als advies gegeven worden. Bijvoorbeeld "Voor het zingen de kerk uit is veilige anticonceptie " of "Tijdens borstvoeding ben je niet vruchtbaar"
Ook lijken veel dames niet goed te weten hoe een morning after pil werkt.
Daar schrik ik altijd wel een beetje van...

20 dagen geleden
Reactie op Marshaa91
De pil is toch nooit direct betrouwbaar als je begint met slikken ? Tenmins ...
Als je 5 kinderen door de pil heen krijgt dan vraag ik me serieus af of je dan na de 2e niet eens aan andere voorbehoedsmiddelen gaat denken....
Oftewel ik geloof dat nooit zo.

20 dagen geleden
Reactie op Bloemetjesgordijn
Als je 5 kinderen door de pil heen krijgt dan vraag ik me serieus af of je ...
Ik ben zo'n ui die alles geloofd wat ze tegen mij zeggen hoor 😅 Ze zei het toevallig deze week nog. "Allemaal door de pil heen" Tja, het zal dan wel 🤷♀️
Persoonlijk had ik na de tweede of derde keer ook voor een andere manier van anticonceptie gekozen.
20 dagen geleden
Uit de spreekkamer bij de verloskunde:
- “De huisarts heeft de prikpil gezet en ik ben nooit terug geweest om die eruit te laten halen, dus ik snap niet hoe ik nu zwanger kan zijn!”
- “Ik neem m’n pil ALTIJD trouw in, na elke keer seks!”
- “Ik neem de pil altijd voor ik ga slapen, ja soms sla ik wel eens een nacht over als ik aan de pillen ga op een feestje..”
Er zijn best wat mensen die echt niet goed uitgelegd hebben gekregen hoe het allemaal werkt.
20 dagen geleden
Sommige mogen ook gelijk de hele les krijgen. Kreeg een keer de vraag of je zwanger kan raken van sperma doorslikken. Of van de 2de zaadlozing op een dag kan je niet zwanger raken. Denk ook dat vele de pil als excuus gebruiken om zichzelf beter te voelen. Zoals bewust zwanger proberen te raken om relatie te redden zonder de oordeel, want iedereen kent inmiddels iemand die zwanger is geraakt door de pil heen.
20 dagen geleden
Ahh, dit is mij overkomen!
Aan de pil op m'n 12e ivm ernstig doorlekken. Op mijn 18e vaste relatie, samenwonen en uiteindelijk zonder condoom.
Zwanger! Had geen flauw benul wat er aan de hand was. Bleek dat diarree ook al de pil onbetrouwbaar maakte. Wist ik toen niet. Gebruikte het al zolang en nooit weer naar die bijsluiter omgekeken.
Ben er met 9 weken achtergekomen via de huisarts. Met 15 weken was het een miskraam. Een meisje. Dus ja.
20 dagen geleden
Geen enkel voorbehoedsmiddel voorkomt zwangerschap in 100% van de gevallen. De pil vraagt daarnaast behoorlijk wat discipline en opletten. De kans op een foutje is dus best aanwezig.
Ik verbaas me er daarom ook over dat mensen die écht niet zwanger willen worden niet voor dubbele anticonceptie gaan of zelfs voor veel minder betrouwbare methoden (cyclus bijhouden, voor het zingen de kerk uit).
20 dagen geleden
Reactie op Marshaa91
De pil is toch nooit direct betrouwbaar als je begint met slikken ? Tenmins ...
Mijn moeder is ook één keer zwanger geraakt terwijl ze een spiraal had en één keer terwijl ze de pil trouw slikte (toen kwam ik).
Toch een slimme vrouw die weet hoe het werkt en punctueel is, heb me ook altijd afgevraagd of ze zo vruchtbaar was dat het dan minder goed werkt (lichaam sterker dan de hormonen, kan dat).
Ikzelf heb 10 jaar de pil geslikt, redelijk trouw, niet altijd op hetzelfde tijdstip maar als ik hem vergat buiten de 24 uur (ookal was het een half uur erma) dan was ik super voorzichtig. Of bij ziek zijn. Ik wist wel op welke momenten het niet meer veilig was.
Kwam er alleen wel achter toen ik zwanger wilde worden dat het met mijn vruchtbaarheid ook wel goed zat. Dus in dat kader ook wel eens gedacht, had door de pil heen dan ook gekund..
20 dagen geleden
Bij mij ook gebeurd waarschijnlijk door antibiotica of het ziek zijn. Heb nu een ander anticonceptie de pil is echt klote daarin tegen.
20 dagen geleden
Zoals hier al geopperd, niet iedereen begrijpt biologie even goed en sommige mensen hebben ook gewoon het vermogen niet echt te begrijpen waarom in bepaalde situaties de pil niet of minder goed werkt. Kun je realistisch gezien ook niet echt verwachten denk ik. Als ik lees hoeveel mensen in Nederland laaggeletterd zijn denk ik ook dat je niet moet overschatten hoeveel mensen zorgvuldig bijsluiters lezen die vaak toch jargon bevatten of in priegelig kleine lettertjes enorme lappen teksten op je afschuiven.
(Dit heeft trouwens niet per se met opleidingsniveau te maken, ik schrik ervan wat voor rare verkooppraatjes sommige hoogopgeleiden als zoete koek slikken terwijl ze toch echt beter zou moeten (kunnen) weten... ... )
Ik moet zelf altijd nog denken aan een paar universiteitsstudenten met wie ik heb samengewoond, die wel angstvallig hun handen met alcohol ontsmetten als ze met het openbaar vervoer hadden gereisd maar vervolgens hun sla met hetzelfde mes fijnhakten als waar ze even daarvoor het rauwe varkensvlees in blokjes hadden gesneden, zonder het tussendoor te wassen of te ontsmetten. Onzichtbare zaken zijn toch vaak ongrijpbaar voor mensen blijkbaar. De werking van medicatie is ook zoiets.
20 dagen geleden
Reactie op HetRodeSchaap
Zoals hier al geopperd, niet iedereen begrijpt biologie even goed en sommig ...
Leuk feit: er was onlangs in het nieuws dat uit onderzoek van publieke instanties is gebleken dat zo'n kwart van de Nederlandse bevolking rauwe kip wast voordat ze het koken (om de bacteriën weg te spoelen, is het idee).
Daar concludeer ik uit dat een kwart van de mensen blijkbaar niet echt begrijpt waarom je vlees überhaupt kookt...
Laat staan dat wassen de kans op voedselvergiftiging verhoogd omdat je koud/lauw water vermengd met rauwe kip over je aanrecht hen spettert. Dat is ook met onderzoek vastgesteld namelijk, dat deze gewoonte tot gevolg heeft dat je kraan en soms aanrecht onder de rauwe kip komt hiervan.

VRIEND
20 dagen geleden
Ivm meerdere reacties dag geen enkele anticonceptie 100% ɓetrouwaar is. Dat klopt maar ik wel degelijk heel betrouwbaar bij correct gebruik.
De combinatiepil beschermt je heel goed tegen zwangerschap. De kans is heel klein dat je toch zwanger wordt. Van de 1000 vrouwen die de combinatiepil slikken, worden minder dan 5 per jaar toch zwanger.
https://www.thuisarts.nl/pil/ik-kies-voor-gewone-pil-combinatiepil
De meeste die zeggen door de pil zwanger te zijn geraakt gebruiken deze alleen niet goed. Ze zijn bijv niet bewust van risico bij braken, diaree, vergeten te slikken, antibiotica etc. Maar dit valt dan niet onder zwangerschap door de pil heen.
20 dagen geleden
Hier 15 jaar lang combinatiepil, zo autistisch als de pleuris dus iedere dag om 19:00 stipt. Niet ziek, geen braken of diarree, geen medicatie. Tot ik me opeens wekenlang belabberd voelde, mijn vriend grapte dat ik maar eens een test moet doen en dat een mega knaller was!
Inmiddels een prachtige zoon van 2 jaar en 3 maanden. En nu een bewuste keuze van 3 weken oud.
Alleen op de pil vertrouwen zal ik nooit meer doen. 😅
20 dagen geleden
Maar wat is het doel van je topic? Je geeft zelf eigenlijk alle redenen al aan die er kunnen zijn, dus wil je even shamen op mensen die zeggen door de pil heen zwanger te zijn geworden?

20 dagen geleden
Reactie op Merel1808
Uit de spreekkamer bij de verloskunde:
- “De huisarts heeft de prikpil gez ...
Dat laatste, ik snap wat je bedoelt maar er zit ook een bijsluiter bij en je hebt internet. Jij wil aan de pil omdat jij niet zwanger wil raken, dus het is aan jouzelf om duidelijkheid te krijgen hoe de pil werkt. Ik vind het wel heel echt slachtofferrol om te stellen dat men het "niet goed uitgelegd heeft gekregen". Het is gewoon je eigen verantwoordelijkheid en niet die van een ander.

20 dagen geleden
Ik zat met mijn eerste kind in een app groepje met 6 vrouwen. Van deze 6 vrouwen waren er 3 die graag nog een kind wilden maar de partner niet. En geloof het of niet, precies al deze 3 vrouwen raakten zwanger door de pil heen! Wat een wonder? Ik zei toen in die groep nog voordat ik eruit ging en met die andere 2 vrouwen los verder ging; in ons groepje werkt de pil maar voor 50%
Helaas ben ik de jaren erna nog meer vrouwen tegengekomen die zelf besloten hadden met de pil te stoppen en zelf besloten hadden dat er nog een kind ging komen. Toen ik er eens met m'n moeder over had zei ze joh, in mijn tijd was dit gewoon heel normaal en bepaalden de vrouwen veel meer over hoeveel kinderen er kwamen dan mannen.
Ik geloof absoluut dat er uitzonderingen zijn die ondanks correct gebruik zwanger raken. Maar er worden ook veel vrouwen zwanger door foutief gebruik en ik weet dat er nog veeeeel meer vrouwen zwanger raken door het juist niet slikken van de pil terwijl de man het niet weet.