190 Reacties

vorig jaar

Hoe weet je nou dat je een echte dochter moeder bent als je geen dochter hebt? Ik vind je bericht echt naar, afscheid nemen van je toekomstige dochter?? Je hebt geen dochter. Je post komt echt over alsof je niet blij bent met je huidige zoon en je toekomstige zoon.

vorig jaar

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om afscheid te nemen van het toekomstbeeld dat je voor je zag. De kwestie is nu schakelen. Ik neem aan dat je zielsveel van je eerste zoon houdt? Houd daar nu ook aan vast. Welk geslacht het ook heeft, het is jouw kind. Daar houd je van, ben je dol op. Houd vast aan dat gevoel en dan gaat dat toekomstbeeld dat je eerst had steeds verder naar de achtergrond en komt het toekomstbeeld met twee zonen in beeld. En dat is een prachtig beeld! En je wordt nu gewoon een zoon-moeder ;) Of eigenlijk je bent gewoon een moeder en wordt nu een moeder van twee.

vorig jaar

Wat is een echte dochtermoeder? Want je hebt toch geen idee van de persoonlijkheid van het kind?

vorig jaar

Ik begrijp je wel! Je had altijd een bepaald beeld voor je over het moederschap en hoopte op eenzelfde band met een dochter zoals jij die hebt met je eigen moeder. Heel begrijpelijk dat je een rouwproces door moet om dit te verwerken. Je neemt inderdaad afscheid van de dochter die je nooit zal leren kennen, maar wel over gedroomd hebt. Naast dit verdriet zou ik vooral focussen op een nieuw toekomstbeeld. Met je 2 zonen kan je ook een geweldige band opbouwen en leuke dingen doen! Daarvoor hoeven ze geen meisjes te zijn. Komt echt goed! ❤

vorig jaar

Ik ken iemand die in jouw situatie zat. Zij schreef een brief aan de dochter die ze nooit kreeg. Over wat ze voor haar voelde en wat ze graag met haar had willen doen. Erover praten, met vriendinnen of de praktijkondersteuner van de huisarts, kan ook helpen.

vorig jaar

Ik kan het goed begrijpen. Ik heb ook een (fantastische) zoon, en ook niet de wens voor meer dan 2 kinderen. Bij de echo van de tweede bleek dat dit ook weer een jongen wordt. En ondanks dat ik jongens super leuk vind, wilde ik ook echt heeeeeel graag ervaren hoe het was om een meisje op te voeden. Ik moest ook echt even wat tranen laten bij de echo. De echoscopiste was erg begripvol. Bij mij heeft het echt wel een aantal dagen geduurd voor de teleurstelling een beetje weg was en nu enkele weken later ben ik weer helemaal aan het idee van een jongen gewend. Op een of andere manier krijg je toch altijd bepaalde reacties wanneer je dit hardop uitspreekt of schrijft. Het is niet dat je ondankbaar bent voor de "andere" zwangerschap, maar mensen zien dit op de een of andere manier toch wel zo. Je hebt gewoon een idee in je hoofd van jezelf als moeder en dat is gewoon even een klein rouwprocesje om te accepteren dat dat anders gaat zijn dan gehoopt. Dat mag er best zijn..

vorig jaar

Teleurstelling begrijp het maar vind je tekst echt naar om te lezen, met hou hoop. Alsof je zoon minder zou zijn dan de tweede als die een meisje was geweest.. En wat bedoel je met een echte dochter moeder? Veel meisjes hebben gewoon dezelfde interesses als jongens. Het enige echte verschil is wat er tussen de benen zit 🤔.

vorig jaar

Sorry maar ik snap dit nooit zo goed, no offense. Zodra je begint aan kinderen weet je toch dat er 50/50 kans is op een jongen.. als je dan echt verdrietig bent dat het geen meisje is en je het moeilijk kunt accepteren doe je voor mijn gevoel je zoontjes tekort. Begrijp dat de meeste (aanstaande) moeders het super leuk zouden vinden om een meisje te krijgen, maar je weet van tevoren dat die kans maar 50% en daar hou je rekening mee. Wil je hiermee geen slecht gevoel geven, maar probeer dankbaar te zijn voor het feit dat je twee lieve zoontjes op de wereld hebt gezet/gaat zetten.

vorig jaar

Reactie op elinlag

Sorry maar ik snap dit nooit zo goed, no offense. Zodra je begint aan kinde ...
Dat jij het niet snapt wil niet zeggen dat het gevoel er niet mag zijn. Tuurlijk is ze dankbaar voor haar kinderen en houdt ze van haar zoons, maar als je al je hele leven droomt van een dochter is het toch niet gek dat je verdrietig bent als je droom niet uit komt? Dat staat los van de kindjes die je al hebt.

vorig jaar

Teleurstelling begrijp het maar vind je tekst echt naar om te lezen, met ho ...
Niet helemaal alleen met wat tussen de benen zit hoor haha. Mijn hart bloeit op van jurkjes, glitters, Rokjes, regenbogen en bloemetjes. En nee ik ben niet zo woke om te denken dat dit voor mijn zoontje ook prima kan haha. Nou is mijn zoon ook (bijna) altijd leuk gekleed, echt niet in drukke marvel, pokemon etc etc kleding, maar dat kost aanzienlijk meer moeite wanneer je wel van kleurrijk houdt en niet van sad beige haha

vorig jaar

Och dat is heel begrijpelijk. En natuurlijk ga je van je zoon houden, en echt niet minder. Maar deze dingen kunnen naast elkaar bestaan, mensen zijn complex en kunnen verschillende gevoelens naast elkaar hebben! Geef jezelf te tijd, het is een beetje rouwen en dat mag best, dat komt ook wel weer goed. Deze topics komen vaker voor. Misschien helpt dat ook een beetje. Deze kon ik zo vinden (maar er zijn er meer): - https://community.24baby.nl/forum/mama-jij/rouwen-om-dochter-die-ik-nooit-zal-hebben-rXLPQP2 Soms moet je even over de reacties heen lezen van mensen die het niet begrijpen, er zitten er altijd een paar tussen. Maar het is ook vooral herkenbaar en je komt er echt overheen :)

vorig jaar

Reactie op Cupcake19

Niet helemaal alleen met wat tussen de benen zit hoor haha. Mijn hart bloei ...
Maar dat werkt ook alleen maar als ze heel klein zijn. Ik moest echt niks weten van glitters regenbogen make up en poppen. Ik wou net als mijn broer gewoon power rangers, ridders lego en transformers. En zo zijn er nog veel meer meiden die echt niks met dat girly girly hebben.

vorig jaar

Dat je het jammer vind dat je geen dochter hebt gekregen kan ik begrijpen maar je komt heel negatief over wat betreft je zoon en zoontje op komst wat ik heel naar vind om te lezen. Dit is voor jou naar om te lezen maar ik ben momenteel in verwachting van mijn tweede dochter, ja het was leuk als wij ook een jongen mochten verwelkomen maar wij zijn net zo gelukkig met twee meiden. Ze zitten dicht bij elkaar qua leeftijd dus hopelijk hebben ze veel aan elkaar. Ik kan er echt niet tegen als mensen vragen of ik niet teleurgesteld ben en of ik het moet verwerken, mijn eerste heeft vijf jaar geduurd dus ik ben allang al dankbaar dat ik nu kinderen mag krijgen.

vorig jaar

Zelf ken ik het gevoel niet, juist omdat ik altijd heb voorkomen om weg te dromen bij een toekomstbeeld van kinderen. Je hebt het nou eenmaal niet zelf in de hand. Maar goed, daar heb jij niet zoveel aan natuurlijk. Misschien helpt het om te bedenken wat je zo leuk had gevonden aan een dochter en dan te realiseren dat je dat ook met een zoon kunt hebben. Er zullen vast meer meiden zijn die het leuk vinden om met hun moeder op high tea te gaan, maar er zijn net zo goed jongens die dat graag met hun moeder doen (ik ken ze en nee, ze zijn niet allemaal gay). Onder de streep denk ik dus dat er niet zoiets is als een dochter-moeder. Daarnaast heb je nu (bijna) twee zoons, maar die hebben hopelijk over een aantal jaartjes ook een partner. Als deze partner vrouw is, dan kun je die behandelen als de dochter die je zelf nooit gehad hebt. En als zij kinderen krijgen, dan kun je fijn oma zijn van misschien wel kleindochters. Je hebt nog genoeg om over te kunnen wegdromen ;-)

vorig jaar

Het is rouwproces, je moet afscheid nemen van een wens die je als klein meisje al had en dat kost helaas tijd. Gun jezelf die tijd en praat erover met iemand die je kan steunen in dit proces.

vorig jaar

Reactie op anoniem-465322

Dat jij het niet snapt wil niet zeggen dat het gevoel er niet mag zijn. Tuu ...
Dan had ze haar topic anders moeten formuleren. Het komt nu (zoals meerdere hier ook zeggen) heel negatief over.

vorig jaar

Dat je het jammer vind dat je geen dochter hebt gekregen kan ik begrijpen m ...
Het draait niet om jou... Omdat jij twee meisjes hebt en het heeft vijf jaar geduurd (en wat fijn een dochter hebt mogen krijgen), mag ts haar eigenlijk moeilijkheden niet hebben? Wat heeft dat nou met haar situatie te maken?

vorig jaar

Dat je het jammer vind dat je geen dochter hebt gekregen kan ik begrijpen m ...
Dat vond ik ook opvallend en eigenlijk best vervelend toen ik zwanger was van onze tweede zoon. Mensen die vroegen of ik het jammer vond dat het geen meisje was, want een zoon en dochter is toch het ideaalbeeld. Ik had het leuk gevonden om ook een dochter te hebben, maat ben zielsgelukkig met mijn 2 jongens.

vorig jaar

Het draait niet om jou... Omdat jij twee meisjes hebt en het heeft vijf jaa ...
Je moet dingen wel kunnen relativeren. Ik begrijp best dat zo'n bericht pijn kan doen voor sommige mensen. Gevoelens mogen er zijn, maar kijk naar wat je hebt zou ik zeggen.

vorig jaar

Het draait niet om jou... Omdat jij twee meisjes hebt en het heeft vijf jaa ...
Ja maar de manier waarop TS het beschrijft heeft echt wel een hele nare smaak… tuurlijk kan iemand teleurgesteld zijn, maar ik vind het bericht van TS net een tikkeltje verder gaan