26 Reacties

3 maanden geleden

Ik zat nog midden in mijn herstel na de bevalling, toen mijn ouderschapsverlof in ging. Ik heb me toen wel ziekgemeld, omdat ik (als ik geen ouderschapsverlof had) sowieso ook niet had kunnen werken. Een weekje griep zou ik dan niet zo principieel over doen, een langdurig longontsteking misschien wel.

3 maanden geleden

Mijn partner zit ziek thuis met long-covid. Hij had 1 dag ouderschapsverlof in de week (55% denk ik) maar HR heeft dat omgezet naar ziekte, omdat hij ook niet kan werken op de dagen dat hij geen verlof heeft... Hij krijgt nu 100% uitbetaald én is die dagen niet kwijt. Voor een paar dagen griep zou ik het niet navragen, maar als je verwacht langer ziek te zijn, zou ik me inderdaad ziek melden.

3 maanden geleden

Ja, ziekmelden! Ga even in overleg met je leidinggevende maar vaak wordt je verlof idd omgezet naar ziekte.

3 maanden geleden

Let wel op het feit dat je zelf je ouderschapsverlof moet stopzetten. Dit doet de werkgever normaal gesproken niet vanzelf voor je. Dit is mij verteld door HR.

3 maanden geleden

Reactie op Goodmorningsunshine

Let wel op het feit dat je zelf je ouderschapsverlof moet stopzetten. Dit d ...
Ik bedoel hiermee dat zij niet vanzelf het stopzetten bij een ziekmelding. Je moet hier (schriftelijk) om verzoeken of mocht je net als ik het aangevraagd hebben in een software pakket het ook daar onderbreken

3 maanden geleden

Rijksoverheid Het kost bij ziekte dus gewoon ovl dagen, helaas

3 maanden geleden

Reactie op Ilona15

Rijksoverheid Het kost bij ziekte dus gewoon ovl dagen, helaas
Ja dat had ik ook gevonden en snap heel goed dat het zo werkt voor een paar dagen griep/ziek zijn. Maar als ik er net als de vorige keer weer 6 weken af lig…. Dan is het wel zonde van mijn verlof en mijn geld, want osv is maar 70%… Maar dan zou ik het osv dus officieel stop moeten zetten, ik ga maandag sowieso mijn werkgever even bellen.

3 maanden geleden

Reactie op Smos

Ja dat had ik ook gevonden en snap heel goed dat het zo werkt voor een paar ...
Het werkt zelfs zo als je bevalverlof opneemt en het vergeet stop te zetten... helaas zijn niet alle regels in voordeel van werknemers inderdaad

3 maanden geleden

Reactie op Ilona15

Het werkt zelfs zo als je bevalverlof opneemt en het vergeet stop te zetten ...
Ik vind het niet meer dan normaal eerlijk gezegd. Waar jullie het over hebben is in essentie langer betaald verlof willen omdat je ziek bent. Daar moet de werkgever dan ook voor opdraaien? Vreemde redenering als je het mij vraagt.

3 maanden geleden

Reactie op Huisman24

Ik vind het niet meer dan normaal eerlijk gezegd. Waar jullie het over hebb ...
Als ik vorige week gewoon was gaan werken, na mijn bevallingsverlof. Dan had ik me toch ook ziek gemeld? Ouderschapsverlof is zodat je er voor de kinderen kan zijn, nou dat kan ik nu ook niet. Die moet ik ook elke dag ergens zien onder te brengen zodat ik zelf naar bed kan… Het is ook niet dat ik met een snottebel thuis zit…

3 maanden geleden

Reactie op Smos

Als ik vorige week gewoon was gaan werken, na mijn bevallingsverlof. Dan ha ...
Nee dat snap ik goed en ik bedoel het ook niet gemeen, maar het hele ouderschapsverlof staat in essentie los van je werkgever. Het zou niet fair zijn om hen dan nog eens te 'belasten' met een ziekmelding en nog langere afwezigheid.

3 maanden geleden

Reactie op Huisman24

Ik vind het niet meer dan normaal eerlijk gezegd. Waar jullie het over hebb ...
O joh wil ik dat? Fijn dat jij dat weet zeg 😊

3 maanden geleden

Reactie op Ilona15

O joh wil ik dat? Fijn dat jij dat weet zeg 😊
Het is niet jouw topic toch? Dan hoef je ook niet zo interessant sarcastisch lopen doen wat mij betreft.

3 maanden geleden

Reactie op Huisman24

Nee dat snap ik goed en ik bedoel het ook niet gemeen, maar het hele ouders ...
Werkgever loopt toch altijd het risico dat ik ziek word? Is voor mij ook wel een van de redenen om in loondienst te werken, dat niet alle risico’s voor mij zijn. Mijn functie wordt namelijk ook veel als zzp’er gedaan. Als je ziek wordt tijdens normaal verlof, behoor je je ook ziek te melden en stopt je verlof. Dus vandaar dat ik bij langdurige ziekte toch benieuwd ben hoe dit werkt.

3 maanden geleden

Reactie op Smos

Werkgever loopt toch altijd het risico dat ik ziek word? Is voor mij ook we ...
Het verschil is dat het niet hun verlofdagen zijn die je nu gebruikt. En ik zou het sowieso ook niet fair vinden tegenover je werkgever maar dat is mijn mening.

3 maanden geleden

Reactie op Huisman24

Nee dat snap ik goed en ik bedoel het ook niet gemeen, maar het hele ouders ...
Huh maar dat geldt toch voor iedere ziekmelding, dat je je werkgever hiermee ‘belast’ als je in loondienst bent? Snap niet wat nu het verschil is dat je ineens ouderschapsverlof moet opnemen voor ziekte? Behalve dat je al een tijd afwezig bent geweest, maar die afwezigheid krijgt je werkgever gewoon gecompenseerd vanuit het uwv hè. Dus qua geld kost het je werkgever in principe niks.

3 maanden geleden

Reactie op lou33

Huh maar dat geldt toch voor iedere ziekmelding, dat je je werkgever hierme ...
Overigens trek ik mijn (vakantie)verlof zelf nooit in als ik een paar dagen ziek ben tijdens mijn vakantie. Vind dat je zelf ook wel wat risico mag dragen in die zin. Maar volgens mij is ts dat ook niet van plan bij een paar dagen.

3 maanden geleden

Reactie op lou33

Huh maar dat geldt toch voor iedere ziekmelding, dat je je werkgever hierme ...
Het is niet dat je ouderschapsverlof hoeft op te nemen tijdens ziekte, maar je wordt ziek tijdens het al lopende verlof. Dat is helaas gewoon pech hebben. Je bent in feite niet in dienst dus je werkgever heeft er ook niks mee te maken in die zin. Het uwv zou dan verantwoordelijk zijn om vast te stellen of je inderdaad ziek bent en je langer moeten doorbetalen? En vast moeten stellen in hoeverre je voor je kind kan zorgen ofzo? Dan is het eind zoek als je het mij vraagt

3 maanden geleden

Reactie op Huisman24

Het is niet dat je ouderschapsverlof hoeft op te nemen tijdens ziekte, maar ...
Volgens mij is dat dus niet ‘gewoon pech hebben’, maar kan je je verlof dan omzetten in een ziekmelding. De 70 procent uitbetaling komt vanuit het uwv maar ziekte komt dan weer op rekening van de werkgever denk ik. Dus ik denk dat er dan een arboarts aan te pas komt vanuit de werkgever (maar geen idee). Natuurlijk ben je nog wel gewoon in dienst.

3 maanden geleden

Reactie op lou33

Volgens mij is dat dus niet ‘gewoon pech hebben’, maar kan je je verlof dan ...