25 Reacties
vorig jaar
Geen ervaring mee, maar waarom vind je het vervelend dat Veilig Thuis betrokken wordt?
Ik ken de aard van de situatie niet, maar als er politie ingeschakeld moet worden bij een ruzie kan extra begeleiding toch nooit kwaad?
vorig jaar
Ik ken het vanuit mijn werk, dan doen wij soms de meldingen bij veilig thuis. De politie is verplicht deze melding te doen als ze ergens langskomen ivm huiselijk geweld (ruzie valt daar onder Ookal is er geen fysiek geweld) en er is een kindje in huis. Er kunnen vanuit veilig thuis verschillende dingen worden ingezet, zoals hulp thuis, een traject voor een of beide ouders, maar ook onder toezicht stelling of uit huis plaatsing. Maar als er een keer een ruzie is geweest dan zal het zo’n vaart niet lopen hoor. Dan komen ze waarschijnlijk een keer langs om te praten en kijken ze even bij jullie thuis.
vorig jaar
"Blijft zo vervelend"... Is het vaker gebeurd dan?
Nee nog nooit gebeurd! Beetje verkeerde woordkeuze, sorry
vorig jaar
Reactie op Warmtepomp
Geen ervaring mee, maar waarom vind je het vervelend dat Veilig Thuis betro ...
Nee dat is waar hoor.. Wat voor begeleiding zou het kunnen zijn? Het gaat niet om fysiek geweld trouwens
vorig jaar
Ja ik. Dossier is gesloten. Is wettelijk verplicht dat er een melding gemaakt wordt. Dit geld ook als de ambulance bij je moet komen en er kinderen in huis zijn. Snap dat het vervelend overkomt maar ook veilig thuis is er alleen om te helpen, net als de politie en zorgpersoneel. Ookal wordt het vaak geassocieerd met een heel ander beeld.
vorig jaar
Reactie op braam0
Ja ik. Dossier is gesloten. Is wettelijk verplicht dat er een melding gemaa ...
Dankje voor je reactie. Zou je willen delen wat er voor stappen ondernomen zijn door Veilig thuis? Of heb je er niets meer van gehoord verder.
vorig jaar
Reactie op Anoniem6383&
Dankje voor je reactie. Zou je willen delen wat er voor stappen ondernomen ...
Ja hoor, wijkteam wordt ingeschakeld. Vaak ik veilig thuis dan degene die als volgende stap het dossier sluit en je overdraagt aan het wijkteam. Die kan nog een keer contact met je opnemen. Ze zijn een keer bij mij thuis langs geweest voor een gesprekje, niks ernstigs en vooral met de vraag hoe gaat het nu en met de kinderen. Hebben ze wat meegekregen etc. Toen heeft het wijkteam het ook ‘losgelaten’, met een bericht van als je vragen hebt e.d. dan weet je me te vinden.
vorig jaar
Reactie op braam0
Ja hoor, wijkteam wordt ingeschakeld. Vaak ik veilig thuis dan degene die a ...
Goed om te horen! Ik verwacht ook zoiets bij ons, want het was gewoon niet heftig.. Daarom vind ik het ook zo bizar dat meteen Veilig Thuis wordt ingeschakeld maar misschien maak ik dat te groot. Ik denk meteen: m’n kindje…
vorig jaar
Reactie op Anoniem6383&
Goed om te horen! Ik verwacht ook zoiets bij ons, want het was gewoon niet ...
Ik snap je gedachtegang hoor. Dat had ik ook. Maar als je zelf geen onveilige thuissituatie hebt zijn ze er alleen om alles uit te sluiten en te ondersteunen. Niet om gelijk je kind uit huis te plaatsen waar de meeste mensen meteen aan denken. Vaak wordt zo’n melding nagegaan, gesloten en pakt het wijkteam het op. Het klinkt meteen heel heftig om een melding te hebben met veilig thuis maar het is ‘goed’ bedoeld. Ook om te kijken of er in de gehele situatie wat ondersteuning nodig is omwille van de kinderen.
vorig jaar
Het was blijkbaar wel zo heftig dat de politie er aan te pas moest komen.. 🤷♀️..
Ik vind dat persoonlijk wel heftig.. ook voor de kinderen.
vorig jaar
Het was blijkbaar wel zo heftig dat de politie er aan te pas moest komen.. ...
Klopt is ook waar. Ons kindje heeft gelukkig echt niks meegekregen, maar ik ben het met je eens hoor. Dat het wel heftig is als de politie erbij moet komen omdat we als ouders zo’n heftige ruzie hebben
vorig jaar
Dit is niet alleen tegen jouw, maar dit is het 4de topic ofzo in 2 weken hierover.
Waarom bel je de politie tijdens een ruzie, om daarna te zeggen: er was niet zoveel aan de hand?
vorig jaar
Misschien een onpopulaire mening, maar zolang er geen geweld bij komt kijken wat is er dan mis met een potje ruzie? Zeker als de kinderen hier niks van meekrijgen. En ook al krijgen ze er wel iets van mee, de wereld is toch ook geen sprookjeswereld waar nooit iemand ruzie heeft? Het systeem is al overbelast genoeg lijkt me, met al die meldingen om niks wordt het ook niet gauw beter.
vorig jaar
Reactie op Anoniem6383&
Goed om te horen! Ik verwacht ook zoiets bij ons, want het was gewoon niet ...
Het was gewoon niet heftig? Ik denk dat het 'normaal' is om een keer discussie of een ruzie te hebben met je partner of wie dan ook maar ik ken niet veel gevallen waarbij vervolgens de politie aan te pas moest komen. Dan lijkt het mij dus wel heftig en denk ik dat hulp geen kwaad kan. Ik zou gewoon afwachten want je kan jezelf nu helemaal gek gaan maken maar het is gewoon een verplichting van de politie daar kom je niet meer onderuit. En verder is het nu belangrijk eerlijk te kijken oke welke hulp vind ik of vinden wij zelf passend en hebben wij wat aan om te voorkomen dat het zo uit de hand loopt. Bespreek dat dan met veilig thuis. En probeer jezelf nu niet zo gek te maken een kindje uit huis plaatsen doen ze echt niet zomaar. Ja het is vervelend, maar wat gebeurd is kun je niet veranderen wel wat je er dan voor in de toekomst van geleerd hebt en mee gaat doen. Succes!
vorig jaar
Veilig Thuis krijgt de melding vanuit de politie. De politie maakt een overdracht waarmee Veilig Thuis vervolgens een dossier opent. Er wordt iemand vanuit Veilig Thuis aan jullie gekoppeld die de zaak verder op gaat pakken. Zij zullen contact leggen naar aanleiding van de inhoud van de melding van de politie. Zij zullen vragen stellen over de situatie en indien van toepassing mogelijk op huisbezoek komen. Het doel van Veilig Thuis is om de veiligheid binnen het gezin te toetsen en indien nodig afspraken te maken om de veiligheid te waarborgen. Mochten zij inschatten dat verdere hulpverlening nodig is dan kunnen zij een aanmelding doen bij een hulpverleningsinstantie die jullie verder kan gaan begeleiden.
Vaak wordt er gedacht dat fysiek geweld ergere gevolgen heeft voor kinderen dan non verbaal geweld. Dit is helaas niet het geval. Kinderen krijgen meer mee dan er gedacht wordt. Mocht het thuis niet goed gaan en je hebt hulp nodig dan kan dit een goede eerste stap zijn.