16 Reacties

2 jaar geleden

Bij ons mag je beginnen met 5 jaar omdat ze zien dat jongere kinderen er toch veel langer over doen. Ik zelf ga voor 1x per week. Zoon is nu 6. Heb liever dat ze er langer over doen en het goed kunnen als dat ze het snel leren en daarna niet meer goed weten hoe het moet. Vriendin van mij had haar zoon op turbo, en hij heeft zijn A-diploma maar kan maar net zijn hoofd boven water houden, vandaar. Hoewel voor sommige andere kinderen het wel werkt.

2 jaar geleden

Hier in de gemeente mag je pas vanaf 5 inschrijven. En de meeste losse zwemverenigingen ook meestal vanaf 4,5/ 5. Dit raden ze aan omdat kinderen goed genoeg in staat moeten zijn de opdrachten op te volgen en te jong nog niet over genoeg kracht beschikken..daarnaast gebeurd er met 4 jaar heel veel in hun leven qua op school beginnen en leren, dat zwemles daarbij soms een overload kan zijn. Maar de wachttijden voor je kan starten hier, zijn zo'n 16 maanden bij de gemeente en een half jaar bij de zwemvereniging. Dus dan wordt het alsnog ver na de 5e verjaardag dat er gestart kan worden. Ik zou het gewoon gaan proberen vanaf 4,5. En pakt ze het nog niet op of is het te veel, dan stoppen. En zelf al wekelijks gaan zwemmen zodat ze wel watervrij is en niet schrikt mocht ze er thuis onverhoopt in vallen. Maar met water om het huis, zou ik er hetzelfde in staan. Zo snel mogelijk leren.

VRIEND

2 jaar geleden

Bij onze zwemschool mag je vanaf vier. Maar dat is vooral voor als ze het leuk vinden. Om echt te leren zwmem kun je beter vanaf vijf jaar beginnen (zeiden ze) omdat ze dan motorisch er beter aan toe zijn. Met vier jaar heeft het nog niet veel zin. Onze oudste is sinds juni vijf en is net gestart. Een keer per week 45 minuten. Kan nog niet veel zeggen over vooruitgang na twee lessen 🙃. Voor mijzelf zou twee keer te veel zijn. Ik denk dat hij het prima zou vinden, maar hij is niet moe te krijgen 😅

2 jaar geleden

Misschien is peuter survival nog een optie als jullie aan het water wonen? Dan leren ze zich redden in water mochten ze erin vallen.

2 jaar geleden

Reactie op DaniBeer

Misschien is peuter survival nog een optie als jullie aan het water wonen? ...
Oh dat ken ik niet, ga ik eens naar kijken dankje!

2 jaar geleden

Hier ook het advies gekregen pas vanaf 4,5 jaar te beginnen op z’n vroegst. En dat de meeste kinderen pas de kracht en het leervermogen vanaf 5-5,5 jaar hebben. Een buurmeisje was er echt aan toe met 4,5 jaar en dat gaat goed. Mijn dochter hebben we nu ingeschreven en zal ergens tussen de 5 en 5,5 jaar beginnen en is er ook echt nu pas aan toe. Wel gaan wij in de tussentijd zoveel mogelijk/ elke week met haar peuterzwemmen. Dat is in principe de eerste drie badjes, maar dan wat speelser en je mag mee als ouder. Dat doen we in het zwembad waar ze gaat lessen, zodat ze daar gelijk weten hoe het haar vergaat in het bad. Tot nu toe was het hier namelijk vooral drama en durfde ze weinig. Vandaag gaan we weer starten na de zomervakantie waarin ze steeds meer durfde in het water, dus ik ben heel benieuwd! Lang verhaal kort: ga alvast peuterzwemmen, dan weet je of je kindje al watervrij is en het leuk vind. Dan kán 4,5 jaar werken. Maar hou er rekening mee dat de lessen dan extra lang kunnen duren. Moet niet, wel de algemene tendens.

2 jaar geleden

Ligt denk ik ook aan hoe sterk je kindje is. Wij speelden vroeger altijd buiten en fietsten ruim 10km ivm school, en gingen beduidend sneller door de zwemles heen dan kinderen die in de woonwijk woonden.

2 jaar geleden

Mijn dochter is begonnen met 4jaar 1 maand. Moet er wel bij zeggen dat ze al gewend was aan ouder-kind zwemmen, én het zelf helemaal leuk vind. Paar tips: - Zorg dat je kind watervrij is, dat is zoveel fijner om samen met je kindje te doen dan dat ze lang in het eerste badje moeten. Dus erin springen, ogen open onder water, drijven op de rug, iets van de bodem pakken, trappelen met hulpmiddelen, op de buik van de glijbaan (kleine). - start basisschool niet met start zwemles combineren (tenzij ze dus al gewend zijn zoals mn dochter op zaterdag) - eerlijk oordelen of je kindje een lesstructuur al aankan, dus als ie naar school gaat en redelijk kan opletten moet dat goed zitten - als je vroeg start, is het handig dat je kindje motorisch niet achterloopt, ze starten namelijk al tussen de oudere kinderen die motorisch verder zijn Mijn dochter is dus met enige voorkennis en in overleg wel gestart met 4jr. Ze is na 2 maand 2x per week een uur bij bandje 4 van de 7. Juist omdat ze zo jong is, gaat ze nog niet met de andere kinderen ouwehoeren. Wel is de concentratieboog kort, geeft de instructeur terug en dat heeft met leeftijd te maken. Ze compenseert met haar durf en haar oefening die ze al gehad heeft. Ze vind het vooral erg leuk. Het verbaast me soms dat ze al handen en voeten kan combineren, maar ik zie wel dat de 7jarigen daar veel minder moeite mee hebben. Het is vooral wat je wil, vroeg zwemdiploma en misschien wat langer bezig of later zwemdiploma en misschien sneller (en dus goedkoper). Voor ons was het meer uitgeleerd zijn bij de peuters en toe zijn aan de volgende uitdaging.

2 jaar geleden

Reactie op Hannelore13

Ligt denk ik ook aan hoe sterk je kindje is. Wij speelden vroeger altijd ...
Absoluut waar. Stukje krachtopbouw waar je bij iedere sport voordeel aan hebt.

2 jaar geleden

Mijn dochter meteen met 4 jaar op zwemles gedaan. Haar er (na overleg met zwemjuf) paar maanden later weer vanaf gehaald en terug naar peuterzwemmen. Het had nog geen zin.

2 jaar geleden

Waar je verder nog naar kan kijken is hoe gaan de dingen die ze ook op deze leeftijd leren: kunnen ze fietsen zonder zijwieltjes en ook nog omkijken zonder te vallen. Klimmen ze zelf heel ballorig door. Kunnen ze de aandacht houden bij het leren tellen. Durven ze in een klasje zonder mama/papa. Allemaal dingen die aangeven dat ze er klaar voor zijn.

2 jaar geleden

2x per week vraag je nog. Zou ik pas doen als ze ouder zijn. Ideaal is het wel want hoe minder tijd tussen de lessen hoe meer ze onthouden. Om iets te leren moet je immers regelmatig oefenen. Wij hebben 2 maand 2x gedaan in de zomervakantie, dat was wel ideaal. Maar na school is de energie hier wel op hoor. Ze zwemt ook op zaterdag.

2 jaar geleden

Reactie op DaniBeer

Misschien is peuter survival nog een optie als jullie aan het water wonen? ...
Daar adverteren ze wel mee. Maar geen enkele 3/4 jarige redt zich in die lessen. Hoewel mijn dochter met kleren aan op de rug kan drijven, heb ik geen enkel vertrouwen erin dat het goed afloopt mocht ze in de vijver gaan zwemmen. Wel leer je in die lessen plezier maken en is het een goede voorbereiding op de zwemles!

2 jaar geleden

Wij wonen bij veel water en zwemmen veel. (We wonen op Bonaire). Ze hadden beiden met 4 hun A diploma en met net 5 hun B. Maar dat komt vooral omdat ze hier veel en vaak zwemmen denk ik. De middelste van 5 kan bijvoorbeeld niet fietsen. Ik heb geen ervaring met zwemlessen in Nederland maar 2 keer in de week was hier goed met school te combineren.

2 jaar geleden

Hier mag je vanaf 4 jaar zwemmen. Mijn zoon heb ik ook op tijd opgegeven ivm met wachtlijsten. Maar toen ik gebeld ben, was hij nog geen 5 en nog niet watervrij. Dus toen gevraagd of hij na z'n 5e verjaardag kon beginnen, dus zo gezegd zo gedaan. Wij hebben hm watervrij gemaakt voordat hij op zwemles ging en dat heeft heel erg geholpen want ze moeten direct onderwater etc. Ik zie kindjes van net 4 ook erg struggelen met de uitleg etc, dus in dat opzicht vind ik het beter als ze 5 zijn.