9 Reacties
2 weken geleden
Ik geef vaak het ontbijt als avondeten, dus warme havermout en daar kan je ook wortel doorheen raspen, klontje roomboter en maken met volle melk. Dat gaat er hier altijd wel in. Verder doe ik dan vaker bij de lunch een soepje en daar doet ze dan zelf haar brood in dippen en opeten. Echt avondeten is ze hier gewoon vaak al te moe voor, dus wat hapjes met de pot mee ben ik al blij om.
Verder volle yoghurt en anders gewoon geven wat hij wel lust, je blijft de rest gewoon aanbieden, komt hopelijk vanzelf wel goed.
Knakworsten vind ik echt een rare tip trouwens 🤣
2 weken geleden
Mijn zoontje eet ook graag niet warm.. hij eet ook 0 groenten. Dus ik maak meestal een bordje met brood.. stukje kaas, gekookt eitje, wat fruit en soms ook nog een stukje worst ofzo. Zo krijgt hij toch voedingstoffen binnen.
2 weken geleden
Herkenbaar! Ons zoontje is 2 en avondeten is nog steeds geen succes helaas.
Wij laten het zoveel mogelijk los. Wij bepalen wat hij eet en hij bepaalt hoeveel hij eet.
Desondanks blijft het wel frustrerend hoor. Hij eet vaker niet dan wel. Maar blijkbaar toch niet genoeg trek. En hij groeit gewoon goed en is eigenlijk altijd vrolijk.
Ik zorg er wel voor om tijdens de eetmomenten overdag diverse dingen aan te bieden. Ik maakvaaa
maak vaak soep bij de lunch, wat plakjes komkommer op de boterham. Groentespreads voor op brood.
Rond de leeftijd van 10/12 maanden liepen wij ook bij de preverbaal logopodiste. Zij gaf goeie tips, maar niet perse de gezonde/bewuste keuze. Ontbijtkoek en Bifiworstjes werden ons meerdere malen geadviseerd.
Zij letten natuurlijk ook vooral op structuren en mondgevoel van producten.
2 weken geleden
Mijn zoontje heeft van 1 tot ruim 3 niet gegeten in de avond. Hier was geen zorgelijk gewicht, dus geen eten was hier helaas dan niks. Wel altijd een toetje als hij wilde. Héél langzaam werd hier z’n repertoire uitgebreid. Nu is hij bijna 4 en proeft alles, eet nog niet alles. De tips die ik kreeg die hier hebben gewerkt:
- warm eten tussen de middag ipv in de (vroege) avond
- met regelmaat hetzelfde aanbieden, 10/15 proeven om te lusten, lippen raken, in de mond en uitspugen is allemaal blootstelling aan het eten en telt mee.
- snackbordje / monkeyplate met verschillend eten, dat wat er wel ingaat en nieuw eten
- bij de boterham ook (rauwe) groenten aanbieden of andere voedingsstoffen die van belang zijn om zo de druk wat weg te halen bij het warme eten
- geen strijd aan tafel
Als er ondergewicht is (ik ben geen diëtist dus volg vooral haar advies op, al denk ik bij knakworsten flink bewerkt, verslikgevaar, weinig voedingsstoffen, maar okee) dan zou ik persoonlijk ook de broodmaaltijd verrijken, dus volle producten, notenpasta, avocado op brood. Dan kom je toch aan wat meer gezonde calorieën.
Succes!
2 weken geleden
Reactie op EllaNaz
Ik geef vaak het ontbijt als avondeten, dus warme havermout en daar kan je ...
Kan je dit dan de avond van tevoren al maken? In de ochtend weinig tijd
2 weken geleden
Onze dochter at altijd heel graag warm maar nu ook al maanden niet meer (is 2 jaar). Ze vind pannenkoekjes wel lekker dus probeer ik vaker groentepannekoeken te maken bijvoorbeeld. Dit eet ze dan wel. Ei vind ze ook lekker (roerei dan) dus dit doe ik ook wel eens met wat spinazie bijvoorbeeld. Ze eet er niet veel van maar goed alle beetjes helpen
2 weken geleden
Ik zou een cursus doen, geen avondeten is natuurlijk niet ok, en het kan echt beter worden gelukkig. Alleen zou ik wel begeleiding hiervoor zoeken, ik denk niet dat het opgelost wordt met alleen maar wat tips. En het wordt ook niet opgelost als je het hele avondeten gaat aanpassen aan je kind en je speciaal dingen maakt die hij misschien nog wel soort van eet.
Volgens een vriendin is zij heel goed: https://kidsvoeding.nl/
Mijn vriendin had precies hetzelfde als jij. En mijn kind (14mnd) eet nu prima avondeten, maar mocht het een probleem worden, ga ik deze cursus ook doen :)
2 weken geleden
Hier ervaren als fase. Gewoonlijk is het devies: zolang er maar 2 maaltijden goed ingaan. Hier waren dat meestal ontbijt en lunch. Na 2j ging het avondeten ook weer steeds beter. Ze groeien met 1,5j gewoon nietmeer zo hard als ervoor, dus ook niet zoveel kcal meer nodig ofzo. Nu is het gewicht van jouw kindje al een probleem begrijp ik, wat het wel anders maakt natuurlijk.
Persoonlijk zou ik geen knakworstjes geven, te zout en te verwerkt.