7 Reacties
3 jaar geleden
Tekenen en knutselen, lekker naar buiten met bellenblaas en stoepkrijt, dierenkampjes bezoeken, maar ook over de markt lopen vindt mijn dochter heerlijk!
Het bos is hier ook favoriet, rondje op de loopfiets, dansen en zingen, spelletjes spelen (met hun eigen spelregels). Ook zit mijn dochter op dreumesdans, maar er zijn ook andere bewegingslessen voor die kleintjes te vinden.
Heel af en toe een binnenspeeltuin, we hebben een abonnement op de dierentuin.
Genoeg te bedenken!
3 jaar geleden
Mijn zoontje van 2,5 jaar gaat elke vrijdag een uurtje naar peutergym. Verder bezoeken we eenmaal per week een kidscafe waar ik even koffie drink en hij lekker kan spelen met andere kinderen. Ik weet dat veel bibliotheken één keer per maand een voorleesochtend houden. Wellicht heeft jouw plaatselijke bibliotheek dit ook.
Verder gaan wij veel naar buiten, maken we uitstapjes naar de kinderboerderij, knutselen we veel. Ik probeer knutselwerkjes een beetje op het seizoen te baseren. O, wat ook een succes is: een sensory bak. Een grote bak met bijvoorbeeld bonen of kinetisch zand en daar allerlei materiaal bij verzamelen (bekers, schepjes, diertjes, kleine voertuigen etc) Je kunt veel inspiratie vinden op Pinterest
3 jaar geleden
Binnenspeeltuin, kinderboerderij, lekker boodschappen samen doen, zwemmen, naar het strand
3 jaar geleden
Ik las deze vandaag.. vond het persoonlijk erg leuk!
https://www.oudersvannu.nl/kind/opvoeden/onvergetelijke-momenten/
3 jaar geleden
Het ligt denk ik ook wel aan de interesse van je kindje wat hij/zij leuk vind, maar ik probeer regelmatig wat simpels te bakken met mijn dochter of laat haar helpen met koken. Ze vind dit geweldig en leert er veel van. Het begon heel basic maar ondertussen maken we 'samen' een boodschappenlijstje, kopen we de ingrediënten en maken we het recept. Ze mag dan o.a. helpen met wassen vd groenten, kruiden mengen, ingrediënten in kom doen, roeren, vormpjes uitsteken, de muffinvormpjes vullen, etc.
Je kunt je kindje er steeds meer bij betrekken door te laten doen, maar ook denken (wat hebben we nog nodig? Wat moeten we nu doen?).
Onze dochter gaat overigens wel een aantal dagen naar het KDV en ze werken daar in thema's. Een paar voorbeelden;
- ik maak muziek
- mijn familie en ik
- ik ga op vakantie en neem mee
- landen
- seizoenen
Een week of 4 a 5 lang richten ze zich op 1 thema en daar passen ze 's ochtends hun activiteit op aan.
Verder leren ze dingen als kleuren, voor/op/onder/achter (leuk met een stoel en bijvoorbeeld een bal of je kindje zelf die er dan op, achter, etc. moet gaan staan), groot en klein (en de volgorde van klein naar groot en andersom), hoe dingen voelen/ruiken/proeven, over dieren, etc.
Qua ritme hebben ze een redelijk vast schema met vrij spelen totdat iedereen er is, in de kring, fruit eten, thema activiteit, lunch, middagslaapje of een rustige activiteit zoals kleuren, boekje lezen, etc. voor de peuters die niet meer slapen. 'S middags bestaat uit vrij spelen en ook spelen ze iedere dag buiten (mits het geen hondenweer is)
Op mijn vrije dagen houdt ik ongeveer dezelfde eet en slaaptijd aan en doe ik vaak 's ochtends een activiteit en 's middags lekker spelen, naar buiten, wat dan ook.
Verder is lekker de natuur in, creatief bezig zijn, boekjes lezen, zelf leren spelen, etc. natuurlijk altijd goed. Ik merk sinds kort dat mijn dochter soms zelf aangeeft wat ze wil doen, dan biedt ik haar vaak ook die ruimte (kleien, kleuren, verven, zoiets).














