8 Reacties

2 jaar geleden

Ik zou dit zelf pas doen als je problemen merkt. Of als zij zelf aangeeft bijvoorbeeld last te hebben van dingen. Vanaf groep 3 wordt er een hoop meer concentratie en taakgerichtheid verwacht van de kinderen, dus wellicht dat het dan wel op school naar voren zal gaan komen. Zolang zij/ jullie/ school niet zien dat iets haar hindert zou ik nog geen actie ondernemen.

2 jaar geleden

Ik zou het pas laten testen als het problemen oplevert in het dagelijks leven. Anders ga je ze toch een stempel geven waarnaar ze helaas vaak ook worden behandeld (eigen ervaring met zoon met onder andere ass). Ook later kan het problemen opleveren bijvoorbeeld met het behalen van je rijbewijs.

2 jaar geleden

Zoiets is natuurlijk pas een probleem als het ook een probleem is. En de ene mens is geconcentreerder en meer gefocust dan de andere. Logisch dus dat je verschil merkt met twee kinderen. Ik zou me vooralsnog geen zorgen maken. Zeker als je zegt dat ze zich soms wel goed kan concentreren.

2 jaar geleden

Het is denk ik meer merken of ze dat heeft mijn man is zware add patient en ik zie alles terug wat hij heeft bij mijn dochter van 3. Ga het vrijdag neerleggen bij kentalis

2 jaar geleden

Ik zou je 2 kinderen niet teveel gaan vergelijken. 2 meisjes, 2 karakters. De een is nu eenmaal meer koppig/ afgeleid/ geïntereseerd in alles om zich heen dan de ander. Dit kan ook een heel goed iets zijn. Zolang de concentratie op school er is, waarom druk maken? Ze hoeven geen diagnose of probleem te hebben om hen te begeleiden in het opgroeien met hun eigen karakter. Hier kan je sowieso op letten. Kneed ze niet tot het ideale plaatje, maar kijk hoe je ze helpt hun eigen persoonlijke weg te vinden.

2 jaar geleden

Je kan het altijd eens laten vallen bij het consultatiebureau, kijken wat zij zeggen. Verder raad ik je echt het boek ‘het verstrooide brein’ van Gabor Maté aan. Het is niet alleen nuttig voor jezelf, maar er staan ook tips in voor ouders van ADHD kinderen en hoe je kan zorgen dat ze er minder last van hebben. Succes!

2 jaar geleden

Lastige kwestie.. Ik heb ADD en kwam op school goed mee op alle fronten.. Pas op de middelbare school merkte ik dat zaken als zelfstandig aan huiswerk beginnen, plannen en executieve functies te wensen overlieten.. Mijn diagnose kwam pas tijdens mn studietijd. Mijn zusje heeft ook ADD en zij liep meteen vast op de basisschool.. Heeft medicijnen gekregen en is uiteindelijk naar het speciaal onderwijs gegaan(werd toen nog sneller voor gekozen). Ik werk zelf in het basisonderwijs en het kan lang duren om een uiteindelijke diagnose te krijgen(via school). Ik zie kinderen met ernstige gedragsproblemen en in groep 7 komt dan bijv eindelijk de diagnose ADHD, dit is erg zonde vind ik zelf. Het is dus goed dat je er zelf alert op bent en tijdig aan de bel trekt bij eventuele problemen met je dochter. Ik zou het bespreken met de leerkracht van je kind.. Dan kun je zelf op tijd een onderzoek laten doen indien er symptomen zichtbaar zijn op school.. Vaak zie je dat kinderen met een hoge intelligentie minder snel vastlopen omdat het schoolwerk qua denkniveau ze minder moeite kost..Er wordt dan veel gecompenseerd met intelligentie. Is je dochter al begonnen op een school? Ik zou kiezen voor een type onderwijs dat genoeg structuur biedt. Ik werk zelf op Dalton en hiervoor Jenaplan, daar liepen vrijwel alle add/adhd’ers vast door de hoge mate van zelfstandigheid/plannen/wisselingen in rooster/locatie/leekracht enz.. Dit is zonde, want door dit type onderwijs komen kinderen met add/adhd niet goed uit de verf. Ze krijgen te weinig structuur en dat uit zich in slechtere resultaten en sociaal/emotionele problemen. Tuurlijk moeten ook AD(H)D’ers leren plannen enz, maar wel binnen duidelijke structuurkaders. Verder wordt er vaak pas onderzoek gedaan vanuit school vanaf groep 3 en hoger, omdat veel gedrag ook gewoon nog bij de kleuterleeftijd en sociaal/emotionele (onder)ontwikkeling kan horen.. Dit trekt dan ineens in groep 3 bijv helemaal bij.. Laat de juf/meester alert erop zijn en bij problemen op school kun je het (in overleg met school) zelf laten onderzoeken.. Ook kan het zijn dat je dochter prima de basisschool doorloopt en op het voortgezet onderwijs ineens vastloopt. Laatste optie is ook nog dat ze geen (of lichte) ADD heeft en er weinig last van heeft.. Zie het aan! Succes!

2 jaar geleden

Ik heb zelf adhd (add bestaat officieel niet meer) en ik heb een heel sterk vermoeden mijn jongste dochter van 6 ook. We zijn nu hulp gaan zoeken met haar ivm enorme woede aanvallen maar ook veel lichamelijke klachten. Het probleem is: op school zien ze niks. Het is een slim meisje en ik vermoed dat ze op school zo hard haar best doet om in het malletje te passen dat het er thuis uit moet. Typisch meisjes adhd natuurlijk. Op dit moment gaan we nog niet richting diagnostiek maar als de hulp die we nu hebben niet voldoende is gaan we dit wel doen. Deels om ons handvatten te geven, deels omdat ik hoop dat vroeg diagnostiseren helpt om er mee om te gaan en ze daardoor niet de problemen krijgt die veel meisjes met adhd krijgen: depressie, negatief zelfbeeld, verslaving etc. Zelf vind ik dat ik mijn diagnose veel te laat heb gekregen (21). Zoals hierboven Laurianne beschrijft altijd gecompenseerd met intelligentie. Wat weer hele andere problemen met zich mee brengt. Mijn oudste dochter laat minder storend gedrag zien maar wel heel snel moe, snel afgeleid, veel hoofdpijn. Ik denk dat daar meer van het (zoals het eerst werd genoemd) add type zit. Ook bij haar vraag ik mij af waar ik goed aan doe: diagnose zodat ze hulp en handvatten krijgt, of laten en hopen dat ze niet vastloopt.