28 Reacties

vorig jaar

Ons overbuurjongetje had dit ook, inclusief flauwvallen. M’n buurvrouw deed er zo relaxed over; ze zei op het moment dat ie flauw valt gaat ie ook gewoon weer ademhalen omdat ie dan vergeet zn adem in te houden. Had het idee dat dit heel normaal is maar er vooral erg eng uit kan zien.

vorig jaar

Reactie op Joeboe

Ons overbuurjongetje had dit ook, inclusief flauwvallen. M’n buurvrouw deed ...
Eng?? Dat was een understatment hahaha ik stond klaar om 112 te bellen. De huisarts zei ook al dat het normaal Was maar zag er niet normaal uit. Je ziet je kind blauw worden ogen gaan rollen Hy is niet aanspreekbaar. OMG heb die beeld steeds voor me ogen.
Onze oudste heeft dit ook. Valt meestal wel flauw. Gewoon rustig laten liggen, als ze ontspannen gaan ze vanzelf weer ademhalen. En ja, soms is het wel eng als het lang duurt. Maar proberen zelf rustig te blijven!

vorig jaar

Reactie op Mamavandriemeisjes91

Onze oudste heeft dit ook. Valt meestal wel flauw. Gewoon rustig laten ligg ...
Jah ik bleef ook rustig. Dacht kijk nog even paar seconden aan. Wilde 112 al gaan bellen maar eenmaal adem halen kwam ie bij zinnen. Maar wat kan je doen om het tegen te houden? Je kan niet altijd hun zin geven en op alles ja zeggen om dat te voorkomen..

vorig jaar

Hier ook een zoon die vanaf een maand of 6 regelmatig breath holding spells had. Zoals al gezegd is zodra ze flauwvallen halen ze vanzelf weer adem... Ik forceerde ook niet door in het gezicht te blazen of op zijn wang te tikken, gewoon rustig wachten tot het weer klaar was. Niet toegeven aan je kindje omdat je denkt dat je het dan voorkomt, het is heel normaal dat dit kan gebeuren. Ik merkte bij mijn zoontje dat het erger was vlak voor een groeispurt alsof hij dan net wat adem tekort kwam. Uiteindelijk gaat het ook weer vanzelf over, Nu is hij 2,5 en heeft er al tijden geen last meer van gehad.

vorig jaar

Hier ook zo, vanaf 6 maanden al. Ogen rollen, lipjes blauw en flauwvallen. CB gaf aan hem plat en veilig te leggen/vasthouden, zo stroomt er meer bloed naar zn hoofdje en komt hij weer bij. Dit werkt hier in combinatie met rustig blijven 😊

Reactie op F.S.B

Jah ik bleef ook rustig. Dacht kijk nog even paar seconden aan. Wilde 112 a ...
Tja, niks inderdaad. Volgens mij kunnen ze het dan ook expres gaan doen om hun zin te krijgen, als ze merken dat je toe gaat geven. Als ze wat ouder zijn zeg maar. Hier is het niet alleen bij boosheid, maar ook bij pijn. Meestal icm wat spanning.

vorig jaar

Ik zag hier eens een video van op instagram. Ziet er zo eng uit. Sterkte aan jullie dat je hier doorheen moet! Ik wilde hier wel even schrijven gezien de reacties. Kindjes doen dit niet met opzet om hun zit te krijgen! Het is een reflex dat automatisch aangaat. Ik zou opnieuw moeten googlen, maar even uit mijn hoofd is het door het zenuwstelsel wat nog niet volledig ontwikkeld is en sterke emoties lokken een breath holding spell uit. Het kan ook voortkomen door een veranderd ademhalingspatroon (wat vaak komt bij huilen) en/ of bloedarmoede doordat dit invloed kan hebben op het zenuwstelsel van je kindje.

vorig jaar

Hier eenmalig gehad. Heel naar was dat. Heel hard huilen en ineens was ze helemaal weg en slap. Duurde paar seconden en toen was ze er weer. Wij toen ook in paniek huisartsenpost gebeld en daar heen geweest, maar er was niks aan de hand en was inderdaad breath holding spell. Heel naar, maar niet schadelijk. We hebben het daarna vaak kunnen voorkomen door eerder in gezicht te blazen bv.

vorig jaar

Reactie op Ikigai

Ik zag hier eens een video van op instagram. Ziet er zo eng uit. Sterkte aa ...
Sorry maar dit is niet waar. Een kind kan denken ‘Geef mijn zin, en anders huil ik heel hard’ met als gevolg adem inhouden en flauwvallen. Dit vond ik ook het lastige want mijn zoontje deed het als hij zijn zin met iets niet kreeg (bijvoorbeeld dat hij chips wilde in het vliegtuig, dit mocht niet, toen viel hij flauw, traumatisch was het). Ik vond het heel eng om dan niet met alles snel in te stemmen, zodat hij niet overstuur raakte. Maar dit kan niet, je kunt niet altijd de zin geven. Voor de TS: Een breath holding spell is niet gevaarlijk is mij vaak gezegd, maar het ziet er heel erg eng uit. Op de zij leggen en probeer niet in paniek te raken. Ook helpt het om te vragen ‘Wat is er?’, ik merk dat mijn zoontje van 3 jaar dan antwoord geeft en daardoor dus ‘stopt’ met het ademinhouden, bij jongere kindjes misschien wat makkelijker.

vorig jaar

Reactie op helloflower

Sorry maar dit is niet waar. Een kind kan denken ‘Geef mijn zin, en anders ...
*moeilijker bedoel ik ipv makkelijker

vorig jaar

Hooi, Onze zoon heeft dit best wel vaak gehad. de eerste keer schrok ik enorm en heb ik mijn visite 112 laten bellen omdat hij idd buiten bewustzijn raakte en nog niet ademde. bleek dat er een balletje vanuit zijn balzak naar boven geschoten was wat een extreme pijnscheut opleverde. omdat hij het daarna nog regelmatig had zijn we bij de kinderarts geweest en die heeft ons uitgelegd dat het er idd heel eng uitziet maar het niet schadelijk is. de periode van niet ademen is tekort om bijvoorbeeld hersenschade op te lopen. op het moment dat ze flauwvallen komt er een ademhalingsprikkel vanuit de hersenstam die ervoor zorgt dat ze weer gaan ademen. ziet er vet eng uit maar is dus onschuldig behalve dat ik iedere keer toch wel een hartverzakking kreeg. nu doet hij het helemaal niet meer, hij is nu 2.5 jaar.

vorig jaar

Reactie op helloflower

Sorry maar dit is niet waar. Een kind kan denken ‘Geef mijn zin, en anders ...
Wat ze schrijft is wel waar. En dat het kan gebeuren als gevolg van zin niet krijgen ook. Het is alleen geen direct gevolg. Het is het gevolg van een heftige emotie, dat kan ook pijn zijn. Of dus boosheid van zin niet krijgen. De zin niet krijgen is niet de oorzaak, emotie en vervolgens de reflex/ademhaling hierbij veroorzaakt de breath holding spell. Angst, boosheid, erge pijn. Adem inhouden om de zin te krijgen is wat anders dan een breath holding spell.

vorig jaar

Mijn dochter is 1x flauw gevallen door een breath holding spell. Gelukkig was ze snel weer bij, want de wereld speelt vertraagd voor je af op zon moment.. Gelukkig wist ik het al. De keer erna stond ze midden op de trap, hoe snel ik gelopen heb toen het van krijsen naar helemaal stil ging.. Denk dat het enige wat je kan doen is voorkomen dat ze zich bezeren. Even plat in je armen leggen. Het is hier vanaf 4 jaar niet meer voorgekomen.

vorig jaar

De eerste keer dat het bij mijn dochter gebeurde was ik ook helemaal in paniek bijna. Maar inderdaad de huisarts zei dat het niet gevaarlijk was. Als ik zie dat ze bijna flauwvalt zorg ik dat ze vlak ligt. Meestal is ze 1 seconde echt weg en dan komt ze weer bij. Heel gek gezicht, maar als het vaker gebeurt weet je dat je zelf gewoon super rustig moet blijven. Advies is wel om eventuele gastouder of kinderopvang in te lichten dat je kindje dit heeft. Zodat ze niet in paniek raken als het daar gebeurt.

vorig jaar

Mijn dochter had dit ook (is inmiddels 12) en ondanks dat het een bizar iets is wat je voor je ogen ziet gebeuren (en natuurlijk ook heel spannend, zeker de eerste keren) ‘wende’ het wel. Ik zag het op een gegeven moment aankomen en kon haar dan veilig leggen/pakken. Het flauwvallen dient om weer te gaan ademen wat zij in dit geval (vaak door stoten/pijn) vergat en dat stelde me gerust. Ze was ook altijd snel weer bij. Overigens is dit na haar 2e verjaardag nooit meer voorgekomen.

vorig jaar

ja, hier ook een dochter. ze is nu 10 maar heeft vanaf 1,5 tot ongeveer 5 jaar dit gehad. vooral in het begin bijna dagelijks. de eerste keer is idd vreselijk eng en schrikken. ze is een nacht opgenomen geweest in het ziekenhuis omdat ze dachten aan epileptie. toen wij eenmaal wisten dat het niet ernstig was maar alleen vervelend konden we er rustiger mee om gaan. als ze flauwviel pakten we haar op, bliezen in haar gezicht en als ze weer bij was gingen we gewoon verder waar we gebleven waren. dus als de oorzaak pijn was troosten we haar en keken we waar ze last had. als de oorzaak boosheid was of haar zin niet krijgen bleven we wel consequent, ze kreeg niet haar zin omdat ze dan flauwgevallen was, hoe naar het ook leek. we gingen dan gewoon rustig door met de dag. hoe raar het ook klinkt, ergens wenden we er wel aan, het hoorde er een beetje bij op een duur, al gaf het wel eens rare blikken en reacties als het in de speeltuin, winkel of ergens anders gebeurde. succes en sterkte. ze groeien ee gelukkig wel over heen

vorig jaar

Wat ze schrijft is wel waar. En dat het kan gebeuren als gevolg van zin nie ...
Nee wat je schrijft is niet waar. Ik denk dat ik het wel weet aangezien mijn zoontje het had en ik veel gesprekken heb gehad met de arts/consultatiebureau. Als een kind zijn zin niet krijgt bijvoorbeeld, gaat het huilen en de ademinhouden = een breath holding spell. En wat doet een kind als hij zijn zin niet krijgt en dat wel wil? Huilen. En bij sommige kids gaat dat er dus wat heftiger aan toe.

vorig jaar

Reactie op helloflower

Nee wat je schrijft is niet waar. Ik denk dat ik het wel weet aangezien mij ...
Jij vind het niet waar. Dat is wat anders. Lees anders zelf even wat een breath holding spell echt is. Is niet enkel een kind dat ze zin niet krijgt. Een arts kan zeggen dat dit een oorzaak kán zijn, maar dus wel indirect ;) De boosheid is dan de trigger voor een heel fysiologisch proces. Maar dan moet je natuurlijk wel enigzins willen begrijpen hoe ingewikkelde reflexen en ademhaling werken. Een arts legt dat uiteraard in jip en janneke taal uit. Ik ga geen discussie voeren wel/niet waar. Ik melde enkel dat wat ikigai schreef juiste info is.

vorig jaar

Jij vind het niet waar. Dat is wat anders. Lees anders zelf even wat een br ...
Ik heb me zeker heel erg goed ingelezen en heb er met de arts en consultatiebureau gesprekken over gehad aangezien ik er een trauma door heb opgelopen:) Misschien zelf even opzoeken, want het eerste wat op google staat in jip en janneke taal is: ‘Breath-holding spells zijn aanvallen waarbij kinderen hun adem inhouden. Vaak gaat er pijn, schrik, een driftbui of andere heftige emotie aan vooraf.’ En als een kind zijn zin niet krijgt (of dus pijn heeft, je hebt verschillende triggers) is dat dus de oorzaak van een aanval, waarbij de adem wordt ingehouden!😉