37 Reacties

3 weken geleden

Nee ik zou niet weten waarom. Degene die jarig is krijgt een cadeau. Broer krijgt een cadeau op zijn eigen verjaardag, en dan dochter niet. 👍
Hier nog niet aan de orde, want 1 kind, maar mijn ouders deden dit vroeger wel! Dan kreeg ik als mijn broertje jarig was ook iets kleins en andersom. Ik heb hier nog steeds goede herinneren aan, omdat het altijd zo leuk was dat er dan op zijn verjaardag ook voor mij iets was om uit te pakken. Als er hier een 2e komt, wil ik dit sowieso ook gaan doen.

3 weken geleden

Nee, ze krijgen alleen een cadeau op hun eigen verjaardag. Ze moeten ook leren dat soms iemand anders in het middelpunt staat.

3 weken geleden

Ik heb maar 1 kind, maar had ik er meer gehad zou ik het niet doen. Kregen wij thuis vroeger ook niet en ik was echt verbaasd toen ik voor het eerst hoorde dat een vriendinnetje cadeaus kreeg ik op de verjaardagen van haar zusjes. Voor ons was het heel logisch dat de jarige cadeaus kreeg en anderen die dag dan even niet. Kan best zijn dat de eerste keer dat een kindje dat bewust meekrijgt dat ze dat even niet leuk vinden. Maar ik denk dat als je dat als ouder normaliseert dat ze het snel genoeg begrijpen hoor. Zeker als je al aangeeft spullen in huis te willen beperken. Kinderen mogen best leren dat ze niet altijd wat kunnen krijgen en ook gewoon blij te zijn voor een ander. Juist als je kindje nu al wat jaloers kan zijn zou ik hier denk ik een leermomentje van maken. Maar goed, dat is mijn mening en makkelijk gezegd. Het gaat er om wat voor jullie goed voelt.

3 weken geleden

Nee, wij doen dat niet. Ze krijgen inderdaad al genoeg :) Wij hebben juist bij de 1e verjaardag van de jongste de oudste een klein cadeautje laten uitzoeken. Dus samen naar de winkel om iets uit te zoeken voor zijn zusje. Om zo ook het weggeven leuk te maken en iemand anders blij te maken i.p.v. zelf alleen maar krijgen.

3 weken geleden

Nee, onze kinderen krijgen een cadeautje op hun eigen verjaardag. Wie jarig is staat in het zonnetje☀️ Onze jongste is vorige week 1 geworden, oudere zus van 2,5 kreeg dus geen cadeautje. Ze heeft wel zelf een cadeautje voor haar broertje uitgekozen en die gegeven, trots dat ze was!

3 weken geleden

Ik ga dit ook niet doen. Ze krijgen idd al zo veel spullen en het lijkt mij een teleurstelling waar ze mee om moeten leren gaan. Net zoals dat als hij naar een verjaardag van vriendje gaat, hij ook geen kado krijgt of dat hij niet de kaarsjes mag uitblazen, etc. Het lijkt me trouwens helemaal niet zo erg voor de eerste want het is een leuke dag: er is iets lekkers om te eten en hij/zij kan ook met het kado'tje spelen als de jongste weer even met iets anders speelt. Dus genoeg afleiding om om te gaan met de gewaarwording (en eventuele teleurstelling) dat je niet altijd the centre of attention bent.

3 weken geleden

Beetje jaloersheid kan geen kwaad. En daarnaast is het dit jaar, volgend jaar is hij 3,5 en snapt hij heel goed dat hij niet jarig is en alleen zn zusje cadeautjes krijgt. Dus nee, hier krijgen de broertjes en zusjes niks.

3 weken geleden

Hier krijgt alleen het kind wat jarig is een cadeau.

3 weken geleden

Nope. Als iemand jarig is krijgen ze cadeautjes en dat is de ander dus niet. Zij krijgen op hun eigen verjaardag weer cadeautjes. Ook niet gedaan als er een ander kindje geboren werd en ook gewoon duidelijk gemaakt van te voren.

3 weken geleden

Nee, ik zou ook niet weten waarom. Degene die jarig is, krijgt cadeautjes. Dan maar even jaloers. Ze moeten maar leren dat iemand anders jarig is. Hoe gaat dat dat straks op school of met kinderfeestjes etc. Misschien hard, maar dat moeten ze maar leren.

3 weken geleden

Nee, het broertje of zusje géeft de jarige een cadeautje. Zo las ik het in eerste instantie ook eigenlijk. Ik vind het persoonlijk best gek dat een broertje iets ook moet krijgen omdat ie jaloers is? Die is niet jarig en de aandacht hoor bij de jarige te zijn. Heel veel kinderen vinden dit lastig, maar het is juist zó leerzaam.

3 weken geleden

Nee, natuurlijk niet. Bij een verjaardag krijgt de jarige cadeaus. Het draait dan even om de jarige!

3 weken geleden

Welnee! Als de jongste jarig is draait het om haar en niet om de oudste. Zou eerlijk gezegd niet eens in me opkomen 🫣. Als er sprake is van jaloersheid lijkt me dit dan een heel goed leer/opvoedmoment voor de oudste :).

3 weken geleden

Nee, absoluut niet.

3 weken geleden

Nee alleen de jarige krijgt iets. Maar ik heb alleen jongens en bij mij was uiteindelijk alle speelgoed van iedereen dus als er iemand jarig was dan was de andere net zo blij want hij kreeg dan uiteindelijk ook iets nieuws om mee te spelen. Maar ik weet niet of dat ook zo werkt bij een jongen en een meisje

3 weken geleden

Nee zeker niet. Is de dag van de jarige en mooi leermoment voor ander. Ook al zou hij nog te klein zijn om dat te begrijpen, zou er niet aan beginnen want hoe ga je dat dan afleren. Ik denk bovendien dat als je vanaf het begin duidelijk bent dat kinderen zoiets gewoon nemen zoals het is. Als je zelf jarig bent krijg je kind ook geen cadeau toch

VRIEND

3 weken geleden

Nee, die is niet jarig.

3 weken geleden

Nee. M’n ongezouten mening is dat ik het zelfs een zwaktebod vind om de broer of zus te “behoeden” voor teleurstelling. Echt ultiem curlingouder-gedrag in mijn optiek.

3 weken geleden

Wij doen het niet. Opa’s en oma’s nemen soms iets kleins mee. Die mogen dat, want die zijn “bijzonder”. Maar wij als ouders uit principe niet. Huis is vol en ze heeft genoeg!