Hoi!
Onze dochter van 3,5 zit sinds kort op dansles. Ze wilde dit graag omdat een vriendinnetje van het KDV dit ook was gaan doen. Uiteraard weet ik dat ze niet kan inschatten wat dansles precies inhoudt, maargoed, wij vonden het prima. De eerste les ging moeizaam, ze vond het heel erg spannend en heeft de halve les gehuild en kwam steeds bij me knuffelen. Ze wilde alleen wat meedoen als ze recht naast mij mocht staan. De tweede les ging wat beter. Ik hoefde niet meer zo dichtbij haar te zijn, maar meedoen deed ze niet echt. Ze bleef stil staan/zitten en kijken naar de andere dansende kindjes en juf. Nou zijn we afgelopen week voor de 3e keer geweest en ging het weer moeilijker. Ze was verdrietig, kwam herhaaldelijk naar mij toe. Gaf aan het spannend te vinden en als ik haar probeerde wat aan te moedigen door te zeggen dat ze zo goed kan dansen zei ze "Nee mama ik kan het niet" "Ik durf het niet" (💔). Echter wilde ze toch steeds zelf weer terug naar de les. Ze gaat dan stil staan tussen de dansende kindjes. Haar hele houding straalt dan spanning/verlegenheid uit.
Als ik haar dan na de les vraag hoe ze het vond, dan geeft ze steeds aan het heel leuk te vinden en de juf is zo lief. Ook moet ik thuis dezelfde liedjes opzoeken en laat ze aan iedereen in haar omgeving trots de dansjes zien die ze geleerd heeft. En is ze apetrots op haar danspakje.
Laten we vooropstellen dat ze absoluut niets moet. Ze is nog zo klein. Maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen omdat ze, buiten de daadwerkelijke lessen op, wel steeds aangeeft het zo leuk te vinden en zo trots te dansen op alle liedjes. Moet ik haar in bescherming nemen en de danslessen stoppen? Maar dan ben ik bang dat ze verdrietig is dat ze niet meer "mag". Of wacht ik gewoon af hoe het gaat lopen? Dan komt er ook nog bij dat ik de juf niet wil belasten met de extra aandacht die ze mijn dochter steeds moet geven omdat ze herhaaldelijk verdrietig is en niet meedoet.
Ook vind ik het moeilijk om te merken hoe onzeker ze nu al is, en weet ik niet zo goed wat ik kan doen om haar wat meer op zichzelf te laten vertrouwen. Juist veel complimentjes geven, erover praten, veel knuffelen of juist niet teveel aandacht aan besteden?
Wat zouden jullie doen, hebben jullie tips?