19 Reacties
15 dagen geleden
Mijn dochter is sinds september ook gestart op school. Van in begin kregen wij ook te horen dat ze in de klas super flink is. Thuis was ze ook vaker slecht gezind. Dit is blijkbaar normaal. Het is een hele grote, nieuwe, stap. Ze krijgt nu ontelbaar veel nieuwe indrukken. Deze verwerkt ze allemaal vanaf ze weer thuis is in haar vertrouwde omgeving. Dit gaat vanzelf over eens ze het schooltje wat meer gewoon is. Mijn dochtertje antwoordde in begin ook op alles niks. Als ik haar moest geloven, zat ze heel de dag in een hoekje alleen te niksen (wat dus helemaal niet het geval was)😅 Nu is ze schooltje helemaal gewoon en krijg ik elke dag boeken verhalen over wat ze de hele dag gedaan heeft🙈
15 dagen geleden
Ik merk wel dat ik hier op aan sla....
Mijn juf heeft mij vroeger namelijk meegepest en natuurlijk alles ontkend tegen mn ouders waardoor ik nooit geloofd werd.
Tegen de tijd dat ik echt met blauwe plekken thuiskwam vertelde ik niks meer.
Ik zou zelf ten alle tijde mn kind serieus nemen en meegaan in de behoefte van het kind. Als ze 4 zijn hoeven ze natuurlijk nog niet 5 hele dagen. Misschien is het gewoon teveel voor nu?
15 dagen geleden
Ze moet zich de hele dag misschien soort van inhouden, aan regels houden. Bij jou kan ze zich zelf zijn, en komt er helaas wat kribbig reactie uit.
Probeer geen vragen te stellen. Gewoon zeggen dat je blij bent haar te zien.
Misschien even fietsen, naar speeltuin voor je naar huis gaat.
Thuis kun je over je eigen dag vertellen, je partner ook, en dan gaat ze misschien vanzelf vertellen.
15 dagen geleden
Zeker, dit is echt normaal.
Alles nieuw, nieuwe leerkracht, ik weet niet hoeveel nieuwe kinderen.
Nieuwe regels, nieuwe verwachtingen.
Onderschat het niet.dit kan nog wel een tijd aanhouden.
Tips. Knuffeltijd op de bank.
Ontprikkelen.
Gezonde middag snacks.
Eventueel even een dutje.
15 dagen geleden
Oh en misschien met tekeningen of met poppen 'school' na spelen en kijken of je op die manier nog achter dingen komt die spelen op school.
15 dagen geleden
Ja op school krijgt ze veel indrukken, gedraagt ze zich sociaal netjes en houdt ze dus de aandrang in om de grenzen op te zoeken.
Met als resultaat een overprikkeld kind die zich thuis veilig genoeg voelt om te ontladen (boos, schreeuwen, tegendraads enz)
Ik zorg voor genoeg rust. Even knuffelen, even rust in de tent, gezonde snack, koppie thee. Een tip die ik ooit zag voorbijkomen: even buitenspelen. Een klasgenootje loopt vaak naar huis en gaat van speeltuin naar speeltuin.
Mijn zoontje begon pas met vertellen als we ‘s avonds nog in het donker aan het nakletsen waren of als we in het weekend in de auto reden.
15 dagen geleden
Wel deels met stellig iets vertellen wat niet klopt. Hier een meisje van 3. Met ophalen zag ik dat ze andere kleding aan had dus ik vroeg of ze te laat wasgeweest met plassen. Ja en dat vond de juf zo erg die moest er van huilen. Express zonder voor informatie mijn man het ook aan haar laten vragen. Weer heel stellig, de juf moest ervan huilen dat ik in mn broek geplast had.
Ik had er een naar gevoel bij. Wij legden namelijk helemaal geen nadruk op de ongelukjes. Aan de juf gevraagd hoe het zat. Bleek dat er 2 kindjes te laat bij de wc waren waaronder onze dochter. Dat andere meisje had er zelf om moeten huilen dat haar broek nat was. De juf zei toen: " vind je het zo erg dat je in de broek geplast hebt, moet je ervan huilen?"
Dus kinderen plakken soms gebeurtenissen niet logsich aan elkaar. Zeker met veel nieuwe gebeurtenissen.
15 dagen geleden
Mijn zoontje had dit ook de eerste periode op de basisschool.
Hij maakte ook lange dagen op het kdv. Maar zijn eerste week school was drama. Heel veel woede buien.. bed plassen, boos op alles en iedereen.
Op school ging het prima, dit was alleen thuis. Het is ook niet niks ineens.. het is een grote stap voor een kind en school is een stuk intensiever dan kdv. Geef het even de tijd.. na 2/3 weken was hier alles weer als vanouds.
15 dagen geleden
Reactie op eensolomama
Ik merk wel dat ik hier op aan sla....
Mijn juf heeft mij vroeger namelijk ...
Ze is alleen nog maar aan het wennen op school, half dagje per week. Maar mijn dochter heeft nogal een rijke fantasie. Volgens haar eten ze ook elke dag pizza en friet op het kdv en is ze met de juf naar de Efteling geweest.
15 dagen geleden
Mijn dochter van 3,5 vertoont dit gedrag als ze klaar is van de opvang. Daar gaat alles voorbeeldig en zodra ze mij ziet komt alle ontlading eruit. Vragen over haar dag helpt niet, want alles is ‘niks’. We knuffelen veel, spelen nog even samen na het eten. Pas voor het naar bed gaan vertelt ze wat mondjesmaat. Dus niet veel tips, alleen herkenning. Sterkte!
VRIEND
15 dagen geleden
1x per week een halve dag lijkt mijn lastig wennen. Dan loopt kdv en school door elkaar "ga in nu naar schoon of naar vriendjes opvang". Wanneer wordt ze 4 en waarom is voor deze wendagen gekozen?
Ik zou de week voor ze vier wordt bijvoorbeeld 3 ochtenden achter elkaar wennen en dan de week erna over.
Wij vragen niet wat ze heeft gedaan want dat weet ze soms ook niet door de vele indrukken. Wij vragen bijvoorbeeld:
-heb je geknutseld
- hebben jullie buitengespeeld
- heeft de juf een verhaaltje voorgelezen/liedje gezongen
15 dagen geleden
Reactie op Rooosie
Ze is alleen nog maar aan het wennen op school, half dagje per week. Maar m ...
Haha o dat is een leukere fantasie dan ze op school heeft 🙈😂
15 dagen geleden
Ik las op dit forum ooit: het goede gedrag is gewoon op na een schooldag😄 en dat vond ik de beste omschrijving 👌🏻 Mijn dochter is na de zomervakantie gestart en pas nu merk ik dat het langzaam beter gaat🤗
15 dagen geleden
Haha, onderschat niet wat het kost qua aandacht van een kind. Mijn dame is ook veranderd in een kleine terror :] tzal vast ooit beter worden..
14 dagen geleden
Reactie op 2020mama
1x per week een halve dag lijkt mijn lastig wennen. Dan loopt kdv en school ...
Ja gesloten vragen helpt heel goed! 👍🏼
14 dagen geleden
Heel herkenbaar!
Geen vragen stellen direct na school. Ze heeft zich de hele dag aan moeten passen, en laat zich bij jou even gaan. Wij gaan vaak even rondje fietsen, naar de speeltuin, pannenkoeken bakken. Daarna even rust en soms komt er dan wat uit qua vertellen maar meestal niet. Het is wel beter geworden na een tijd, nu ze meer zichzelf kan zijn op school.
14 dagen geleden
En over die dingen verzinnen. Mijn jongste doet dat ook. Ik vraag haar dan of ze er bij wil zeggen dat het een verhaaltje in haar hoofd is, of dat het echt zo gegaan is. Als ouder voel je het vaak wel aan. Maar stel er gebeurd wel iets als slaan, dan is het handig dat ze heel duidelijk hierin kunnen zijn.