22 Reacties

3 jaar geleden

Ik denk niet dat het reden is tot zorg. Je kan het altijd in de gaten houden, kijken of er verandering in komt over bijvoorbeeld 3 maanden ofzo. Vaak is dat gewoon zo. Het finetunen van de uitspraak ontwikkeld zich snel. Wat ik met mijn oudste soms wel deed is er een spelletje van maken. Als hij moeite had met een letter of combinatie van letters dan deed ik overdreven met beweging de juiste uitspraak en dat vond hij leuk en deed dit mee en ondertussen leerde hij het juist uit te spreken. Bijvoorbeeld p..p..p..p kr...kr...kr en dan stampen erbij of springen, klappen wat i maar leuk vond.

3 jaar geleden

Je zoontje is nog zo jong. Die hoedt helemaal nog niet dat aantal woorden te kunnen. Als hij maar 2 letters van een woord kan zeggen dat kent hij geen 120 woorden 😅 Een woord goed uitspreken is 1 woord. Een kind rond deze leeftijd hoeft maar een aantal woordjes te kennen (via ons kind volg systeem zelfs maar 2). Cb zal wat meer zeggen. Je hoeft je dus geen zorgen te maken :) Hij is goed aan het oefenen met woorden. Het zijn nu misschien alleen nog woorden die jullie goed begrijpen maar dus nog niet goed worden uitgesproken. Dat is prima en juist al super knap! Die woorden komen vanzelf wel 😄.

3 jaar geleden

Reactie op Mbaby

Je zoontje is nog zo jong. Die hoedt helemaal nog niet dat aantal woorden t ...
Ps: woorden begrijpen is iets anders natuurlijk. Dat kunnen ze al vrij snel. Het gaat nu natuurlijk over het uitspreken :)

3 jaar geleden

Volgens mij is dit heel normaal. Mijn dochter (ruim 2 jaar) heeft heel veel woorden die we redelijk kunnen verstaan, maar echt heel weinig die echt kloppen. Zelfs d'r eigen naam spreekt ze verkeerd uit. Oh en ze wordt ontzettend gefrustreerd als wij iets niet snappen! Maar er zit verbetering in! Een half jaar geleden was alsjeblieft nog "pies", toen "assies" en nu "assepies" 🤣 Geloof me, de eerste paar keer dat ze "pies" zei omdat ze wou dat wij iets aangaven, hadden wij echt géén idee wat ze zei😅

3 jaar geleden

Mijn zoontje is bijna 2. Begint zich steeds duidelijker te kunnen maken. Maar appel is het enige woord wat hij echt goed kan zeggen. De rest zijn inderdaad allemaal stukjes. Pi = peer, iwie = kiwi, mama-banaan, buu-bus, boe-broek/Boris/boterham, pa-pap, enz.. Wij herhalen wat we denken dat hij bedoeld en zien dan dat dit klopt. Corrigeren hem niet, maar herhalen wel het "echte" woord. Woorden komen echt vanzelf!

3 jaar geleden

Hier een logopedist….je hoeft je echt geen zorgen te maken! Die uitspraak komt vanzelf. Met 3 jaar hoeft pas 50% verstaanbaar te zijn van wat hij zegt dus kun je nagaan hoeveel dat nu ‘moet’ zijn….

3 jaar geleden

Reactie op Mbaby

Je zoontje is nog zo jong. Die hoedt helemaal nog niet dat aantal woorden t ...
Sorry dit snap ik niet helemaal. Ik had begrepen dat dierengeluiden ook als woord tellen. Dat namen ook als woord tellen. Maar als de uitspraak niet helemaal klopt, is dat dus niet zo? Als hij zegt boo ipv boot, en daarbij een boot aanwijzen brauw ipv blauw, en daarbij een blauwe auto aanwijzen, zelfde voor groe (=groen) en oraja (=oranje) toel ipv stoel en daarbij een stoel aanwijzen Enzovoorts, en dat alles uit zichzelf, dus met duidelijke betekenis en zonder te vragen ‘waar is….?’ Dan kent hij die woorden nog niet? 🤔 Ik heb in mijn openingspost een voorbeeld met twee letters gebruikt, heel vaak is het ook alleen de laatste letter die mist. Als dit inderdaad zo is, moet ik mijn definities aanpassen 😅

3 jaar geleden

Reactie op Zuzanna

Sorry dit snap ik niet helemaal. Ik had begrepen dat dierengeluiden ook als ...
Ja klopt, dat telt allemaal gewoon als woord. Jullie manneke is een lekker wijs ventje! Ook al zo lekker bezig met de kleuren 🙂

3 jaar geleden

Bijna 200 woorden.....maak je alsjeblieft niet druk ;) nergens voor nodig.hij zit op de goede weg.

3 jaar geleden

Reactie op Zuzanna

Als je een boot aanwijst en je zegt boo dan telt dat als woord. Het hoeft nog niet goed uitgesproken te worden. Als ik nu aan mijn zoontje vraag wat een schaap zegt dan hoor ik beh…dus die telt maar dit antwoord hij ook als ik vraag naar het geluid van een koe, paard, kip enz….die tellen dus niet. Ik wil hiermee zeggen dat de uitspraak niet goed hoef te zijn maar wanneer het enigszins in de buurt komt is het goed!

3 jaar geleden

Reactie op Zuzanna

Oh jawel. Maar zoals je hieronder zei dat ‘br’ dus ook een woord is volgens jullie. En een half woord is geen heel woord, dus dan tel je die niet mee als dat hij dat woord kent toch 🙈. Ik vind boo ipv boot dus hetzelfde. Boo is niet het woord, hij bedoeld dan zeker wel een boot, maar dat woord is niet volledig uitgesproken en ook niet op de goede manier. Hij kent dat woord zeker wel, maar als je naar de uitspraak kijkt (waar het topic naar mijn idee over ging 🤭) dan is dat geen ‘woord’ zegmaar.

3 jaar geleden

Reactie op Logootje

Als je een boot aanwijst en je zegt boo dan telt dat als woord. Het hoeft n ...
Het topic gaat over de uitspraak. Dus ja dan is ‘boo’ geen woord. Maar als ts bedoeld ‘woorden begrijpen’ dan is dat prima. Maar de uitspraak is nog niet goed. Ouders en kind weten wat ‘boo’ is, maar het is geen woord 😅. En dat is juist super knap op deze leeftijd als hij ‘boo’ zegt en een boot zou aanwijzen. Maar kwa uitspraak is het geen woord. Ik begreep namelijk dat het topic over uitspraak ging :) Dan kent hij dus wel veel woorden, maar spreekt hij ze nog niet correct uit. En dat hoeft natuurlijk nog helemaal niet op deze leeftijd 😊

3 jaar geleden

Reactie op Mbaby

Het topic gaat over de uitspraak. Dus ja dan is ‘boo’ geen woord. Maar als ...
Dit topic gaat inderdaad over de uitspraak en daar heb ik als logopedist al op gereageerd. Ik reageerde nu op jou dat je zegt dat een woord boo niet telt als woord boot maar dat is dus wel zo. Als ik als logopedist een analyse doe is boo een woord maar is de uitspraak nog niet goed. Qua taal is het een goed woord, qua articulatie nog niet!

3 jaar geleden

Reactie op Logootje

Dit topic gaat inderdaad over de uitspraak en daar heb ik als logopedist al ...
Jaa ik zei ook al: gaat het om het woord begrijpen en de klanken of over een correcte uitspraak. Een correcte uitspraak is het niet. Het is een woord, maar geen correcte uitspraak. En ik dacht dat het topic ging over een correcte uitspraak, maar het gaat dus om een woord begrijpen en proberen uit te spreken. Excuses voor iedereen die er last van heeft dat ik het verkeerd heb begrepen 😅 ons zoontje zegt ook ‘ba’ tegen een bal en pakt dan de bal. Goed uitgesproken is het dan niet natuurlijk..

3 jaar geleden

Oeps ik wilde geen discussie starten hoor 😅 Ik maak me absoluut geen zorgen om zijn woordenschat! Het is inderdaad een pienter ventje die dingen snel oppikt. Het ging me niet om de definitie van wel of niet een woord (dat kwam gaandeweg even toen ik dacht dingen verkeerd begrepen te hebben). Ik maakte me er meer zorgen om dat ik zo’n enorme neiging zie tot het niet afmaken van woorden; het is een patroon. Want hij kan die letters vaak prima uitspreken. Maar hij wil/kan een woord niet eindigen in een medeklinker (meestal dan). Hij maakt de meeste woorden korter, soms plakt hij er wat achter. Hij kan geen l, f, z, s, g. Prima. Dus dat hij appeh zegt ipv appel, daar maak ik mij niet druk om. Maar (oef ik moet nu even uit mijn blote hoofd wat voorbeelden verzinnen): Kip wordt kippa (dus de k kan hij zeggen) maar boek wordt boe Hij zegt nee (duidelijke n) maar groe ipv groen en bee ipv been. Roo ipv rood terwijl hij wel dui kan zeggen voor duif. Kan ‘meer’ zeggen voor merel maar zegt ‘mee’ ipv meer 😵‍💫 En zo, nou ja, nog 100 voorbeelden dus 😅 vrij letterlijk 😂 De ‘br’ wordt soms wel ‘netjes’ broe, brui of broo hoor 😉 Hij zegt dan wel weer ‘oen’ voor schoen en eindigen op r gaat een stuk beter, zoals oor of ar (arm). Maar paard is dan wel weer paa. Ik vind het een opvallend patroon en wilde het eens navragen zonder dat ons overijverige cb me direct doorverwijst naar 3 logopedisten 😉 Maar ik begrijp dat ik me geen zorgen hoef te maken, fijn!

3 jaar geleden

Reactie op Zuzanna

Oeps ik wilde geen discussie starten hoor 😅 Ik maak me absoluut geen zorg ...
En ik zie hier bijv. alweer een patroon…zo laat hij standaard de n aan het eind van een woord weg. Hij doet dingen dus heel consequent en dat is eigenlijk alleen maar goed. Hij kan de n maar dus nog niet aan het eind van een woord, die komt dan binnenkort. Dat hij een letter kan zeggen betekent niet automatisch dat hij dan toegepast wordt in alle posities, alles op z’n tijd.

3 jaar geleden

Die ontwikkeling kan ook opeens heel hard gaan. Hier een 2jarige die tot voor kort niet meer als papa, mama, en nog paar klanken liet horen (maar alles dondersgoed begreep 😉, dat was ook enige reden waarom we niet al werden doorgestuurd door cb, was woordbegrip ook minder geweest waren we wel doorgestuurd. Scheelt ook dat we bij hem het afwachten&zelf oefenen tot ie het goed kan en dan opeens goed doen herkennen. Deed hij met lopen ook, veel oefenen, en los geen waggel/3passen&vallen fase gehad, was direct al behoorlijk stabiel/gecontroleerd) Sinds een week of 3 kletst hij opeens véél meer, én probeert ook echt na te praten (nu bijvoorbeeld trekkuh(trekker) vra-wa(g)(vrachtwagen), oto/outo(auto), bu (bus), tas, zit, uit, op, stof-zuig(stofzuiger), crack(cracker, maar klinkt echt alsof ie om de drugs vraagt😂),dagdag, heyy Heel gevarieerd dus(ook qua lengte van de woorden) Ook hier herhalen we wat we denken wat hij zegt, en oefenen soms een paar keer (zelf extra duidelijk uitspreken en hem laten proberen het na te zeggen.) Geen zorgen maken dus, hij doet zo te horen wel zijn best en is lekker bezig. Lekker blijven stimuleren om te proberen, goede uitspraak belonen en dan komt het vanzelf👍

3 jaar geleden

Ik zou me geen zorgen maken hij is wat je zegt 20 maanden. Onze zoon is 21 maanden en brabbelt vollop maar verstaanbare woorden nog helemaal niks. Hij is wat later maak me geen zorgen. Hij begrijpt een hoop wat ik zeg maar wat zeggen ho maar 🤣 Hij gaat liever op onderzoek uit.

3 jaar geleden

Dit kan echt ineens heel snel gaan, ons zoontje van 2,5 maakt nu zinnen van soms 7 woorden en spreekt veel woorden ook goed uit, had je mij dit met 20 maanden gevraagd had ik je voor gek verklaard, dan had hij altijd een beetje zijn eigen benamingen. Zo was een vliegtuig een agga, geen idee 😂 In ieder geval, wat hier altijd werkte was herhalen. Dus hij zei bijvoorbeeld: kijk agga, dan zei ik; oh ja een vliegtuig! Wat mooi. En dat doe ik met alles, ik herhaal heel veel en ik merk dat zijn spraak en woordenschat hier echt enorm van groeit. Je bent al snel geneigd om het te laten gaan (is de ervaring in mijn omgeving) maar het zeggen van het juiste woord in plaats van het te laten gaan werkt echt super.

3 jaar geleden

Je hebt een hoop websites die verschillende dingen zeggen over wat je kind wanneer zou moeten kunnen. Maar als ik naar de officiële kijk, dan loopt je kind écht niet achter, eerder juist voor of anders iig mooi op schema. Mijn dochter van net 2, zegt ook enorm veel, maar slechts sporadisch 2 woord zinnetjes. En bij veel daarvan vraag ik me af of ze echt 2 woorden zegt, of gewoon denkt dat 2 woorden er 1 zijn (kijkis), of dat ze gewoon 2 losse woordjes gebruikt, niet echt als zin (papa, mama, buiten) En veel van wat ze zegt, echt geen idee haha. Ik leer haar taal net zo hard als zij de mijne. Bie heeft bijvoorbeeld heel wat betekenissen die ik nu ken. Tug is vliegtuig, heeft even geduurd, maar nu weet ik daarvan dus wat ze bedoeld als ze het zegt. Ze heeft ook hele gesprekken met de kat of met haar knuffels. En als je soms iets vraagt krijg je een zin als antwoord, die ze dan ook stug blijft herhalen. Maar waar ik nul woorden in herken. Ik maak me geen zorgen, ze vind het leuk, oefent zich rot en wij dus ook, en dat lijken mij de belangrijkste ingrediënten. Als ik jouw verhaal lees dan doet je zoontje het echt al heel erg goed. Dus zou me geen zorgen maken 😊