8 Reacties
3 jaar geleden
Ik had het dan terug gepakt en gezegt nee nu is ... Ermee aan het spelen en hem dan wat anders geven hier kun je nu wel mee spelen. Of nee nu is .... Aan de beurt voor een knuffel. Jij krijgt er straks nog wel een of als dd andere ouder er is dat hij bij diegene even kan knuffelen. Ze zijn mischien net 1 jaar maar ze beginnen nu al wel langzaam te leren van wat ze mogen en wat niet. Niet dat het echt in hun hoofd opgeslagen worden maar langzaam met veel herhaling zal dit wel op geslagen worden en zo kunnen ze ook langzaam door herhaling leren hoe ze met elkaar om moeten gaan.
3 jaar geleden
Hoort er helaas echt bij.
Ik zou het terug pakken en weer aan je andere kindje geven, en uitleggen dat het niet mag en niet lief is.
Ze snappen meer dan je denkt, en anders gaan ze het vanzelf doorkrijgen.
Consequent blijven en blijven uitleggen.
3 jaar geleden
Onze kjnderen zijn 2 en 4 en willen ook altjjd met het speelgoed van de ander. Wij zeggen: om de beurt, of wie had het het eerst, en de ander moet maar iets anders gaan zoeken. Vooral die van 2 doet het nu echt om de oudste uit te dagen (de oudste weet dat hij fysiek niets terug mag doen om zich te verdedigen)... Maar ja, wij blijven consequent en anders pak ik het hele speelgoedje af en zet het boven op de kast, dan kan niemand ermee...
3 jaar geleden
Reactie op junesky
Begrijp ik het goed dat het een tweeling is? Moeten ze dan al hun speelgoed ...
Het is inderdaad een tweeling. Ze spelen in dezelfde ruimte en hebben nu nog dezelfde dingen die ze leuk vinden. Van sommige dingen heb ik twee maar zelfs dan wil hij die van haar. Ik zou niet weten hoe ik het dan zou moeten organiseren haha.
3 jaar geleden
Bedankt voor jullie tips, af en toe kan het onzeker maken of je het juiste doet. Inderdaad een goed idee om het toch te blijven benoemen en herhalen. ☺️
3 jaar geleden
Reactie op Tweelingmams
Het is inderdaad een tweeling. Ze spelen in dezelfde ruimte en hebben nu no ...
Je kan een bakje maken voor haar en een bakje voor hem en de rest is dan gewoon samen. Dan heeft hij niet het gevoel dat ze constant met zijn speelgoed speelt. Verder natuurlijk blijven benoemen… maar kan me voorstellen dat het voor een kleintje niet altijd leuk is als iemand (ook al is het zijn zusje) altijd met ‘zijn’ speelgoed speelt
3 jaar geleden
Hier een tweeling van 2,5. Hoort beetje bij de leeftijd denk ik. Ze moeten nog leren te delen.
Wat hier helpt is keuzes geven. Rond die leeftijd wilden ze alleen op mijn schoot zitten. Als ze ruzie maakten mochten ze kiezen allebei samen of niet op schoot. Al snel paste de situatie aan. Als een op schoot zat tikte ze op mijn andere been om haar zusje te roepen dat ze ook er bij mocht.
Ook zijn we samen naar de winkel gegaan en mochten ze allebei een speelgoedje uitkiezen. Dat was dan echt van hun alleen. Dat hielp wel.
We hebben ook veel speelgoed dat van hun samen is of waar er maar 1 van is. Als om een speelgoedje dat niet van een van de twee is wordt gevochten en we er samen niet uit komen leg ik het weg.
Denk dat doordat ik veel praatte en uitlegde en eventueel ze opgang hielp met samen spelen en alternatieven aanbood de strijd echt minder is geworden. Ook af en toe oprechte 1 op 1 tijd met een ouder heeft hier in geholpen.














