99 Reacties

2 jaar geleden

Groep 1 is wel vroeg om over te doen. Waarom denkt de juf dat hij baat heeft aan groep 1 over doen? En waar in zou hij vast kunnen lopen in groep 2 ?

2 jaar geleden

Is er bij jullie geen combigroep 1/2? Anders zou het niet zoveel uit moeten maken en zouden ze maatwerk kunnen leveren (sommige werkjes groep 1, andere werkjes groep 2). Zo niet zou ik denk ik kiezen voor in elk geval “doubleren” in de kleuterklas. Niks erger dan telkens op je tenen moeten lopen om er dan bijvoorbeeld in groep 4 achter te komen dat het toch niet lukt. Dat is veel heftiger voor een kind. Ik denk dat het voorstel van de leerkracht toch ergens vandaan moet komen. Je mag er vanuit gaan dat ze er zicht op heeft en het niet voor niks voorstelt. Hoe sterker/steviger/stabieler de kleuter, des te makkelijker straks de andere groepen.

2 jaar geleden

Ik vind dit heel gek op zo’n jonge leeftijd. Ze leren zo snel, kunnen binnen korte tijd opeens heel veel dingen extra. Hoezo begint die ‘prestatiedruk’/ beoordeeld worden nu al? Vind dat echt bizar. Ik zou groep 1 niet laten overdoen, dat trekt zich vanzelf wel recht.

2 jaar geleden

Ik vind dit heel gek op zo’n jonge leeftijd. Ze leren zo snel, kunnen binne ...
Hier ben ik het mee eens.

2 jaar geleden

Extra reden voor mij zou zijn dat je kindje het nu goed kan vinden met iedereen, plezier heeft in z’n klasgroep. Dat zou ik hem nu niet willen afnemen.

2 jaar geleden

Als zijn achterstand een reden had en die nu dus is opgelost, zou ik niet meegaan met de gedachtegang van de juf. Logisch als hij eerst niet goed hoorde dat hij niet volledig mee kon doen. En vanaf nu dus wel.

2 jaar geleden

Reactie op Faabgx

Groep 1 is wel vroeg om over te doen. Waarom denkt de juf dat hij baat heef ...
Ze gaf me als voorbeeld dat hij nog niet tot 10 kan tellen elke keer weer. Maar als we het hem thuis vragen kan hij tellen tot 20 😅 ze zei dat het misschien prettiger was omdat hij nog niet alle leerdoelen heeft behaald en hij dus in groep 2 leerdoelen van groep 1 en groep 2 moet doen...

2 jaar geleden

Ga alsjeblieft opnieuw in gesprek met school. Laat de juf uitleggen waarom ze dit benoemt, wat haar zorgen zijn en wat helpend voor hem is. Wij weten zijn situatie en ontwikkeling niet, zijn juf ziet hem in schoolse setting. Te vroeg door naar groep 2 & daarna 3 kan juist ervoor zorgen dat kinderen veel druk ervaren. Een jaar langer kleuteren (in groep 1) zorgt voor een stevige basis om op voort te borduren de rest van zijn schoolloopbaan.

2 jaar geleden

Reactie op De Krullevaar

Is er bij jullie geen combigroep 1/2? Anders zou het niet zoveel uit moete ...
Ja hij zit in een combinatie groep, dus hij krijgt ook al mee wat er in groep 2 gebeurt. Maar groep 1 blijven zitten die vind ik wel raar, hij kan toch ook groep 2 over doen als het zich dan niet heeft recht getrokken?

2 jaar geleden

Ik kijk als kleuterjuf ook vaak naar het karakter, in groep 2 wordt echt wel meer verwacht dan in groep 1.. Beheerst hij de groep 1-doelen? Zou hij van hogere eisen gefrustreerd of onzeker worden of niet? Zijn ontwikkeling is natuurlijk fantastisch! Is het een combigroep 1/2? Dan kan hij ook door naar 2 en als het tegenvalt terugvallen op de opdrachten van groep 1.. tenminste, dit is bij ons op school nog wel eens een 'vangnet'.

2 jaar geleden

Reactie op Boysmama93

Ze gaf me als voorbeeld dat hij nog niet tot 10 kan tellen elke keer weer. ...
Het voorbeeld wat zou aanhaalt is in mijn ogen gewoon niet geldig. Hij kan zelfs tot 20 tellen, dus ‘leerdoel’ tot 10 tellen is behaald. Dat hij dat niet ALTIJD op school doet is toch geen ramp? Presteer jij altijd alles wat je kan op je werk? Ik heb soms ook dagen ‘dat ik niet tot 10 kan tellen’ en andere dagen tel ik tot 20 😂

2 jaar geleden

Mij lijken vooral de redenen waarom hij nog niet over zou kunnen interessant, ik lees nu vooral zijn pluspunten. Ik neem aan dat de juf een goede inschatting kan maken van de 'eisen voor groep 2 en dat zij ook een goed beeld heeft van zijn ontwikkeling die hij het afgelopen jaar heeft gehad. Maar dingen als concentratie, instructies opvolgen de behoefte aan spelen, sociaal emotionele ontwikkeling, kennis en vaardigheden met letters en cijfers e.d. zijn vermoed ik allemaal dingen die meespelen. Ik kan je verder niet heel veel wijsheid geven denk ik, omdat ik heel veel niet weet. Bij ons op school hebben ze combinatie klassen van groep 1/2, dus dan is van blijven zitten in groep 1 sowieso niet snel sprake. Dat komt vaak pas in groep 2, als ze door moeten naar groep 3 waar toch wel een bepaalde basis en hele andere vaardigheden nodig zijn. Blijf vooral in gesprek met de leerkracht, over wat zij denken en over jullie twijfels.

2 jaar geleden

Ik ben wel benieuwd wat de reden is om hem groep 1 nog eens te laten doen. Onze oudste is van november, en heeft op ons verzoek groep 1 nog eens gedaan. Ook een taalachterstand en exht méga stappen gedaan in groep 1, terwijl het 3 weken school en toen 2 maanden lockdown was. De juf twijfelde, maar wilde hem door laten gaan en evt groep 2 nog eens laten doen ivm meer taalaanbod in groep 2. Wij zagen echter een kind dat jong was voor zijn leeftijd, het inderdaad heel goed deed op school maar na school en in het weekend zó kapot was dat er geen land mee te bezeilen was. In overleg toen besloten om te starten in groep 1/2 het nieuwe schooljaar en in de herfst een keuze te maken. Dat is toch groep 1 geweest en geen moment spijt. Een jaar later had ie meer energie en was ie meer toe aan de lesstof van groep 2. Het is dus ook een beetje wat je wil bereiken met nog een jaar

2 jaar geleden

Misschien een beetje offtopic maar wil je toch mijn ervaring meegeven. Als kind ben ik in groep 2 blijven zitten omdat ik nogal onzeker was en de juf wilde dat ik losser kwam in de groep. (Dit heb ik tenminste zelf onlangs teruglezen in mijn oude rapporten) Het enige wat ik ervan mee heb gekregen is dat mijn ouders zeiden dat ik niet goed mijn best deed op school omdat ik was blijven zitten en mijn 4 jaar oudere zus deed het zo goed dus dat moest ik ook doen. Nou zou ik niet zo goed weten waar je als kleuter je best op moet doen, maar vanaf toen een hekel gehad aan knutselen etc want blijkbaar kon ik niet goed rechtknippen (dit vb was mijn eigen invulling). Moraal van mijn verhaal; ik denk dat het vooral belangrijk is hoe je er zelf mee omgaat en je zoontje eventuele frustraties richting de juf niet meekrijgt of dat je die niet op hem projecteert.

2 jaar geleden

Ik heb zelf een jaar extra gekleuterd en ben van november, maar ik weet niet meer of dit groep 1 of 2 was. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat daar een groot verschil tussen zat. Maar; ik ben echt heel blij dat mijn ouders dat hebben gedaan! Ik denk dat ik daardoor echt super klaar was voor groep 3, ik hoor mezelf nog roepen IK WIL NU ÉCHT LEREN LEZEN! en heb altijd veel zelfvertrouwen gehad in de klas en alles ging me super snel en goed af, waarschijnlijk omdat ik gewoon net wat verder was dan de kinderen die iets jonger waren. Met deze ervaring zou ik m’n kinderen dus met liefde iets langer laten kleuteren als de twijfel er is!

2 jaar geleden

Kan niet helemaal opmaken uit je bericht wat de reden is dat de juf dit voorstelt? Lijkt me dat daar een goede reden achter zit? Ik heb zelf ook een jaar overgedaan, ben van november. Heb daar zelf nooit last van gehad in elk geval. Denk dat het voor je kind best heftig kan zijn als hij eigenlijk nog niet goed (genoeg) mee kan met het niveau en altijd het gevoel gaat hebben achter de feiten aan te lopen of op zijn tenen moet lopen het niveau bij te kunnen houden. Zou het er goed over hebben met de juf en de voors/tegens bespreken

2 jaar geleden

Ik vind dit heel gek op zo’n jonge leeftijd. Ze leren zo snel, kunnen binne ...
Hmmm… ik snap niet zo goed waarom “langer” over de kleuterfase doen met prestatiedruk te maken heeft… ik vind van juist niet. Als hij van oktober is, is met nog geen 6 jaar naar groep 3 gaan toch ook echt vroeg? Iets meer dan 2,5 jaar kleuteren lijkt mij juist druk weg te nemen, al ben ik dan erg voorstander van gecombineerde groep 1/2 en kijken hoe lang je daarover doet en niet dat je in de eerste al van “doubleren” praat, daar ben ik het dan wel met je eens 👍

2 jaar geleden

Ik vind de reden van het tellen wel wat gek, maar snap wel degelijk waarom je een kind zou laten “doubleren”. Zo hebben ze nog een jaar langer de tijd om spelend te leren, mogen ze wat langer kind zijn e.d. Op deze leeftijd merken ze er echt nog niks van en maken ze ook zo weer nieuwe vriendjes, in groep 4 bijv is dat alweer ietsje lastiger vaak. Je zou zeker wel (los van je andere vragen) kunnen vragen of hij niet gewoon maar 2 kan met groep 1 idd als vangnet.

2 jaar geleden

Ik vind dit heel gek op zo’n jonge leeftijd. Ze leren zo snel, kunnen binne ...
Ik ben het niet eens. Ik weet niet goed hoe naar die groepen te kijken. Maar zelf heb ik op mijn 7e een jaar over gedaan. Het jaar erop van school veranderd dus kort opeen meerdere keren een nieuwe klas en daar heb ik helemaal geen last van gehad. Als kind maak je vaak enorm snel vriendjes en vergeet je de oude vrienden ook snel. Mijn beste vriendin heeft het laatste jaar van de kleuterklas overgedaan toen ze geloof ik 5? Was. Uiteindekijk is ze afgestudeerd aan de universiteit en heeft ze een hoge functie in haar baan op 28 jarige leeftijd. Een jaar overdoen hoeft helemaal niet slecht te zijn en zorgt er vaak voor dat je kindje een betere basis heeft voor de rest van de schooltijd. Bijvoorbeeld een kindje dat niet goed kan lezen zou bijles moeten krijgen in de volgende jaren en hierdoor veel druk ervaren om mee te kunnen. Een jaar overdoen zorgt ervoor dat het allemaal wat makkelijker is voor het kindje en kunnen ze het jaar erop meteen mee met de andere kindjes.

2 jaar geleden

Ik vind dit heel gek op zo’n jonge leeftijd. Ze leren zo snel, kunnen binne ...
Dit is dus niet waar. Het heeft ook heel erg te maken met de "rijpheid" van een kind. In groep 2, maar zeker groep 3 wordt er veel verwacht van de kleintjes. Niet elk kindje is zo ver, zeker niet als het late leerlingen zijn. Als je van november bent heb je meerdere maanden groep 1 gemist. Mijn moeder is al 30+ jaar kleuterjuf. Haar ervaring is dat late leerlingen over het algemeen dan in een andere klas blijven zitten als ze groep 1 niet nog een jaartje over doen. Dit omdat ze er dan later een keer tegen aanlopen niet klaar te zijn voor de groep. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en kindjes die vroeg klaar zijn voor school. Daarnaast, je mag er vanuit gaan dat de juf de expert is in dit verhaal en echt wel weet waar ze het over heeft. Ze stelt niet zomaar voor om een kindje groep 1 nog een keer te laten doen.