16 Reacties

4 maanden geleden

Hoi! Ik heb zelf vroeger groep 2 half gedaan en eerder in groep 3 gestart. Of het een handige keuze was weet niet zeker, ik moest halverwege groep 5 of 6 weer terug. Op sociaal emotioneel gebied nog niet zo ver, plus rekenen was moeilijk voor mij. Starten in een klas om vervolgens over te gaan en dan weer terug, is nooit fijn. Maar volgens mij is jullie situatie wel anders. Begin vh schooljr is ook beter dan halverwege instromen… succes! Gewoon even goed in de gaten houden! Er zijn meer kindjes die dit doen en ook echt beter op hun plek zitten in een hogere klas!

4 maanden geleden

Hoi! Geen ervaring, maar wil wel graag meedenken! Heeft ze leuke vriendjes/vriendinnetjes in de klas en zou ze extra uitdaging ook anders kunnen krijgen? (Bijvoorbeeld in de klaa of thuis moeilijkere boekjes of een instrument leren spelen?) Anderzijds weet je het natuurlijk niet als je het niet probeert, maar je weet wel wat je hebt. Lastige situatie hoor!!

Reactie op Puve

Hoi! Ik heb zelf vroeger groep 2 half gedaan en eerder in groep 3 gestart. ...
Dankjewel voor je reactie! Lijkt me inderdaad heel lastig als je halverwege het schooljaar in een nieuwe klas komt met oudere kindjes. Gelukkig voor onze dochter start ze aan het begin van het schooljaar dus dat scheelt!

Reactie op Eerstexmama:)

Hoi! Geen ervaring, maar wil wel graag meedenken! Heeft ze leuke vriendjes ...
Dankjewel voor het meedenken! Ze heeft twee vriendinnetjes van de peuterspeelzaal en ze kan ook goed opschieten met de rest van de klas. We gaan sinds een paar maanden een keer per week naar de bieb om boekjes te lenen, die uitdaging is heel fijn voor haar - mijn vriend en ik waren in eerste instantie niet echt op de hoogste van haar interesse in lezen dus vandaar dat we dat pas sinds een aantal maanden doen. Een muziekinstrument is een goede tip, ga eens rondkijken bij muziekscholen in de buurt wat zij aanbieden. Mijn onzekerheid komt nu voort uit het gedrag van mijn dochter aangezien ze aangeeft dat ze het spannend vindt, ik weet echt even niet zo goed waar ik goed aan doe.

4 maanden geleden

Hoe oud is je dochter? Wanneer is ze jarig? Ik ben zelf kleuterleerkracht en mijn (persoonlijke!) visie is dat ik altijd probeer te voorkomen kinderen te laten overslaan. Het spelen en vrije van een kleuterklas krijg je nooit meer terug. Ook zie ik regelmatig kinderen die dan later weer blijven zitten of toch vastlopen op sociaal gebied. Ik heb wel eens kinderen die al op E3 niveau lezen, maar ook die hou ik en bied meer uitdaging in de klas. Of ze gaan bijvoorbeeld alleen in groep 3 lezen en de rest van de dag in groep 2. De beslissing is nu al genomen neem ik aan, dus ik zou het wel proberen, maar het ook aangeven als je het idee hebt dat je dochter het niet trekt.

4 maanden geleden

Hoi! Ik vind het echt knap van je dat je hier zo bewust over nadenkt en goed naar je dochter kijkt. Mijn advies is om direct korte lijntjes met de leerkracht te houden de eerste week(/weken) en school ook zeker op de hoogte brengen van deze uitspraken van je dochter. Als je dochter qua ontwikkeling snel is, zal ze ook in groep 3 alles snel tot zich nemen en wellicht andere uitdaging nodig hebben, of ze dit nou al dit jaar doet of volgend jaar. Hou ook goed in de gaten dat je dit niet alleen voor het ‘nu’ doet, hoe oud is je dochter bijv als je ze straks naar de middelbare school gaat? Sociaal emotioneel is echt heel erg belangrijk om naar te kijken, uitdaging kan in alle groepen en soorten gezocht worden. Oja laatste tip (maar ik weet niet of ze ondertussen al begonnen is of dat jullie nog vakantie hebben) Probeer het groep 3 werk te oefenen thuis. Dus bijv. stil zitten, een ‘werkje’ doen aan tafel. Maar ook hardop letters lezen of op je beurt wachten, etc. Zo kun je proberen haar wat zelfvertrouwen te geven dat ze al weet hoe het in groep 3 gaat. Succes!

4 maanden geleden

Ik weet niet of je hier echt iets aan hebt maar ik mocht zelf groep 2 overslaan. Uiteindelijk hebben mijn ouders gekozen om dat niet te doen (ivm aansluiting/vriendinnetjes) en eigenlijk daardoor echt een vreselijke tijd gehad op school en nooit echt 'leren' leren.. alles was veel te makkelijk, had niets te doen en had gewild dat ik toch die groep had overgeslagen. Op de middelbare ging het hierdoor ook niet goed en ben ik zelfs 2 keer blijven zitten uiteindelijk. Aan de andere kant is dit wel al jaaaaren geleden dus ik denk (of eigenlijk hoop) dat basisscholen nu wel meer uitdaging en hulp bieden aan kindjes die sneller zijn/gaan. Heb je gevraagd wat ze eventueel kunnen bieden mocht je kiezen voor niet overslaan? Als dat weinig is, zou ik denk ik wel voor overslaan kiezen. Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Als orthopedagoog zou ik wel sowieso aanraden om goed te begeleiden, wat jullie ook kiezen 😘

4 maanden geleden

Onze zoon is net 5 en heeft dus 1 jaar onderwijs gehad. Hij is start volgende week in groep 2 en groep 3. Ze hebben voor hem een rooster gemaakt waarbij hij het sociaal-emotionele en het speelse in groep 2 (samen met groep 1) zal doen en de instructies in groep 3 (samen met groep 4 en 5) zal doen. Hij loopt op alle gebieden voor, maar geniet ook nog enorm van het spelen. Hij heeft afgelopen jaar alles van groep 2 al gedaan en ook al extra uitdaging gehad in de vorm van een plusklas en andere extra dingen. Dit is nu tot stand gekomen in samenspraak met het zorgteam. En we gaan zien hoe het zal gaan en of het gaat werken voor hem. Waarschijnlijk zal hij altijd iets van maatwerk moeten blijven krijgen. Voor nu is het van belang dat hij de juiste basis krijgt aangeleerd. Hij heeft zichzelf leren lezen, schrijven en rekenen en het zou zonde zijn als hij straks vastloopt omdat hij niet heeft leren leren. Hij is mogelijk hoogbegaafd en daar komt ook nog heel wat bij kijken qua gedrag en nieuwe dingen (niet) durven doen. Er is ook besproken om volledig naar groep 3 te gaan. Maar omdat dat een combinatieklas is met groep 4 en 5 en omdat hij ook nog geniet van het spelen, vond de school dat een minder goede optie op dit moment. En dat denken wij zelf ook. Ik heb zelf op de basisschool geen klas overgeslagen, maar wel altijd met de klas boven mij meegedaan met rekenen en taal. Voor mij is dit prima geweest. Ik was een heel verlegen en gevoelig kind. Maar misschien hadden ze toen ook nog niet de juiste kennis over hoe het aan te pakken en was het met de huidige kennis anders aangepakt. Achteraf gezien had ik wel gewild dat ze wat meer aandacht hadden gehad voor het sociaal-emotionele. En ik herken veel van mijzelf in onze zoon. Dus ik hoop dat we het voor hem goed doen. Maar waarschijnlijk weten we dat ook pas achteraf. Onze zoon vindt het ook spannend om in groep 3 te beginnen. Maar voor de vakantie hebben ze al geoefend en dat vond hij heel erg leuk. En hij kent de kindjes van de vorige groep 2 die nu groep 3 wordt ook al van vorig jaar. En hij heeft ook heel veel zin om dingen te leren. Hier overigens ook onrustig, slecht slapen, slecht eten enz.. Maar dat is eigenlijk altijd al zo geweest🙈 Wij hopen juist dat het door de extra uitdaging eindelijk eens 'beter' wordt😅 Misschien kan je nog wat boeken bij de bieb vinden die aansluiten bij hoe ze zich nu voelt? Meestal staat in de flap aan de binnenkant dat wel kort benoemd. Dus boeken over spannende en nieuwe dingen en dat dan toch gaan doen en dat het niet erg is om iets spannend en eng te vinden. En ik zou er ook gewoon met haar over praten en aangeven dat ze het spannend mag vinden en dat ze niet alles meteen goed hoeft te doen enz. Een heel verhaal zo😅 Hopelijk hebben jullie nog een fijne laatste vakantieweek🤗

4 maanden geleden

Hoe is haar sociale en emotionele ontwikkeling? Dat zou voor mij de doorslaggevende factor zijn om wel of niet een jaar over te slaan. Ik begrijp uit je verhaal dat de beslissing al gemaakt is, maar je kan deze ook altijd nog terug draaien mocht het na een x aantal maanden toch minder goed gaan dan verwacht. Mijn nichtje heeft groep 2 overgeslagen en dat gaat heel goed. Maar zij is ook in haar doen en laten "ouder". Ze is van februari dus heeft ook wat langer in groep 1 gezeten.

4 maanden geleden

Mijn zusje heeft groep 1 maar 1/2 jaar gedaan ipv 1.5. Nog altijd onzeker en het gevoel kan ik dat wel. Inmiddels bijna 30. Heeft haar echt geen goed gedaan. Mijn zoon is ook van begin januari, maar hoe dan ook ga ik hem niet laten versnellen. Ze hebben bij ons op school zoveel extra's dat het moet lukken. Leerlab, plusklas, meerwerk, hoogwerk. Als ik zie hoe 'ziek' ze ervan is graag ik me af of het een goede keus is.

4 maanden geleden

Misschien heb je iets aan deze podcast. (Hanneke Poot - sirene voor kinderen) https://open.spotify.com/episode/0vjoGIId0Z1mSoDCd9OQ9d?si=ul2G1mwAReq3FHNOsr_pWQ Mijn moeder heeft jaren les gegeven aan groep 3/4. Ze vond haar in sommige dingen wel wat te stellig maar was over het algemeen wel enthousiast over haar.

4 maanden geleden

Onze dochter was didactisch ook al klaar voor groep 3 maar zat sociaal emotioneel zo lekker op haar plek in groep 2 dat we haar in groep 2 hebben gelaten. Voor ons als ouders (orthopedagoog en leerkracht dus veel met ontwikkeling bezig) is 2 jaar kleuteren altijd heel belangrijk geweest. Zoals hierboven al wordt gezegd is het spelenderwijs ontdekken en omgaan met andere kinderen zo belangrijk voor de rest van je leven! "Leren" moeten ze nog lang genoeg! Ik lees dat de keuze al gemaakt is maar ik zou echt een kort lijntje houden met de juf en mogelijk nog onderdelen bij groep 2 aansluiten om vooral het sociaal emotionele niet te vergeten!

4 maanden geleden

Ondanks dat mijn kind (april) kan lezen, schrijven en rekenen hebben we er toch voor gekozen om hem “gewoon” groep 2 te laten doen. Met school om tafel gezeten om de uitdaging naar hem te halen ipv hem bij de uitdaging te zetten. Heel blij met die keuze. Om hem heen zijn “stevige” groep 2ers geplaatst, waardoor het verschil in capaciteiten minder opvalt. Sociaal emotioneel gaat het daardoor ook heel prima.

4 maanden geleden

Mijn broertje heeft groep 2 niet overgeslagen, maar uiteindelijk wel groep 6 en7 'gecombineerd'. Voor hem was het achteraf gezien beter geweest als hij toentertijd groep 2 overgeslagen had. Verveelde zich in de klassen daarvoor dood en eigenlijk nooit leren leren. Miste ook wat aansluiting (al was het uiteindelijk overslaan hier wel goed voor). Uiteindelijk bleek hij uHB, dus weet niet of echt eerder overslaan het verschil gemaakt had. School had er wel van jongs af aan aandacht voor. Ik lees veel reacties van mensen over het belang van kleuteren... . Ik zou je verdiepen in de informatie van kenniscentrum hoogbegaafdheid. Zij hebben ook een wetenschappelijk onderbouwd dossier over versnellen. (En stukje over kleuteren). Ik heb namelijk het gevoel dat er bij jullie echt goed nagedacht is over deze keuze. Mijn oudste dochter gaat ook naar groep 3 (niet versneld), naar een nieuwe school met meer kennis over Hb. Dat vindt ze ook spannend...

4 maanden geleden

Ik heb zelf vroeger groep 2 overgeslagen en ik was hier eigenlijk niet klaar voor. Ik kon het ineens helemaal niet meer bijbenen vanaf groep 4 en elk jaar hebben m’n ouders gevraagd of ik kon blijven zitten. Elk jaar wilden ze dit niet. Ik heb hierdoor elk jaar achter de feiten aan gelopen en niet echt een fijne basisschooltijd gehad