32 Reacties

één jaar geleden

Hoi! Ik heb zelf nog geen kinderen, maar ben zelf hoogbegaafd met HSP. Wegens klassen overslaan en altijd veel te jong al dingen (tegen mijn zin) moeten doen daardoor, heb ik de nodige trauma's opgelopen. Ik heb dus niet echt praktische tips, maar wil je vooral meegeven: volg je kindje en ga niet te snel aan dingen waar hij sociaal emotioneel nog niet aan toe is. Daarnaast is eeuwig voorlopen op leeftijdsgenoten funest voor het vinden van aansluiting en oudere kinderen hoeven vaak niet iets van die 'jonkies' te hebben, ondanks dat ze wel op hetzelfde niveau zitten. Zo val je tussen wal en schip. Wellicht is het een idee om je te richten op verdieping ipv uitbreiding? Want ik spreek uit ervaring dat het van groot belang is dat het koppie wel gestimuleerd blijft worden, anders krijg je er heel andere problemen bij. Sorry dat ik niet meer praktische tips heb, maar ik wil je wel heel veel succes wensen!

één jaar geleden

Hoi, Mijn zus heeft een zoontje die hoogbegaafd is. Met zijn 1 jaar kon je al praten met hem en alles makkelijk uitleggen enz. Ook speelgoed idd was niet interessant voor zijn leeftijd. Wij hadden het idee dat hij hoogbegaafd was ook al lang. Vanaf het moment dat hij naar school mocht werd het echt duidelijk. De lessen boeide hem niet want hij snapte alles al, hij was ongelukkig op school omdat hij niks bij kon leren vanwege de andere kindjes die wel die lessen nodig hadden. Misschien als hij straks naar school gaat, dat het ook door de juffen wordt opgemerkt dat hij verder voor loopt dan normaal. Dat was bij m'n zus wel het geval. Vanuit daar heeft hij testen ondergaan waar idd hoogbegaafd naar voren kwam. Nu zit hij op een school voor hoogbegaafde kindjes en hij heeft een super tijd! Hele andere methode van leren en met klasgenootjes die het zelfde niveau hebben.

één jaar geleden

Ik heb (nog) geen ervaring met een kind, maar het kindje van een kennis liep ook erg voor op zijn leeftijdsgenootjes. Hij raakte daar erg gefrusteerd door. Nu zit hij op een speciale school waar hij les krijgt in zijn eigen tempo, en het is weer een blije jongen. Als zoiets in je omgeving bestaat zou ik daar zeker voor kiezen. En nog even inhakend op het alleen spelen: ik heb zelf ASS, en alleen spelen hoeft niet hartverscheurend te zijn. Het is juist lekker om even helemaal in je eigen wereldje te trekken. En dan kan 'naast' ipv 'met' andere kindjes spelen heel prettig en ontspannend zijn. Dan nog een kleine waarschuwing: bij een label komen vaak grenzen mee, maar focus daar alstjeblieft niet op. Ik ben zelf een goed functionerend mens in de maatschappij, juist omdat mijn ouders me altijd uitgedaagd hebben. Ik heb een nichtje die ook ASS heeft, en die kan amper iets zelfstandig, omdat zij altijd te horen kreeg 'dat zij dat niet kan'. Met ASS kun je alles, maar sommige dingen zijn gewoon iets moeilijker.

één jaar geleden

Reactie op 1993Anne

Hoi! Ik heb zelf nog geen kinderen, maar ben zelf hoogbegaafd met HSP. Weg ...
Bedankt voor je reactie! Ik herken het wat je zegt, heb zelf ook klassen overgeslagen in het verleden en kon met "oudere" kinderen beter optrekken dan leeftijdsgenoten. Ik begrijp het wat je zegt en dat gaan ik ook zeker doen m'n kind het geen aanbieden waar hij aan toe is alleen vindt ik dat best moeilijk nu, dan denk ik zal het niet teveel zijn of te weinig maar dat merk ik dan wel aan hem. Wat bedoel je precies met verdieping ipv uitbreiding? Het is idd belangrijk dat hij gestimuleerd wordt, maar heb geen idee hoe ik dat doen moet, zat zelf te denken aan het abc leren

één jaar geleden

Reactie op Anoniem112

Hoi, Mijn zus heeft een zoontje die hoogbegaafd is. Met zijn 1 jaar kon j ...
Bedankt voor je verhaal! Ik ben benieuwd hoe hij het zal doen zodra hij volgend jaar naar school gaat 🙃

één jaar geleden

Reactie op Suusjee1993

Bedankt voor je reactie! Ik herken het wat je zegt, heb zelf ook klassen ov ...
Met verdieping ipv uitbreiding bedoel ik het volgende: Als je merkt dat hij behoefte heeft aan meer, dat je dan niet iets nieuws aanbiedt (om even in jouw wereld te blijven: het alfabet.) Zo gaat hij al snel erg voorlopen op de rest en als je nu al merkt dat hij veel alleen speelt op de groep, zal dat er dan niet beter op worden. Ik zie iets nieuws dus als uitbreiding. Wellicht kun je dan meer de diepte in (verdieping) bij dingen die hij al kan/weet/leuk vindt. Dat je bijvoorbeeld veel meer dieren gaat leren in plaats van kat/hond/cavia, maar ook richting 'dierentuindieren' om maar zo kort door de bocht te zeggen. Of je focust op jungledieren/vogels/safari enz. Dit kan ook met kleuren/landen/vormen/planten/eten/etc. Op die manier kun je hem blijven uitdagen, maar zal hij minder snel al qua grote ontwikkelstappen als lezen/schrijven enz ontzettend voorlopen op de rest. (dit zal ongetwijfeld ook gebeuren zodra jij/de juf die onderwerpen gaat aanbieden als het aan de orde komt, maar zo kun je het een beetje rekken). Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel! Ik heb een onderwijsachtergrond, dus je mag me altijd verdere vragen stellen!

één jaar geleden

Reactie op Kleintje2023

Ik heb (nog) geen ervaring met een kind, maar het kindje van een kennis lie ...
Heel fijn dat je je verhaal met mij deelt! Ik heb nog nooit gehoord van ASS en zal hier straks even verder op doorzoeken op het internet. Ik en mijn vriend focussen niet op het label en zeggen nooit dat hij iets niet kan, als ons zoontje zegt lukt niet dan stimuleren wij hem zodat het wel lukt en dat gaat altijd goed, zo wordt hij ook zekerder van zichzelf. Ook fijn hoe je het beschrijft dat het niet hartverscheurend hoeft te zijn als hij alleen speelt, hier kan ik me wel in vinden idd, thanks!😊

één jaar geleden

Reactie op Suusjee1993

Heel fijn dat je je verhaal met mij deelt! Ik heb nog nooit gehoord van ASS ...
ASS staat voor Autisme Spectrum Stoornis. Eigenlijk gewoon de moderne term voor autisme. Voorheen werd er bijvoorbeeld nog onderscheid gemaakt in Asperger, en nu wordt autisme meer gezien als een spectrum :)

één jaar geleden

Mijn dochter van net 3 zou ik hetzelfde kunnen omschrijven als jij je zoontje omschrijft. Hoewel ik niet denk aan hoofbegaafdheid of autisme. Leren gaat vanzelf, inderdaad speelgoed voor kleuters, vooral boekjes en puzzels. Met zwemles doet juf 1 keer de schoolslag voor en ze doet het op vakantie, bij wijze van spreke. Tellen (niet opnoemen maar echt schuiven zegmaar) tot 8. Abc kan ze opzeggen en dan veel letters aanwijzen, eigen naam lezen en somige letters schrijven. Maar nu komt het, haar motoriek doet niet mee. En sociaal gezien heeft ze gewoon een terghoudend karakter. Dus wij zijn lekker op vakantie gegaan en haar langzaam laten wennen aan de omgang met vreemde kinderen. Na een week durfde ze samen te spelen. Dat was echt winst voor ons. Na de zomer weer lekker naar de peuterspeelzaal, daar krijgt ze gewoon opdrachtjes van de kleuters via het digibord. Daar hebben we vooral aangegeven, leuk, maar laat het niet ten koste gaan van het spelen met andere kinderen. Dus nu stimuleren ze dat heel goed, het zelfstandige sociale stukje. Ze heeft ook nog een zusje van net 1, die is niet terughoudend en ook niet op dr achterhoofd gevallen. Ben erg benieuwd wat die laat zien. Zij is naar de peutergroepen gezet met zwemmen en opvang omdat ze ook sociaal goed meekomt. Had dit ook graag voor mn oudste gezien. Dus ik snap je bezorgdheid over het alleen spelen enzo helemaal. Hopelijk lees je hierin terug dat mijn oudste dus ook sociaal gezien vooruit kan gaan, maar wat meer begeleiding hierin nodig heeft. Zal altijd wel zo blijven denk ik, gaat veel in her hoofdje om.

één jaar geleden

Reactie op 1993Anne

Met verdieping ipv uitbreiding bedoel ik het volgende: Als je merkt dat hi ...
Kan je bepaalde websites of boeken hierover aanraden? :) Onze bijna 2-jarige verdenk ik van een ontwikkelingsvoorsprong en ik zou hem daar graag op de juiste manier in ondersteunen. Ik heb op de basisschool nooit echt de juiste ondersteuning gehad (althans, niet zo ervaren). Ik kreeg gewoon extra werk en ik deed altijd mee met het werk van een groep hoger. Maar emotioneel gezien had ik het veel lastiger. Ik was heel verlegen. Daar heb ik lang last van gehad. Men vond het blijkbaar een lastige combinatie (een slim, maar verlegen kind). Onze zoon is ook best verlegen en als ik bepaalde dingen kan voorkomen of fijner voor hem kan maken zou ik dat graag doen. Wij zijn bij de dieren inmiddels bij de 'baby's' van de dieren. Ook super interessant dat een 'babypaard' een veulen heet en niet gewoon paard 😅 En heb je wellicht tips over hoe we verdieping kunnen aanbieden met betrekking tot kleuren? Daar kent hij er al veel van. Moet ik dan denken aan dat ik hem dan vraag wat in de kamer dezelfde kleur heeft? En met betrekking tot lichaamsdelen? Hij kent alle zichtbare lichaamsdelen en vraagt om 'meer'. We gaan dan het hele rijtje maar weer af, maar ook hier kunnen we vast verdieping in aanbieden. Oh en hij heeft voor zijn verjaardag 2 houten puzzels met het alfabet en cijfers uitgezocht 😅 Daarmee moeten we dan eigenlijk nog maar even niets doen, behalve puzzelen en de kleuren betrekken in het spel? @TO, hopelijk vind je het niet erg dat ik jou topic hier even voor gebruik🤗

één jaar geleden

Reactie op Ekein

Kan je bepaalde websites of boeken hierover aanraden? :) Onze bijna 2-jari ...
Uhm, jouw topic bedoel ik natuurlijk🤪 Zo jammer dat je een bericht niet kan aanpassen.

één jaar geleden

Probeer naast de uitbreiding van zijn woordenschat te investeren in spelen. Bijvoorbeeld constructies, bouwwerken, meten meetkunde en plattegronden. Super uitdagend en kan hij in de kleuterklas op voort bouwen. Tevens fijn voor samenspel en zelf experimenteren. Instagram je.ma.bu heeft leuke voorbeelden en ook pinterest.

één jaar geleden

Misschien ook eens kijken naar Montessori? Bij de methode volg je het kind ook in zijn ontwikkeling en kun je hem taakjes, speelgoed etc. geven die bij zijn ontwikkeling passen. Dit gaat vooral ook over het ontwikkelen van zelfstandigheid ipv dingen overnemen die een kind zelf kan (en vaak ook graag zelf wil doen). Mijn zoontje vindt het bijv leuk om te helpen in de tuin, bij het koken, zelf kleren uitkiezen etc. Tijden die activiteiten probeer ik hem ook altijd wat nieuwe dingen te leren over de dieren, planten of het koken/ingrediënten.

één jaar geleden

Je kan een kind van 3 nog geen diagnose opplakken ( ook niet die van ass) omdat kleine kinderen hun eigen ontwikkeling volgen. Pas je activiteiten aan op hun ontwikkeling. Hou dit wel in gedachten en als ze rond de 6 zijn kan je ze eventueel indien mogelijk laten testen En hoogbegaafdheid is geen diagnose ( dsm) elk klein kind scoort namelijk in het adhd en ass segment omdat het bepaalde leeftijdsontwikkelingstaken doormaakt.

één jaar geleden

Ik heb de rest van de reacties niet gelezen dus sorry als ik dingen dubbel zeg Bij een kind van 3 spreek je niet van hoogbegaafdheid, maar over een ontwikkelingsvoorsprong. Hoogbegaafd ben je pas als dit uit een officiële test blijkt en dat kan op zn vroegst vanaf 6 jaar. Veel peuters en kleuters hebben een ontwikkelingsvoorsprong. Soms op 1 bepaald gebied, soms op meerdere. Soms alleen motorisch, soms alleen cognitief. Of een kind hoogbegaafd is of een ontwikkelingsvoorsprong heeft, heeft niet alleen te maken met hoe slim het kind is. Maar vooral ook met de zijnskenmerken. Deze kun je googelen. Daarnaast lijkt hoogbegaafdheid enorm op autisme en vice versa. Daarom zijn er veel misdiagnoses. Zoek vooral het verschil op tussen deze 2. Het zit hem in kleine nuances. Bijvoorbeeld: een kind met autisme heeft een bepaalde strategie om iets te doen omdat dat nou eenmaal zo hoort. Een hoogbegaafd kind doet dit omdat het de meest efficiënte manier is voor hem. Als hij erachter komt dat het op een andere manier beter gaat, zal hij dat doen. Maar wel pas als hij zelf overtuigd is. En last but not least: als jouw kind niet vastloopt, geen signalen laat zien waardoor jij moet ingrijpen en gewoon lekker op zijn eigen niveau doorhobbelt, hoef jij je nu helemaal nergens mee bezig te houden. Gewoon lekker je kind volgen en aanbieden wat hij nodig heeft. Oh en nog iets: hoogbegaafde kinderen zijn van nature juist niet zulke doorzetters als iets niet in een keer lukt ;-). Het ABC hoef je niet actief aan de leren. Ga puzzels maken met letters, lees boekjes en ga op pad. Je kan beter verdiepen dan verbreden. Oftewel: waar ligt zijn interesse? Diertjes in de tuin? Ga ze bekijken met een vergrootglas. Hoeveel pootjes hebben ze? Hebben ze vleugels? Kunnen we ze tekenen? Wat eten ze? Boekjes over de insecten. Sluit vooral aan bij zijn belevingswereld ipv "schoolse" dingen. Ik kan nog wel even doorgaan, maar dit was voor nu even mijn spreekbeurt ;)

één jaar geleden

Reactie op Wensvoornr2

Ik heb de rest van de reacties niet gelezen dus sorry als ik dingen dubbel ...
Ik deel deze mening. Wel kan je een intelligente test afnemen (SON-R 2.5-7). Hier komt wel een IQ waarde uit. Deze heeft mijn zoon gehad met 3,3 jaar. Maar wat ik lees van de TS zie ik veel terug wat mijn zoon ook doet van nu 8 jaar (geen officiële diagnose, verdacht van ADD/ODD).

één jaar geleden

Hoi, Ik weet niet of ik hoogbegaafd ben maar zelf heb ik groep 1-2 in één jaar gedaan omdat de werkjes te saai voor me waren, en vervolgens zat ik einde groep 3 in AVI-uit (leesniveau groep 8). Dit was zonder thuis te oefenen. Als jouw kindje slim is kan dit ook gebeuren en ik zou daarom aanbevelen thuis GEEN schooldingen te doen zoals het ABC. Die komen daar wel. Hoe mijn school het heeft aangepakt: toen ik eenmaal AVI-uit was kreeg ik elke dag extra sommen en oneindig veel begrijpend lezen teksten. Die ik dan wel maakte, puur tijdverdrijf, maar er zat weinig spannends of nuttigs in. Er werd als het ware gedacht vanuit binnen het schoolcurriculum. Thuis kreeg ik oneindig veel (fictie)kinderromans uit de bibliotheek wat op zich interessanter voor me was maar ook niet bijzonder uitdagend of leerzaam. Ik vind het jammer dat mij nooit dingen zijn aangeboden die in een heel ander straatje vallen zoals: - klussen ("knutselen voor gevorderden") - biologie of EHBO - sport - tuinieren - fotografie of kunst - boeken over non-fictie thema's waar je wel wat aan hebt maar die je als kind minder snel tegenkomt (ruimtestelsel, prehistorie, meetkunde, milieu, religies, andere taal, ik noem maar wat dingen) Ik heb geen ervaring hoe je dit kunt toepassen op een 3-jarige. Misschien kun je hem leren zelf een knutselhandleiding met plaatjes te "lezen" en dan zelf uitvogelen hoe het knutselwerkje gaat? Of een simpel IKEA kastje in elkaar zetten, schuren en verven? Een natuurdocumentaire kijken en daar met elkaar over kletsen? Hem leren schoonmaken en huishoudelijke taken doen? Of leren hoe je een taart bakt? Balletje hooghouden? Schaken?

één jaar geleden

Mbt school zou ik het nog even los laten. Dat duurt nog ff. Wat wil je zoon? Wat vind jij leuk en interessant om te doen? Dat kun je dan toch doen? Probeer het allemaal niet te overdenken. Hij zit nog niet op school, hoeft nog niet naar school dus schoolse dingen hoeven echt nog niet. Laat hem lekker buiten spelen, aanklooien, met vreemde kindjes spelen in speeltuin. De rest komt later wel

één jaar geleden

Mijn dochter werd er toen ze klein was ook van verdacht hoogbegaafd te zijn. Ik vond het gewoon een voorsprong in de ontwikkeling. Uiteindelijk is ze bijna 12, is waarschijnlijk autistisch (we hebben verdere geadviseerde onderzoeken gelaten voor wat ze zijn, liever geen label) en ze krijgt vmbo-basis advies. Wil ik niet mee zeggen dat ze ‘dom’ is, maar ze heeft er gewoon niet zoveel zin in, het is een kind wat liever met haar handen werkt maar daar wordt helaas weinig aandacht aan geschonken op school. Zoals anderen al aangeven, leg daar vanuit huis was meer de focus op want op de reguliere scholen heb je dat niet. Succes met je kindje 🍀

één jaar geleden

Ik heb een dochter van 3 bij wie leren ook heel makkelijk gaat. Ze praatte al heel jong heel goed en begrijpt heel veel. We hebben haar gewoon altijd uitgedaagd door haar net iets moeilijkere dingen aan te bieden dan gebruikelijk voor haar leeftijd (denk aan puzzels met meer stukken, puzzels met cijfers, letters leren etc.). De peuterspeelzaal is haar vorig jaar ook werkjes gaan aanbieden op kleuterniveau, zodat ze uitgedaagd zou blijven. Onze dochter is wel heel sociaal, dit gebruikte ze op de peuterspeelzaal door haar te koppelen aan een nieuw kindje/kindje wat dingen lastig vond. Zo leerde onze dochter dat het niet vanzelfsprekend is dat het makkelijk gaat en leerde zij dingen uitleggen. Goed kunnen leren of niet, hoogbegaafd of niet, je bent niet alleen op de wereld en ik vind het ook belangrijk dat ze leert om te helpen. Ze gaat na de vakantie, met 3enhalf, naar de basisschool. Deze zit in hetzelfde gebouw als de peuterspeelzaal en zullen ze het hetzelfde gaan aanpakken als ze op de peuterspeelzaal deden. We hebben geluk dat het een kleine school is met veel mogelijkheden voor een individuele aanpak als dat nodig is. Wij moeten soms erg lachen om onze dochter, is ze aan het tekenen, zegt ze ineens, kijk mam, ik heb hier een trapezium getekend. Ik ben zelf geen voorstander van labels als hoogbegaafd, omdat labels vaak met beperkingen komen in plaats van met mogelijkheden en ik gun het onze dochter om "normaal" te zijn en alles overal uit te halen wat erin zit.