51 Reacties
8 maanden geleden
Kinderen die te jong naar groep 3 gaan lopen later vaak vast omdat ze sociaal niet mee kunnen, fysiek kleiner zijn ed. Dit kan ervoor zorgen dat ze buiten de boot valt en kinderen zijn hard onderling.
Zou zelf kijken naar de mogelijkheden om haar uit te dagen onder leeftijdsgenoten en naar groep 2 laten gaan.
8 maanden geleden
Ze is 5! Erg jong als je het mij vraagt.
Ver voorlopen op de ontwikkeling heeft niks te maken met hoogbegaafdheid. Vooral niet als je het zelf stimuleert. Aanleren kan iedereen als de interesse er is. Het belangrijkste is dat ze kind kan zijn. Laat haar zelf ontdekken en spelen voor haar leeftijd. Ik zou niet weten waarom je wil stimuleren om voor te lopen, zo klinkt het namelijk wel een beetje.
Inmiddels zijn scholen zo ingericht dat ze dit vanaf groep 3/4 extra kunnen stimuleren in uitdaging. Groep 1/2 moet volgens mij vooral zijn voor zelfontwikkeling van een kind. Een kind moet een kind kunnen zijn en creatief zijn of haar eigen spel spelen.
De maatschappij is niet ingericht op hoofdbegaafdheid. Maar ik vind de druk van ons als ouders op de kinderen in presteren echt extreem en niet oké!
8 maanden geleden
Mijn oudste was ook precies zo. Heeft zichzelf leren lezen (kon het ineens 🤷🏻♀️) en zat in groep2 lees- en schrijfwerkjes te maken uit groep 3. We zagen dat hij hard ging, en ondanks dat vriendjes naar groep 3 gingen, was dit voor hem prima. Net een beetje die extra uitdaging op school was voldoende.
Hij heeft gewoon altijd iets voorgelopen in lees- en leerniveau sindsdien en is ook hoger begaafd getest later, niet hoogbegaafd.
Wel hebben we thuis het snel en veel willen leren op andere manieren gestimuleerd, juist brede interesse opzoeken ipv lezen en schrijven.
Dus gingen we dan naar kastelen, doe-musea en veel over dieren willen weten. Boeken over ruimte, kinderatlas etc. Dat soort dingen.
8 maanden geleden
Als iemand die zelf op de basisschool 'voorliep' wil ik je de tip geven: kijk heel goed uit met hoe je hierover praat waar ze bij is. "Ze is zo slim, ze kan x, y, z al." Zorgt er soms voor dat je dingen die je niet gelijk kan dan maar niet probeert.
Bij mij werd dat 'slimmer dan de rest zijn' onderdeel van mijn identiteit en daarvan werd ik ten eerste een buitenbeentje, en ten tweede bang om dingen te doen waarin ik misschien niet goed zou zijn.
Als ik alle tijd die ik kwijt ben geweest aan 'extra uitdaging' (lees: meer van dezelfde sommen oplossen) besteed had aan discipline, sociale vaardigheden en andere dingen waarin ik niet zo uitblonk, had dat me veel faalangst, wisselen van opleiding en nog moeten leren plannen en organiseren
Op het hoger onderwijs gescheeld 😅
Ze zijn zich hiervan nu meer bewust op school dan 20 jaar geleden gelukkig, maar als ouder ben je hierin toch de grootste factor. Zeg dus niet: Wat knap, je kan al avi starter boekjes lezen. Normaal kunnen kinderen dat pas in groep 3 of 4! Maar: Wat goed dat je nieuwe dingen uit durft te proberen. Of, wat knap dat je die hele bladzijde af hebt gelezen nadat je aan het begin dacht dat het je niet zou lukken.
8 maanden geleden
Reactie op Neintjelief
Als iemand die zelf op de basisschool 'voorliep' wil ik je de tip geven: ki ...
Hier ben ik het als leerkracht heel erg mee eens! ‘Beloon’ het proberen en niet het resultaat.
Verder herken ik je verhaal van vele kindjes die ik in de klas heb gehad en ook in m’n eigen zoontje (nu 2). Dat je het teveel zelf zou stimuleren of aanleren geloof ik niet zo snel, sommige kinderen vragen echt constant zelf om nieuwe informatie en input. Toch zou ik adviseren haar lekker de ‘normale’ schoolgang te laten doen en dus gewoon groep 2. Probeer de uitdaging te zoeken in bijvoorbeeld een muziekinstrument en/of een nieuwe taal buiten school leren. Ik zie toch vaak dat kinderen die erg jong naar groep 3 gaan, later vastlopen. Niet cognitief, maar sociaal, op doorzettingsvermogen of algehele rijping.
De leerkracht heeft vast ook opties voor extra uitdaging en van het helpen van jongere kinderen leren kinderen ook weer heel veel.
Succes!
8 maanden geleden
Reactie op BruisendeWaterlelie772753
Ze is 5! Erg jong als je het mij vraagt.
Ver voorlopen op de ontwikkeling ...
Op zich word je hoogbegaafd geboren, dus wat is er precies te jong aan? Voorlopen op meerdere vlakken, snel en abstract kunnen denken, een hoog bewustzijn (en nog wat dingen) kunnen wél tekenen zijn van hoogbegaafdheid. Verder is het zaak om op tijd te signaleren om later vastlopen te voorkomen. Natuurlijk moet een kind een kind zijn. Houd er wel rekening mee dat alle kinderen verschillen en dat ze allemaal stimulatie in hun ontwikkeling nodig hebben. Sommige kinderen leren mega snel en daar kunnen sommige ouders zich niks bij voorstellen. Die denken dan dat de ouders de hele dag letters en nummers met die kids aan het oefenen zijn?
8 maanden geleden
Hier ook een kind dat voorloopt. Inmiddels groep 4 hier. In groep 1 kon ze al lezen en in groep 2 al verhalen dus geen avi start maar avi m4 of E4 op alle vakken liep ze voor. Met een ouder gesprek in groep 2 zei de juf. Ze kan zo naar groep 3 en dan loopt ze als nog voor op de rest, maar ze is klein ( kleiner als de meeste van een jaar lager) is heel jong als ze naar de middelbare gaat, en er zitten er nog een paar in de klas, en samen hebben ze het gezellig! Dus wij hebben het niet gedaan. Nog steeds blij mee. Ze heeft nu samen met andere kinderen gewoon een compleet ander programma. Krijgt andere opdrachten en ze gaat met plezier naar school.. sociaal zit ze dus ook echt goed.
Dit is de ervaring hier
8 maanden geleden
Reactie op Rustgevendemist
Kinderen die te jong naar groep 3 gaan lopen later vaak vast omdat ze socia ...
Dank voor je input! Ze krijgt inderdaad nu extra werkjes en mag voorruit werken etc.
8 maanden geleden
Reactie op Sonnies
Hier ben ik het als leerkracht heel erg mee eens! ‘Beloon’ het proberen en ...
Zeker hier mee eens! Verdiep je ook goed in de groeimindset je kindje. Hanneke Poot heeft een podcast gemaakt over versneld naar groep 3 en hersenriiping. Is wel interessant om te luisteren, vind ik.
8 maanden geleden
Reactie op Bananaan
Op zich word je hoogbegaafd geboren, dus wat is er precies te jong aan? Voo ...
Volgens mij begrijp je die zin niet helemaal, want dat is helemaal niet wat ik zeg.
De leeftijd gaat over het kind ‘kind’ te laten zijn.
Anyway..
Dat je kind uitdaging nodig heeft en dat je dat best mag geven is overigens ook geen discussie. Ik zeg alleen dat ik vind dat stimuleren om je kind voor te laten lopen (als doel) niet oké is.
En jouw laatste voorbeeld… dat is niet wat ik denk; dat is daadwerkelijk wat er gebeurd. In mijn ogen ontneem je op die manier de natuurlijke ontwikkeling van het kind, hoogbegaafd of niet.
8 maanden geleden
Reactie op BruisendeWaterlelie772753
Ze is 5! Erg jong als je het mij vraagt.
Ver voorlopen op de ontwikkeling ...
Dank voor je input! Wij stimuleren haar niet per se, ze wilt zelf echt graag leren leren leren. Wij spelen en knutselen er op los en zijn elke dag lekker buiten aan het wandelen/spelen/fietsen etc. Alleen als ik haar daarnaast geen uitdaging geef tbm lezen/schrijven/rekenen/'serieuzere gespreksstof ed merk je dat gelijk haar gedrag op negatieve manier. Als dat niet het geval was had ik het lekker zijn gang laten gaan maat het is echt frustrerend voor haarzelf wanneer ze niet genoeg uitdaging krijgt. En ik geef je daarin trouwens ook gelijk, dat de druk tegenwoordig vaak te hoog is! Maar hier in onze situatie niet het geval :) ik vind haar ook jong. Ze is nu alleen ook al de kleinste bij haar vrienden (op 2 na) omdat die allemaal al wel in groep 2 zitten dus (zit in comboklas)😆 maar zij zitten met alles wel meer op 1 lijn, daarom vind ik het ook lastig
8 maanden geleden
Januari kindjes vind ik als leerkracht van groep 1-2 altijd lastig. Want versnellen kan inderdaad enorme nadelen hebben. Ik laat nu 3 leerlingen gewoon 2,5 jaar kleuteren (ook van januari/februari), omdat ik denk dat het voor hun ontwikkeling het beste is. Ze spelen ook met oudere kinderen, omdat ze daar op handen gedragen worden. Maar ze bepalen nooit het spel, volgen altijd de oudere kinderen. Spelen heel leuk, daar niet van, maar zijn ze volledig zichzelf? Ze kijken niet om naar groep 1 kinderen omdat dat niet hoefde.
Deze 3 leerlingen beheersen grotendeels de eind groep 2 doelen al. Maar ze spelen zo lekker en er kan nog enorm veel uitgedaagd worden.
Ik ben eerder voor een verlengd kleuterjaar voor december leerlingen (kind afhankelijk ook wel). Beter een jaar te lang spelen, dan sociaal emotioneel te veel op je tenen moeten lopen.
8 maanden geleden
Reactie op Esther_34
Mijn oudste was ook precies zo. Heeft zichzelf leren lezen (kon het ineens ...
Dankjewel voor het delen van jullie ervaring! Fijn dat dat goed is gelopen met wat extra uitdaging!
8 maanden geleden
Reactie op Neintjelief
Als iemand die zelf op de basisschool 'voorliep' wil ik je de tip geven: ki ...
Dank je voor het delen! Wij proberen hier inderdaad mee op te letten. Wat vervelend dat jij daar zoveel last van hebt gehad uiteindelijk
8 maanden geleden
Reactie op Sonnies
Hier ben ik het als leerkracht heel erg mee eens! ‘Beloon’ het proberen en ...
Dankjewel!! Fijn om ook vanuit het oogpunt van nog een leerkracht advies te horen
8 maanden geleden
Reactie op krullie17182023
Hier ook een kind dat voorloopt. Inmiddels groep 4 hier. In groep 1 kon ze ...
Dank voor het delen, fijn dat jullie een goede keus hebben kunnen maken voor jullie kindje. Het blijft toch lastig vind ik
8 maanden geleden
Reactie op Kamillemom
Januari kindjes vind ik als leerkracht van groep 1-2 altijd lastig. Want ve ...
Dankjewel. Ik snap wat je bedoelt inderdaad. Mijn dochter speelt wel echt met de oudsten alsof ze net zo oud is zegmaar. Daarin loopt ze niet achter de anderen aan en bepaalt ze net zo vaak (als niet vaker 😆 het spel) de kinderen uit groep 1 is zij overduidelijk diegene die het spel bepaald. Wel op een leuke manier meestal gelukkig, ze heeft het gewoon gezellig met ze en andersom ook maar je ziet gelijk dat mijn dochter zich ouder voelt dan hen zegmaar, in alle opzichten. En soms lijkt het dan een beetje op dezelfde manier te gaan hoeals ze thuis met haar zusje speelt en dan denk k ook weleens van dit is misschien niet de bedoeling
8 maanden geleden
Wat ik nog mis in jouw verhaal: heeft haar juf het zelf met jullie ook gehad over door naar groep 3?
8 maanden geleden
Reactie op 098765432111
Dankjewel. Ik snap wat je bedoelt inderdaad. Mijn dochter speelt wel echt m ...
Ik wil zegmaar ook niet dat ze over iedereen heen gaat lopen straks. Daar ben ik soms bang voor haha
8 maanden geleden
Wat ik nog mis in jouw verhaal: heeft haar juf het zelf met jullie ook geha ...
Bij het vorige gesprek gaf ze aan dat ze erg voorliep en dat ze al veel met groep 2 mee doet. En ze nog wouden aankijken hoe het rest van het jaar zou lopen, ze geven al extra werkjes aan haar en doet dus deels mee met groep 2. Of dat genoeg was wist de juf zelf ook nog niet. Dat was in januari, ze heeft het nog gewoon leuk op school dat is natuurlijk het belangrijkste maar ik wil dat dat ook zo blijft haha. In een volgend gesprek zouden we het nog een x bekijken














