41 Reacties

9 maanden geleden

Ik denk vooral: het zegt nog niet zoveel. Kinderen op deze leeftijd ontwikkelen zich zó in sprongen, dat het nu een ‘voorsprong‘ kan zijn en over een half jaar gemiddeld.

9 maanden geleden

Ik heb kinderen in de kleuterklas gehad die dit nog niet konden, dus ik zou zeggen dat ze op dit moment wel wat voorloopt. Hoe dit zich verder ontwikkelt, kun je nu nog niet zo heel veel over zeggen, maar het is goed om het wel in de gaten te houden (vooral om ervoor te zorgen dat ze genoeg uitdaging krijgt).

9 maanden geleden

Hier ook kids die op die leeftijd heel ver voorliepen. Nu zijn ze 8 en 10 en zijn gewoon normaal intelligent. Mijn nicht bijvoorbeeld zei tot 4 jaar bijna helemaal niets.. is nu notaris en mega slim. Dus het zegt precies helemaal niets

9 maanden geleden

Reactie op citrus1987

Ik denk vooral: het zegt nog niet zoveel. Kinderen op deze leeftijd ontwikk ...
Ja, daar twijfel ik inderdaad over. Ik vraag het me vooral af omdat ze vanaf het begin al zo voorloopt op alles. Liep bijvoorbeeld ook al met 10 maanden, etc. Al vroeg begonnen met praten.

9 maanden geleden

Reactie op Lampje88

Hier ook kids die op die leeftijd heel ver voorliepen. Nu zijn ze 8 en 10 e ...
Ah goed voorbeeld! Dankjewel.

9 maanden geleden

Mijn zoontje kon dit ook en ik zie een aantal kindjes in mijn omgeving die dit ook kunnen. Ik zou dus niet uitgaan van bovengemiddeld intelligent. Volgens mij zijn de dingen die online staan over wat ze moeten kunnen echt een minimaal iets bij een bepaalde leeftijd. Wat ik overigens veel mooier vind ok terug te zien is hoe oplossingsgericht mijn zoontje is. Elke keer weer nieuwe wegen zoeken op z'n klimtoestel. Trots als een pauw ben ik dan. Ik hoop dat hij altijd in oplossingen blijft denken.🥰

9 maanden geleden

Mensen zeggen is normaal nou dan loop je gewoon heel veel op voor hoor! :) of het wat zegt over de toekomst niet perse

9 maanden geleden

Stel dat je morgen een nieuwe puzzel gaat halen, met ook 30st, gaat zij die ook maken zonder moeiten?

9 maanden geleden

Ik denk dat we allemaal best bevooroordeeld zijn als het onze eigen kinderen betreft 😇🫣 Zelf vind ik ons kind ook super slim en bijzonder omdat hij alle letters van het alfabet en sommige cijfers al kent. Hij kan nummerborden oplezen en de letters uit teksten herkennen. Hij kent alle kleuren inclusief aqua en beige😂 Dit kan hij nu zo'n 2 maanden en wordt in januari 2 dus ongeveer dezelfde leeftijd. Puzzels vindt hij dan weer niet interessant. Dingen onthouden wel. Maar met duplo blokken bouwen of uit een 360 graden beker drinken dat kan hij niet want hij wordt heel snel kwaad als het hem niet lukt en dan stopt hij gewoon. Dit zie ik kindjes van zijn leeftijd best wel eens doen (of al eerder). Ook vind ik andere kindjes vaak iets socialer. Zelf ben ik gewoon super trots en me er van bewust dat dat onder andere is omdat ik het zo ontzettend bijzonder vind dat hij mijn zoon is en ik alles aan hem bijzonder vind. Er zijn ook regelmatig topics van mensen die hun kind uitzonderlijk vinden in een bepaald onderdeel. En heel eerlijk, iedereen mag super trots zijn! Het is ook allemaal heel knap. Ik denk alleen dat we het vooral nog even daar bij moeten houden op deze leeftijd😉 Ik zou zeggen; bied uitdaging in de gebieden die ze leuk vindt en verder lekker laten doen! Mocht het ooit iets meer te bekenen hebben merk je dat later vanzelf. Zo vroeg labels plakken voor wat betreft intelligentie of voorsprongen heeft ook geen zin tenzij ze er last van heeft natuurlijk!

9 maanden geleden

Reactie op Anga

Stel dat je morgen een nieuwe puzzel gaat halen, met ook 30st, gaat zij die ...
Ja, en na een week is het al niet meer interessant omdat het dan niet meer uitdagend genoeg is.

9 maanden geleden

Wowie 30 stukjes!! Echt heel knap. Dat kan mijn dochter van 2j en 2m niet hoor. Was laatst al trots dat ze er eentje kon van 4 deze week 😂 Ze is wel heel snel/goed taal. Hele verhalen en liedjes. CB gaf aan dat de ong op 4 jaar zit qua ontwikkeling. En ik zag laatst op insta een peuter van 20 maanden die kon super goed steppen en springen 🤪 Ik denk dat ieder kind wel op een bepaald vlak uitblinkt!

9 maanden geleden

Ik zou het wel in de gaten houden voor de toekomst.

9 maanden geleden

Ik vind het knap van je dochter maar niet uitzonderlijk. Mijn zoon sprak volledige zinnen voor zijn tweede verjaardag, kon ook al veel kleuren herkennen en benoemen, kon verhalen uit boekjes gewoon uit zijn hoofd navertellen etc. Ik vind het niet relevant. Wat ik relevant vind is of het goed gaat en zolang dat zo is, gaat het goed toch? Dan maakt het verder niet uit. Het zegt zo jong ook echt nog zo weinig.

9 maanden geleden

Super knap van je dochter, wat leuk dat ze dat allemaal al kan! Ze loopt zeker voor qua ontwikkeling, als je het vergelijkt met gemiddelden. Maar zoals anderen al zeggen: het zegt niet zoveel over hoe ze over een paar jaar zal zijn. Als elke ouder die denkt dat hun kind hoogbegaafd is, ook daadwerkelijk een hoogbegaafd kind heeft, dan hebben we vast snel een medicijn tegen kanker. Just saying. 😜

9 maanden geleden

Reactie op Floral

Ja, en na een week is het al niet meer interessant omdat het dan niet meer ...
Dat is onwijs knap! Als je mij vraagt inderdaad bijzonder. 😍

9 maanden geleden

Ik denk dat je het goed in de gaten moet houden en zorgen dat je haar voldoende prikkelt/uitdaagt. Bij mijn zoontje merk je het namelijk enorm in zijn gedrag als hij te weinig is uitgedaagd. Zolang ze vrolijk is, ben je goed bezig! Het zegt nog niet zoveel over de toekomst. Ze loopt nu wel duidelijk voor in haar ontwikkeling, maar dat hoeft niet zo te blijven.

VRIEND

9 maanden geleden

War knap, ze loopt zeker voor op gemiddeld. Lekker blijven uitdagen. Op basisschool zien hoe het gaat, soms blijft voorsprong, soms trekt het weer gelijk, beiden is goed.

9 maanden geleden

Is niet juist bekend dat kindjes met laag intelligentie ouders met een minder rijke woordenschat eerder gaan praten en kindjes met ouders die gewone woorden gebruiken en een rijkere woordenschat hebben later, omdat zij meer tijd nodig hebben om de ingewikkelde woorden die ze horen te verwerken? Je kunt bij peuters en kleuters soms spreken van een ontwikkelingsvoorsprong. Ik zou er zelf niet zo mee bezig zijn en genieten van je kindje, ongeacht welk ‘niveau’ hij of zij heeft

9 maanden geleden

Reactie op Fietsvakantie fietser

Is niet juist bekend dat kindjes met laag intelligentie ouders met een mind ...
Is er ergens onderzoek naar gedaan? Kan ik ergens de cijfers zien? Ik ben oprecht benieuwd. Ik vind dat eigenlijk best onlogisch klinken. Ook las ik laatst dat kinderen die meertalig opgevoed worden helemaal geen taalachterstand hoeven te hebben, vroeger dacht men dat omdat zij (minstens) 2x zo veel worden aangeboden krijgen, zij later zouden beginnen met praten. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Daarnaast lijkt mij dat normen van de taalontwikkeling best breed zijn (18mnd min 3 woorden is voldoende) en bij de taalontwikkeling hoort niet alleen “praten” bij, maar begrijpen van opdrachten, denk aan “op de tafel staat jouw beker, wil je die aan mij geven?” … of non verbale communicatie die zo’n kind gebruikt, zoals “mijn!” of “mijn?”. Terug naar TS haar vraag, over die +250 woorden ben ik niet zo verbaast, maar 30 puzzelstukjes 🤓😳!! WOW! Daar komt zo veel bij kijken, super knap.

9 maanden geleden

Of het normaal is, daar kan ik je geen antwoord op geven. Ik heb alleen mijn eigen ervaring met mijn dochter van net 20 maanden. Zij liep altijd voor op haar leeftijdsgenoten, dat hoorde ik echt overal. Daardoor was ik zo overtuigd dat ze heel slim was, uiteindelijk gaan we dat vanzelf zien als de voorsprong blijft. Ze kan bijvoorbeeld op de driewieler fietsen, +8 vormen benoemen, kleuren herkennen, spreekt in volledige zinnen, alle letters van het alfabet benoemen, liedjes woord voor woord meezingen. En ook heeft ze net als jouw dochtertje een enorm goed geheugen, benoemt ineens dingen die een maand geleden gebeurt zijn bijvoorbeeld. Ik heb vernomen van mijn cb dat ze wel voorloopt maar dat er voorlopig niet wordt gesproken over hoogbegaafdheid oid tot ze een aantal jaar oud zijn. Er zijn dan bepaalde tests waaraan ze dit kunnen meten waar ze ouder voor moeten zijn. Ik lees meerdere comments die dit herkennen, dus zeker speciaal maar wellicht niet zo uniek als we denken!