7 Reacties
3 maanden geleden
Hee, in principe spreekt men op deze jonge leeftijd nog niet van een IQ maar van een ontwikkelingsniveau. Vaak wordt er gebruik gemaakt van de Bayley/BSID. Misschien dat als je hierop googled je al wat informatie kan vinden. Het zijn sowieso allemaal taakjes waarbij spelenderwijs het e.e.a. uitgelokt wordt om te zien hoe ver een kindje cognitief, fijn motorisch en grof motorisch is. Waarbij altijd rekening gehouden dient te worden met in hoeverre een kind zich tijdens de afname op zijn/haar gemak voelt en daadwerkelijk heeft kunnen laten zien wat ie in zich heeft :) Mijn ervaring is dat deze test op deze jonge leeftijd ook altijd in het bijzijn van een ouder wordt afgenomen. Dus je kan hierbij zelf ook je observaties delen naderhand.
De vragen waarmee je nu zit kan je overigens ook bij jullie behandelaar en/of onderzoeker stellen! Die kan je misschien wat laten zien van de test zodat je er iets meer een indruk van hebt.
Groetjes een K&J psycholoog :)
3 maanden geleden
Hier zo een test ivm prematuriteit gehad. Ze doen spelletjes. En volgden vooral onze kinderen. Als ze niet wilden dan stopte ze er even mee.
Ze doen voor grove motoriek wat testen als lopen op een lijn. Trappen tegen een bal, op een been staan, trapje opklimmen. Op tenen staan etc.
Fijne motoriek zijn spelletjes zoals een knoppuzzel, blokjes uit, in bakje doen. Iets met de blokjes nabouwen. Kleuren, boekje lezen etc.
3 maanden geleden
Ik deel de ervaring van jils1990. Ik ben zelf ook werkzaam als kinder- en jeugdpsycholoog en zie voornamelijk peuters en kleuters. Zo'n onderzoek blijft een momentopname en pas vanaf een jaar of 8 kun je intelligentie stabieler over de tijd in kaart brengen. Inderdaad wordt op jonge leeftijd eerder gesproken van een ontwikkelingsniveau. Zo n testuitslag zegt wel iets over hoe jouw kind het op dat moment doet op bepaalde gebieden in vergelijking met leeftijdsgenoten.
3 maanden geleden
Reactie op Oliviaaa
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Wat moet een peuter van 2 kunnen bi ...
Alle testen gaan verbaal. Dus ze kijken of ze opdrachten kunnen uitvoeren. Hoe ze reageren verbaal en nonverbaal op de test. En soms leggen ze gewoon iets neer en kijken ze eerst wat ze gaan doen. De test duurde bij ons ongeveer een uur. Dus vraagt best veel van een peuter. Daardoor kunnen ze ook zien hoe de concentratie is.