20 Reacties

5 jaar geleden
Hihi ja.. denk voorbij de 1,5 dat hij beter zelf ging spelen. Nu tegen de 2 pas rust voor een boekje, maar nog steeds moet het niet te lang duren. Spanningsboog is gewoon nog onwijs kort en hij wil het liefst dat ik ernaast zit.
Heb je de box nog staan? Ons jochie vond dat nooit leuk, maar het hielp hem wel heel erg te focussen op speelgoed en in zn kleine wereldje speelde hij dan soms toch opeens lekker. Moest ik hem wel 'lokken' met een doosje rozijntjes of iets ter afleiding in het begin.
Als ik het zo zat was die lange dagen met steeds iets nieuws verzinnen dan ging ik er toch maar lekker op uit: boodschappen doen, een bak koffie in de stad, een speelveldje.... ging vaak een stuk beter dan ons eigen speelkleed 😅

5 jaar geleden
Reactie op ykosture
Nog volhouden dus😂 ik heb de box staan maar hij wil daar ook niet lang ik ...
Ben bang van wel ja hahah. Nu is hij bijna 2 en kan echt heerlijk spelen met de duplo om mij van de regen in de drup helpen met schoonmaken enzo.😅
Ik herinner me trouwens ook dat hij op die leeftijd sowieso niet echt van speelgoed hield, maar meer van de theedoos met theezakjes, opladers, alles wat je in de keuken hebt liggen en dat soort geen-speelgoed 😬

5 jaar geleden
Mijn zoontje is 16 maanden en kan ook echt totaal niet stil zitten. Soms lijkt het alsof hij ADHD heeft🤣

5 jaar geleden
Komt heel bekend voor. Onze kleine rent de hele dag rond en is helemaal uitgeput om zes uur savonds. Zou graag willen dat hij rond zeven uur gaat slapen rn dan ook iets later wakker wordt maar het lukt gewoon niet om het te rekken en hij is dan alleen maar oververmoeid in de avond. Maar overdag is hij vrolijk en tussen 12 en nu 15 maanden heeft zijn concentratievermogen zich ook goed ontwikkeld dus hij kan wel 5 min ergens mee spelen en ook zelfstandig spelen is beter geworden.

5 jaar geleden
Komt heel bekend voor. Onze kleine rent de hele dag rond en is helemaal uit ...
De slaapritme van mijn zoon is ook verstoord😩 wordt er gewoon gek van. Normaal ging hij tussen 7/8 naar bed. Hij sliep niet altijd door de nacht. Echt verschillend ook. Maar nu komen zijn kiezen ook door. Veel last van helaas. Het is nu bijna half 11 en hij is nog steeds op. Geprobeerd in bed te doen maar blijf maar huilen en kokhalsen uiteindelijk eruit gehaald. Ik weet soms echt niet meer wat ik moet doen😞

5 jaar geleden
Reactie op ykosture
De slaapritme van mijn zoon is ook verstoord😩 wordt er gewoon gek van. Nor ...
Beste mama, ik herken je verhaal. Dit had mijn dochter kunnen zijn! Zij deed vanaf 1,5 eigenlijk geen middagslaapje meer. Alleen een powernap. Anders was het ‘s avonds en/of ‘s nachts feest.
Overdag proberen wij der actief te houden met wisselende activiteiten binnen, maar vooral ook buiten. Naar de speeltuin, boodschappen doen, rondje lopen of fietsen. Ook hebben we rond die tijd een trampoline in de tuin gezet. Kon ze der energie op kwijt.
‘s Avonds ging ze dan tussen 8 en 9 naar bed. Op bed een verhaaltje had ze geen rust voor. Uiteindelijk hielp het bij ons als ze dan een kort filmpje mocht kijken op bed. Zodat ze tot rust kon komen voor het slapen gaan.
Heel veel sterkte! En weet... er komt een periode dat het weer beter gaat. Hou vol!

5 jaar geleden
Reactie op ykosture
Zo mijn schoonmoeder zei dat vorige week over mijn zoon. Het is niet leuk o ...
Nee maar ik denk niet dat dat het geval is hoor. Als je hem in zijn stoel zet, kan hij echt rustig worden en zijn. Maar op de grond rent hij de hele kamer door

5 jaar geleden
Normaal weet ik niet , maar ik heb een zoontje van 5 en die is nog steeds zo druk en snel afgeleid 🤭 wat af en toe voor hemzelf wel vervelend is op school

5 jaar geleden
Gekke vraag misschien, maar zou het kunnen dat je kindje misschien overprikkeld is? Teveel speelgoed waar hij mee kan spelen op dat moment? En dat hij dat dan ook allemaal leuk vindt, dus ook heel graag met alles tegelijk wil spelen? Veel speelgoed met geluid?
Ik heb 5 jaar kleuters lesgegeven en had soms kinderen die als een wervelstorm door de klas gingen, hierbij aangegeven dat dat niet de bedoeling was en samen iets uitgekozen waar diegene dan echt zou blijven. Het hielp enorm om bepaalde prikkels dan weg te halen. Door het toepassen van een voorspelbaar moment en rustig ritme, was er binnen no-time geen wervelwind meer.
Nou realiseer ik me dat kleuters absoluut anders zijn dan peuters, maar ik heb wel onderzoek gedaan naar prikkel verwerking voor mijn master. Hierbij was de conclusie dat veel speelgoed erg aanlokkelijk is en wordt gemaakt om de aandacht te trekken (dus felle kleuren en vaak veel geluid). Het kan helpen om afgesloten bakken te halen waar je wat speelgoed in opbergt en dus maar een aantal stukken in het zicht laat liggen.
Ook ‘drukke’ activiteiten zoals speeltuin, tv kijken (vergeet niet dat een tv veel flitsende beelden heeft, dus veel prikkels) afwisselen met rustige activiteiten zoals tekenen, puzzelen of zelf spelen, kan ook heel goed werken.
Wie weet heb je er wat aan.

5 jaar geleden
Mijn dochter van bijna 1,5 kan ook geen moment stil zitten. Ja als ze aan het eten is maar vaak dan zelfs niet. Heel de dag is ze bezig en aan het rond banjeren, zou af en toe wel eens willen dat ze 10 minuten tv zou kijken haha.. hier gaat ze om 6 uur naar bed, voor het naar bed gaan soms even tiktak kijken en daarna gaat alles wat geluid heeft uit, pyama aan, boekje lezen met papa en dan naar bed. Meestal slaapt ze dan tot 6 uur a 6 30.. ik weet als ze bijvoorbeeld teveel prikkels heeft gehad (te lang geweest of teveel/te drukke visite) is het feest in de avond..

5 jaar geleden
Reactie op ykosture
De slaapritme van mijn zoon is ook verstoord😩 wordt er gewoon gek van. Nor ...
Wij hebben met doorkomen van tanden, als het duidelijk was dat hij er niet van kon slapen, paracetamol gegeven. Anders was hij de volgende dag oververmoeid en in de avond alleen maar huilen daardoor. Ben erg voorzichtig met medicatie geven maar soms is het gewoon beter om even aan te pakken waar het probleem zit dan om aan te blijven modderen.

5 jaar geleden
Niet alle reacties gelezen.
Mijn tip, zorg voor heel weinig speelgoed. Zet een aantal speelgoed stukken in zicht en de rest uit zicht op zolder (oid). En rouleer het speelgoed eens per paar dagen.
Je zult zien dat er dan heel veel beter gespeeld wordt.

5 jaar geleden
Jaa herkenbaar. Elk kindje is ook zo anders. Dochtertje van mijn schoonzus scheelt 1 maand met mijn zoon en zat rond die leeftijd altijd keurig stil naast haar moeder of in een hoekje met een knuffeltje te spelen. Mijn lieve peuterzoon echter de hele tijd op onderzoek uit en superdruk. Vooral op visite had ik het zwaar, overal breekbare spullen. Thuis had ik alles al weggehaald, zodat hij veilig kan rondbanjeren. Boekjes lezen wilde hij toen ooo niet, alleen pakken en zelf bladeren of het liefste rondgooien. Rond 1,5 werd het steeds makkelijker en snapte hij spelen beter. Nu met 2 gaat het helemaal goed en lezen we veel boekjes samen en speelt hij ook langere tijd zelfstandig. Helpt wel om niet teveel speelgoed te hebben rondliggen. En ja de tv blijft een uitkomst. Daar kon en kan hij even lekker rustig en geconcentreerd naar kijken, dus mag van ons elke dag!

5 jaar geleden
Ben bang van wel ja hahah. Nu is hij bijna 2 en kan echt heerlijk spelen me ...
Haha ja dat herken ik ook!

5 jaar geleden
Niet alle reacties gelezen.
Mijn tip, zorg voor heel weinig speelgoed. Zet ...
Dit!