6 Reacties

4 jaar geleden

Ik heb zelf op een Jenaplan school gezeten. Wij zaten in combinaties met groep 1-2, 3-4-5 en 6-7-8. Dat waren de 'stamgroepen'. Vanaf groep 3 kregen we het grootste deel van de ochtend onderwijs op ons eigen niveau. Dan zat je met je kinderen uit jouw leerjaar bij elkaar in een lokaal. De rest van de dag zat je in je stamgroep. Groot voordeel vond ik dat je het ene jaar de jongste, dan middelste en dan oudste bent. Je wordt geholpen door oudere kinderen en leert andersom weer jongere kinderen te helpen. Nadeel vond ik dat je niet 8 jaar lang een 'eigen' groep hebt waar je misschien wel vrienden voor het leven aan kunt overhouden. Dat kan natuurlijk ook een voordeel zijn aangezien je klas elk jaar veranderd waardoor je weer nieuwe vrienden kunt maken. Bij mijn school was het ook heel makkelijk om vakken op een ander niveau te volgen. Was je ergens minder goed in dan deed je dat vak met een leerjaar lager mee en was je ergens heel goed in dan kon je dat vak met een leerjaar hoger meedoen. Er waren op mijn school wel vaste vakken die iedereen kreeg, maar ook keuzevakken. Lang verhaal geworden en inmiddels ook alweer 20 jaar geleden dat ik van die school af ging dus geen idee of het onderwijs van nu er nog op lijkt馃檲 Ik denk dat jenaplan scholen onderling ook nog van elkaar kunnen verschillen dus als je een school op het oog hebt zou ik daar gewoon informatie opvragen.

4 jaar geleden

Jenaplan is een onderwijstype waar scholen zelf invulling aan kunnen geven. Wel zijn er kernpunten van waaruit gewerkt wordt. Zo is wereldori毛ntatie bijv net zo belangrijk als rekenen en taal. Het is inderdaad de bedoeling dat 3 groepen bij elkaar in zitten. Zo'n groep heet dan een stamgroep. Dus 3/4/5 en 6/7/8. Hierbij is het het principe dat de jongsten leren van de oudsten. Ze werken ook veelal in tafelgroepjes. Hierbij kunnen kinderen van groep 5 de kinderen in hun groepje van groep 3 helpen. Ze hebben de standaard vakken zoals rekenen, taal, gym, vaak in de ochtend. Daarnaast werken ze in de middag aan taakwerk. Bijvoorbeeld projecten gericht op een bepaald onderwerp waarbij de kinderen samenwerken en dingen uitzoeken en een presentatievorm daaraan koppelen. Hierin zitten dan de vakken biologie, aardrijkskunde en geschiedenis. Ook wordt er veel aan handvaardigheid gedaan. Verder kun je scholen tegenkomen waar ze werken met weekopeningen, maandopeningen met de gehele school waarbij de groepen om en om iets opvoeren. Ik zelf ben afgestudeerd als juf in het jenaplanonderwijs en ik heb het als prettig ervaren. Vooral het deel waarbij kinderen van en met elkaar leren. Kinderen zijn veel socialer en vriendelijker naar elkaar toe en komen ook meer voor elkaar op. Ik zou het niet willen vergelijken met een vrije school, dat is nog weer veel vrijer dan het jenaplanonderwijs. Ik hoop dat je mijn antwoord een beetje kan volgen. Mocht je nog een vraag hebben dan hoor ik het graag.

4 jaar geleden

https://www.jenaplan.nl/nl/voor-ouders/wat-is-jenaplan/jenaplan-in-een-notendop Is een goeie website. En zoals je kunt lezen hebben scholen veel vrijheid in hoe ze het vorm geven. De ene school is meer jenaplan dan de andere. En wat ik nog vergat te melden is dat kinderen al op jonge leeftijd wordt geleerd zelf te plannen. Dus ze krijgen in de hogere groepen aan het begin van de week te horen welke vakken er zijn en welke opdrachten er gemaakt moeten worden en wanneer de uitleg daarvan is. Vervolgens plannen ze dan zelf in wanneer ze wat gaan doen. Bevorderd heel erg de zelfstandigheid.

VRIEND

4 jaar geleden

Ik heb zelf op een jenaplan basisschool gezeten. De dingen die ik nog goed weet even op een rijtje: - bij onze school zaten er altijd 2 leerjaren per klas: 1/2, 3/4 en 5/6. - het kringesprek was een vast dagonderdeel. In mijn beleving duurde dit eindeloos elke dag, maar waarschijnlijk was het hoogstens 30 minuten. - wij hadden een weektaak: tijdens lesblokken mocht je zelf weten waaraan je ging zitten, zolang de weektaak maar af was op vrijdag. Elk kind kreeg een weektaak aangepast aan zijn/haar/hun niveau. - elke dag was er een rekenuur met kinderen uit de parallelklas uit hetzelfde jaar: dus alke groep 5 bij elkaar en alle groep 6 bij elkaar. - wij zaten in tafelgroepjes en moesten daar ook in samenwerken. - wij deden de weekopening en weeksluiting, ouders mochten dan kijken. We studeerden dan liedjes of toneelstukjes of dansjes in. - elke zoveel weken was er een lesthema, bijvoorbeeld 'de Egyptische oudheid', 'organen', 'Griekse mythologie '. Dit gold voor de hele school en er waren dan ook creatieve opdrachten rond de thema's, bijvoorbeeld liedjes bij de weeksluiting of een tekst die je erover moest schrijven. - wij kregen nooit huiswerk en nooit cijfers. Alleen 2x per jaar een rapport over de beheersing van vaardigheden en cito toetsen en avi lezen.

4 jaar geleden

Wat ontzettend fijne info, leuk om te lezen vanuit het perspectief van een leerkracht en vanuit ervaring als leerling. Heel erg bedankt, hier kunnen we echt wat mee! T.z.t. gaan we voor een ori毛nterend gesprek op de school waar we ons oog op hebben laten vallen, het belangrijkste is natuurlijk dat het ook bij ons kind past maar wij zijn in ieder geval enthousiast 馃槉

4 jaar geleden

Mijn dochter gaat naar een Jenaplan school. En wij zijn erg blij me onze keuze. Op onze school zijn er 3 stamgroepen; Onderbouw 0, 1 en 2 Middenbouw 3, 4 en 5 Bovenbouw 6, 7 en 8 Deze indeling is wat mij het meest aansprak, een weerspiegeling van de samenleving. Ik werk ook niet samen met alleen mensen van 30 met af en toe een vroege of late collega van 29 of 31. Daarnaast werd de rondleiding hier niet gedaan door een stoffige directrice, maar door de kinderen zelf. En daar was ik ontzettend van onder de indruk, deze kinderen waren zo ontzettend zelfstandig en hadden geen enkele moeite met het rondleiden van vreemde volwassenen. Ook kijken ze bij onze school heel erg naar de kwaliteiten van het kind. Tuurlijk moet er een bepaald niveau zijn, maar de dingen waar ze goed in zijn worden extra aandacht gegeven, en benadrukt om hier trots op te zijn. Dat bevalt me enorm. Voor nu zit mijn dochter in de onderbouw, ze word bijna 5 en ze heeft het reuze naar haar zin. Waar ik in eerste instantie dacht dat het misschien te "vrij" zou zijn is dat toch echt niet zo. Ik denk dat het vooral aan het karakter van kind ligt, of Jenaplan gaat passen. Mijn dochter trekt zich op aan oudere kinderen, en staat haar vrouwtje wel in een groep. Ik weet niet of ik dezelfde keus had gemaakt als dat niet zo zou zijn. Na de rondleiding zeiden mijn partner en ik direct tegen elkaar, als wij hier hadden gezeten was onze schooltijd vast veel leuker geweest. En gelukkig heeft mijn meisje het naar haar zin. Ze is ontzettend creatief en werkt graag met haar handjes, dat word ook enorm gestimuleerd. Het is echt een lastige keuze, je moet je er maar net thuis voelen. https://youtu.be/yz05tCEHsls Dit filmpje heeft me in ieder geval over gehaald om de rondleiding aan te vragen destijds.