26 Reacties

3 jaar geleden

Duidelijk zijn en nee zeggen oprecht boos worden en evt een kleine straf bv een minuut vast in de kinderstoel. Zodat ze de link gaat leggen als ik dit doet word het voor mij ook niet leuk. Maar het is lastig want 14 maanden is erg jong om dingen echt te snappen. Maar sommige kindjes leggen al wel snel linken

3 jaar geleden

Vervelend hè, mijn dochter beet me een tijdje. Ook alleen mij…. Hier hielp het om kalm maar wel streng “stop, niet bijten, dit doet mama pijn”te zeggen, haar neer/weg te zetten en even iets voor mezelf te gaan doen. Dus duidelijk een grens trekken en daarna negeren…. Je er maar gewoon bij neerleggen vind ik persoonlijk in iedergeval niet oké. Ze doet jou pijn, gaat een grens over en moet leren dat dit niet oké is…. Sterkte! 💪🏻

3 jaar geleden

Proberen als ze slaat heel duidelijk te zeggen "nee niet slaan, dat doet pijn" en dan haar handje pakken en je gezicht te aaien samen "je mag wel aaaaien". Dit hielp bij mn dochter heel goed. Als dat niet werkt na een poos (wel ff de tijd geven) dan alleen handje pakken en zeggen "niet slaan, dat doet pijn" haar oppakken en ergens anders zetten en haar geen aandacht meer geven eventjes. Dus ook stoppen waar je mee bezig was samen zoals bv boekje lezen etc.

3 jaar geleden

Mijn dochter heeft dat ook heel erg gedaan. Nee zeggen hielp niet. Opslot heb ik haar in haar wangetje geknepen, niet te hard natuurlijk. Maar ze schrok en zei auw. Ja dat doet bij mama ook auw. Daarna niet meer gedaan. Ik ben echt niet van de harde hand opvoeden. Maar soms helpt het wel om ze te laten voelen wat ze eigenlijk doen.

3 jaar geleden

Wij hebben steeds zo snel mogelijk zijn hand genomen en "aai mama/papa" gezegd, en daarbij ook veel mimiek gebruikt. Nu met 16 maanden slaat hij nog wel eens (uit enthousiasme, niet om pijn te doen), maar als wij dan zeggen "neenee doe aai" doet ie het nu meteen.

3 jaar geleden

Je kunt van zo’n jong kind helaas weinig empatisch vermogen verwachten, dat is nog niet zo ontwikkeld. Natuurlijk wel belangrijk om het wel mee te geven hoor. Maar vooral duidelijke grenzen stellen, consequent reageren. Dat maakt je voorspelbaar en dat biedt haar veiligheid. Ze vraagt om een grens en die geef je haar dan. Soms lijkt het niet te helpen maar ze houden juist van de voorspelbare herhaling. Dus steeds rustig maar duidelijk blijven. Bijvoorbeeld: nee, slaan mag niet. En het positieve gedrag opmerken en benoemen. Succes!

3 jaar geleden

Reactie op Happymamma

Mijn dochter heeft dat ook heel erg gedaan. Nee zeggen hielp niet. Opslot h ...
Hier ook. Gewoon zachtjes terug doen. Dat vond ze niet leuk en toen stopte het. Wel een driftbui tot gevolg. Maar dat neem ik voor lief.

3 jaar geleden

Ik zette mijn dochter na waarschuwen op de laagste trede van de trap. Dat maakte indruk. Heb haar ook eens terug geslagen. Toen deed ze het meteen een stuk minder. (Een veeg over haar wang, maakte erg veel indruk.) Aangeven dat het jouw lichaam is en dat jij niet wilt dat ze jou slaat.

3 jaar geleden

Als het niet helpt om te zeggen wat NIET mag moet je eens proberen om te tonen wat WEL mag. Hier als sinds heel klein als ze wilt meppen of slaan of gewoon wat wilder haar handjes gebruiken zeggen we altijd ‘zachte handjes gebruiken’ en doen we het voor wat zachte handjes betekend.

3 jaar geleden

Ik word wel eens aan mijn haar getrokken. Dan start het met lief knuffelen en dan ineens wordt ze pittig. Net een kat 😅 Ik denk hier eerder overprikkeling dan grenzen opzoeken, zoals het misschien in jouw geval is. Wat ik doe? Ik wrik mijn haar uit haar knuistje, zet haar bij me vandaan en zeg: "als je aan mama's haar trekt, dan doet dat pijn en dan ga je even hier staan." Daar blijft het bij, want ze hobbelt snel weer naar me toe. Maar ik ben wel consequent met haar even bij me weg te zetten. Nu komt het minder voor.

3 jaar geleden

Mijn zoontje begint dit nu ook te doen. Hij heeft er dikke lol in omdat ik er op reageerde. Hij doet het voornamelijk voordat ik hem in bed wil leggen. Soms knijpt hij dan ook in mijn wang of trekt aan mijn ketting, het lijkt echt om reactie uitlokken te gaan. Ik merk als ik er eigenlijk niks van zeg en zijn handje vast pak en daarmee mijn hoofd ga aaien of kusjes op ga geven dat het snel weer over is. Bij mij werkt het dus juist om er niet boos over te worden, maar om er een ander spelletje van te maken.

3 jaar geleden

Reactie op Sango

Ik zette mijn dochter na waarschuwen op de laagste trede van de trap. Dat m ...
☹️ dit dus niet ☹️ Wij zijn de volwassenen. Geef het goede voorbeeld, je kunt toch wel iets beters verzinnen dan je kindje terug slaan...?! 🤯😓😓😓

3 jaar geleden

Geen grote reactie geven helpt bij ons het beste. Dus eigenlijk negeren. En overgaan tot iets anders.

3 jaar geleden

Aai zeggen, dit met het handje voordoen en ook zeggen dat het anders au doet. En dan weer door. Je geeft je grens aan maar geen aandacht verder aan geven. Afleiden dus. Wat je aandacht geeft groeit en wordt dus erger. Het duurt ongeveer een week voordat zoiets inslijt dus je zult zelf deze hele periode je geduld moeten bewaren. Veel succes!

3 jaar geleden

Mijn dochter deed dit ook. Ik ben consequent rustig blijven reageren met: slaan doet mama pijn, aaien is wel lief. Het heeft hier veel tijd gekost, maar is wel over gegaan. Inmiddels is ze bijna 2 en is ze begonnen met krabben. Het riedeltje begint dus weer opnieuw 😅.

3 jaar geleden

☹️ dit dus niet ☹️ Wij zijn de volwassenen. Geef het goede voorbeeld, je k ...
Ze sloeg toch niet echt! Het was een veeg over de wang schrijft ze. Bij kinderen maken kleine dingen al flinke indruk. Ik ben vrijdag nog keihard gebeten door een kind en toen ik die bij zijn bovenarm beetpakte en van mij wegtrok en ‘nee’ riep was hij ook wel erg onder de indruk.

3 jaar geleden

Reactie op Sango

Ik zette mijn dochter na waarschuwen op de laagste trede van de trap. Dat m ...
Terugslaan is NIET de oplossing en ook echt niet oke 😑 Misschien moet je even op google kijken hoeveel negatieve effecten er zelfs op een corrigerende tik zijn !!

3 jaar geleden

Dames even goed opletten wat er bij de mama's verstaan wordt onder slaan. Hier heeft geen een mama gezegt dat ze hun kind echt slaat of pijn doet. En als bij een andere mama weg zetten of op de trap zetten helpt. Laat ze dat doen. Ieder zijn eigen opvoeding en laat elkaar in de waarde. Ga niet verwijzen naar wat er allemaal op internet staat. Dat is soms leuk, maar past niet bij iedereen.

3 jaar geleden

Reactie op Zena89

Dames even goed opletten wat er bij de mama's verstaan wordt onder slaan. ...
Misschien moet je iets beter lezen waar ik op reageer. ' heb haar ook eens terug geslagen. Toen deed ze het ook meteen een stuk minder' Idd ieder zijn opvoeding, maar er zijn altijd betere oplossingen dan een kind slaan.

3 jaar geleden

Reactie op Liesxx

Misschien moet je iets beter lezen waar ik op reageer. ' heb haar ook een ...
En daarachter staat tussen haakjes hoe ze ‘terugsloeg’: een veeg over het gezicht! Dus misschien moet jij iets beter lezen?