46 Reacties

Ik lees even mee. Wij hebben volgende week gesprek met de juf over precies hetzelfde (maar dan in Nederland en ons kind is 4 jaar). Ook voor deze school gekozen omdat ze dan met "ontwikkelingsgelijken" zou zitten.

vorige week

Lijkt me een super lastige keuze! Mijn moeder vertelde mij toevallig laatst dat ze ook wilde dat ik een klas over zou slaan, maar dat was gebaseerd op cognitief niveau. Sociaal was ik nog niet op hetzelfde niveau als de oudere kinderen. Ze zegt dat dit achteraf een goede keuze is geweest. Mag ik vragen waar je aan merkt dat je dochter een ontwikkelingsvoorsprong heeft? En sinds wanneer merkte je dat?

vorige week

Reactie op anoniemmeiona123

Lijkt me een super lastige keuze! Mijn moeder vertelde mij toevallig laatst ...
Ik bedoel een goede keuze dat ze mij geen klas heeft laten overslaan :)

vorige week

Speelt ze met kinderen die ouder zijn? Daar zou ik vooral naar kijken. Dat ze sociaal emotioneel levelt met de kinderen van haar jaar. Als ze daarin ook een jaar voorloopt kan het denk ik prima. Als het alleen cognitief is, zou ik het niet doen. Ik denk dat ze daar op school ook wel een beeld van hebben. Al vind ik 3 weken wel erg snel om daar een goed beeld van te hebben. Maarja, als het overduidelijk is, heb je misschien ook niet meer tijd nodig.

vorige week

Mijn zoontje is geboren in januari en zo officieel dan 2,5 jaar in de kleuterklas zitten. Na een half jaar hebben wij in overleg met school besproken om meteen door te stromen naar groep 2 (wel in dezelfde klas, want 1/2 combinatie). Uiteindelijk is hij dus met 5,5 jaar naar groep 3 gegaan. Wij zagen dit met vertrouwen tegemoet omdat hij cognitief door niveau prima aan kon, sociaal emotioneel met aansluiting had met kinderen die ook naar groep 3 zouden gaan en fysiek er om aan toe was. Hij is nu dus wel de jongste, maar past helemaal binnen de groep (nu dus 6 jaar in groep 4). Nu ben ik zelf ook basisschool leerkracht, dus kon met iets meer achtergrondkennis en keus maken, maar school stond ook achter deze keus. Ga dus vooral in overleg met elkaar en kijk goed naar hoe kind. Hoe is het cognitief, sociaal emotioneel en fysiek er aan toe?

vorige week

Reactie op anoniemmeiona123

Lijkt me een super lastige keuze! Mijn moeder vertelde mij toevallig laatst ...
In het gesprek verzekerde ze me dat ze hebben gekeken naar alle ontwikkelingen en niet enkel de cognitieve. Dat ze een ontwikkelings voorsprong heeft is erg duidelijk, al vanaf de start. Eerst kleine zaken zoals nekje stevig houden. Ik heb dochter lief nooit de bekende houterige bewegingen zien maken ging direct vloeiend. Tijgeren starte ze op 4 maand 5 maand kruipen en zelfstandig zitten. Los lopen zonder hulp 11 maand en trappen 12 maand (met leuning) Ook de oog hand coördinatie zat goed vanaf 3 maanden wou ze zelf haar lepel met druppels vit D3 in de mond steken. En rond 6 maanden pakte ze haartjes (uitgevallen hoofd haren) met pincet greep vast. Praten was ze laat mee en daar was ik blij om,… tot ze dan op 18 maanden eindelijk begon: direct in volzinnen met lidwoorden en al netjes afgewerkt 🫠 op 2 jaar telde ze in stilte als je haar 7 speltjes gaf en vroeg hoeveel het er waren was ze even stil en zij dan het exacte getal. En zo kan ik nog even doorgaan. Ik weet dat veel ouders denken dat hun kind een ontwikkeling voorsprong hebben maar trust me als je er mee te maken hebt weet je dat want dat is heel opvallend en slopend tegelijk, ik had altijd het gevoel achter de feiten aan te hollen. En als ik met ouders met kinderen van gelijke leeftijd babbelde had ik het gevoel dat het om een compleet ander leeftijd ging. Op sociaal vlak vind ik dat moeilijker om in te schatten. Op dat vlak moet ik het school volgen al verzekeren ze me dat ze ook dat vlakbij het oog houden. Zelf ben ik geen voorstander van klassen overslaan, vandaar dus mijn bewuste keuze voor de school. Voor de duidelijkheid de vraag om haar een kleuterklas te laten overslaan komt vanuit school en niet van ons. Bovendien heb ik het gevoel dat het geen vraag is maar een mededeling. Maar goed als ik echt weiger zullen ze hopelijk wel bijdraaien.

vorige week

Reactie op Lynnnnnn

Speelt ze met kinderen die ouder zijn? Daar zou ik vooral naar kijken. Dat ...
Ze speelt met iedereen. Lief om te zien hoe ze kleinere kindjes helpt en duwd op de loopfietsjes en met grotere speelt ze ook leuk. Ik wil gewoon niet te veel druk leggen en haar ook ruimte gunnen om klein te mogen zijn.

vorige week

Reactie op Karen37

Mijn zoontje is geboren in januari en zo officieel dan 2,5 jaar in de kleut ...
Bij jullie is dat goed gegaan. Wat was de aanleiding om hiervoor te kiezen vanuit jullie als ouders? Cognitief zit ik er niet mee maar wel emotioneel en sociaal dat kan ik niet zo goed inschatten. Verder wil ik ook ruimte laten om kind te mogen zijn. Het moet hoe dan ook allemaal zo snel.

vorige week

Wij hebben het niet gedaan omdat het ons op sociaal gebied niet goed zou zijn voor onze oudste.

vorige week

Reactie op Mominprocces

In het gesprek verzekerde ze me dat ze hebben gekeken naar alle ontwikkelin ...
Waar baseer je op dat veel mensen denken dat hun kind een ontwikkelingsvoorsprong heeft? Ik zou je kind volgen en haar haar vervolging wikkeling gunnen door een groepje verder geplaatst te worden. Vooral meisjes kunnen zich flink gaan aanpassen als ze andere kinderen zien die nog niet zo ver zijn..

vorige week

Reactie op Bananaan

Waar baseer je op dat veel mensen denken dat hun kind een ontwikkelingsvoor ...
Vervolging wikkeling = vervolg in ontwikkeling

vorige week

Reactie op Bananaan

Waar baseer je op dat veel mensen denken dat hun kind een ontwikkelingsvoor ...
Persoonlijke ervaring, Maar ja wat is veel. Het is een subjectieve term en iets gevoelsmatig. Dit gevoel is afkomstig van gesprekken met professionals. Bv toen ik een school moest zoeken voor dochterlief. Dit was een standaard vraag, gezien de situatie, en deze vraag werd vaker niet serieus genomen als wel. Ik moest me er tig voor verdedigen terwijl ik enkel wou weten wat het beleid van de school was. En als je dat dan opmerkte kreeg ik zowat altijd te horen: ja mevrouw je moet eens weten hoeveel moeders,,… Daarvan dus. Verder betwijfel ik dat een discussie over een subjectieve term mij niet verder helpt in mijn keuze. Dus mag ik vragen om hier niet meer verder op in te gaan. Dankjewel hiervoor.

vorige week

Mijn mening is dat een klas overslaan eigenlijk nooit de oplossing is bij kindjes met een ontwikkelingsvoorsprong/hoogbegaafdheid. Op de lange termijn hebben ze er niks aan om sneller te gaan maar moet je ze andere/extra dingen aanbieden (dit blijkt overigens ook uit onderzoeken). Niet versnellen dus maar verdiepen en verrijken (want versnellen lijkt leuk, maar gaat ze dan straks uiteindelijk met 8 jaar naar de middelbare school? En uiteindelijk kan ze dan dus dingen wel eerder maar niks meer dan een ander kind terwijl ze die mogelijkheden wel heeft).

vorige week

Reactie op Mominprocces

Persoonlijke ervaring, Maar ja wat is veel. Het is een subjectieve term en ...
Mijn ervaring is dat de mensen die dit zeggen het vaak bij het juiste eind hebben, maar zal er verder niet over doorgaan als je dat niet fijn vindt. Mijn ervaring met versnellen is wel dat het heel goed kan uitpakken als het kind op meerdere vlakken ver voorloopt. Misschien is het mogelijk om een proefperiode te doen, zodat je kindje altijd nog de terug kan als het toch niet goed bevalt. Succes met je keus!

vorige week

Ik heb geen eigen ervaring! Mijn zoontje gaat in januari naar school en is best slim maar heeft zeker geen ontwikkelingsvoorsprong. Wat ik je mee wil geven is: luister naar je eigen gevoel. Jij kent je kindje het beste en weet wat ze nodig heeft. Uit je verhaal denk ik te lezen dat je er zelf niet direct achter staat. Doe het niet, wat AJQ ook zegt, kan school ook meedenken om te verdiepen ipv te versnellen. Daarnaast zou een vraag van mij ook zijn; als je nu kiest om voorlopig niet te versnellen kan die keuze dan later alsnog gemaakt worden? Dus als ze wat ouder is en jij er zelf ook meer heil in ziet, kan het dan ook nog? Succes!

vorige week

Ik vind dit zelf zo lastig, aan de ene kant begrijp ik heel goed dat een kijd op zijn niveau moet zitten, maar het kan op latere leeftijd ook tegenvallen. Zo ken ik verschillende verhalen, mijn schoonzus die nog boos is dat ze geen klas mocht overslaan. Maar ook een vriendin die dat gedaan heeft en vervolgens een schakelklas heeft gedaan, omdat ze weleens waar heel erg voor liep bij de kleuter, maar vervolgens stagneerde deze groei. Mocht je kindje echt hoogbegaafd zijn, zal een klas overslaan niet echt de oplossing zijn. Ik denk dat ik toch altiid het advies van de school zou aanhouden, maar wel zou vragen wat de volgende stap wordt als alleen een klas omhoog niet genoeg blijkt te zijn of het sociaal niet blijkt te passen.

vorige week

Het belangrijkste is dat ze ook echt emotioneel het red en niet alleen op cognitief vlak . Mijn dochter is in oktober vier geworden, maar heeft duidelijk een grote cognitieve en fijne motorische voorsprong, wat de leerkrachten ook en de kinderarts bevestigen. Ze kan al een jaar een beetje schrijven en diverse makkelijke worden lezen, maakt met gemak 5+ puzzels ect. De emotionele en grove motorische ontwikkeling loopt ze redelijk gelijk op met haar leeftijdsgenoten al overdenkt ze wel veel en speelt graag met oudere kinderen. Echter we vinden het passend om haar voorlopig twee kleuterjaren te laten doen vanwege het emotionele vlak. In de lente wordt hier definitief overbesloten gezien ze nu anderhalve maand op school zit en voorheen ook geen andersoortige opvang heeft gehad en dit al een grote overstap voor haar was. Ze zit erg goed in de klas en heeft veel plezier op school. Wij bieden haar thuis diverse leermiddelen aan waar ze om vraagt, maar pushen het niet op deze manier verveelt ze zich niet gauw. Ik heb een ambulante begeleiding die helpt met mijn asperger, revalidatie en assertiviteit. Zij kent me een paar jaar en kijkt ook mee of mijn kinderen een vorm van autisme hebben gezien het sterk oververtegenwoordigd is in mijn familie. Mijn kinderen lijken tot nu toe duidelijk die dans te ontspringen gelukkig. Ik vind belangrijk dat ze goed in hun vel zitten en daarom vind ik eigenlijk de emotionele ontwikkeling nu iets belangrijker.

vorige week

Ik ga even op iedereen reageren. Jullie hebben gelijk hoor. Wat me vooral dwars zit is dat ze dit nu al op 2,5 jaar beslissen na 3 weken haar op school te hebben gehad. In mijn ogen lijkt het een gemakkelijkheid oplossing ipv een doordachte zet. Het stoort me ook ongelooflijk dat wanneer je daar bij de aanvang over wil hebben ze daar niet voor lijken open te staan. Ik heb nu een extra overleg aangevraagd en ga kijken wat ze daar te vertellen hebben. School wil haar na de kerst van klas verplaatsen. Juf gaf vandaag ook aan dat dochter in de namiddag al mee loopt in die klas blijkbaar al van de eerste week. Hoezo weten wij hier niet van? Is dat de normale gang van zaken? Vind het zo vreemd dat wij hier niet in gehoord worden. Als ik ze kom ophalen is ze wel altijd in haar eigen klas te vinden. Ik vind dit persoonlijk echt geen normale gang van zaken. Maar goed ik kijk wel in herhaling te vallen. Ik ben het zeker eens met de ouders die aangeven dat dit later nog beslist kan worden. En dat zou ik persoon ook liever hebben. Hoe meer ik te weten kom hoe onzekerder ik me voel. Maar voorlopig gaat dochter lief wel graag naar school. En dat vind ik dan dubbel lastig omdat ik nu ook het gevoel heb dat veranderen van school geen goede zet is naar haar toe…. Ik zal jullie wel updaten na het gesprek.

vorige week

Hoi. Ik snap je bedenkingen. Als ik je verhaal lees, is je kindje ingestapt na de herfstvakantie in de instapklas. En school wil haar naar eerste kleuterklas zetten..klopt dat?

vorige week

Sorry. Te snel gedrukt. Als dat zo is zou ik overwegen om het wel te doen. Dit omdat in een instapklas vaak nog veel tijd besteed wordt aan klasgewoontes leren kennen, kledij aandoen, zelfstandig maken van de peuters, etc. Dat lijkt me voor jouw kindje wat saaie tijd. En de jongste kinderen in K1 schelen slechts een paar maand met jouw kind, dus zo ver sociaal-emotioneel zal ze niet achterlopen. Mijn zoon is van het einde van het jaar en scheelt nu minder in leeftijd met de instappers dan met de kindjes van zijn klas. Hij moet nog 3 worden en binnen een dikke maand wordt de eerste al 4. Tenzij jouw kindje ook in een graadsklas zit. Dan is het een andere situatie vind ik. Dat zou mijn bedenking hierbij zijn. Misschien iets om mee te nemen in je gesprek.