Logopedie peuter

Mila96
één maand geleden
Volgen
Hoihoi Wij hebben vandaag een verwijzing voor logopedie gekregen omdat mijn zoontje van 2 niet praat (wel wat losse woordjes) en daardoor erg gefrustreerd raakt wat voor mij een reden is om te kijken of hun iets kunnen betekenen. Zijn er meer kindjes van deze leeftijd die naar een logopedist gaan? En wat doen hun dan tijdens een afspraak? En zien jullie vooruitgang in de taalontwikkeling? En hoelang duurde dat ongeveer voor je vooruitgang zag?
  • Rapporteren
Reageer
Typ hier je reactie
11 reacties
pioenroos
één maand geleden
Hej, ik ben zelf logopedist. Als je bij de logopedist komt heb je vaak eerst een gesprek: hoe was de taalontwikkeling verlopen? Wanneer sprak hij zijn eerste woordje? Heeft hij gebrabbels als baby? Zijn er in de familie taalproblemen of problemen met gehoor. Dan wordt er onderzoek gedaan. Hij is nog erg jong dan wordt er vaak aan ouders adv een lijst gevraagd welke woorden hij kent. Als blijkt dat er een indicatie is (een taalprobleem) dan kan er gestart worden met behandelen. Dat wordt op een zo leuk mogelijke manier aangeboden: boekjes, filmpjes maar vooral met speelgoed en liedjes. De vooruitgang die je ziet is per kind verschillend. Het ene kind vliegt vooruit het andere kind duurt het wat langer. Zelf thuis veel taalaanbieden werkt mee: liedjes zingen en plots stoppen zodat je zoontje het af kan maken (elke vorm van communcatie is dan goed: gebaren, klanken of woorden) Het boek Praten doe je met zn tweeen is ook erg interessant (makkelijk leesbaar en toe te passen). Als je nog vragen hebt antwoord ik ze graag. Ik hoop dat je snel terecht kan bij de logopedist.
  • Rapporteren
Mila96
één maand geleden
Reactie op pioenroos
Hej, ik ben zelf logopedist. Als je bij de logopedist komt heb je vaak eerst een gesprek: hoe was de taalontwikkeling verlopen? Wanneer sprak hij zijn eerste woordje? Heeft hij gebrabbels als baby? Zijn er in de familie taalproblemen of problemen met gehoor. Dan wordt er onderzoek gedaan. Hij is nog erg jong dan wordt er vaak aan ouders adv een lijst gevraagd welke woorden hij kent. Als blijkt dat er een indicatie is (een taalprobleem) dan kan er gestart worden met behandelen. Dat wordt op een zo leuk mogelijke manier aangeboden: boekjes, filmpjes maar vooral met speelgoed en liedjes. De vooruitgang die je ziet is per kind verschillend. Het ene kind vliegt vooruit het andere kind duurt het wat langer. Zelf thuis veel taalaanbieden werkt mee: liedjes zingen en plots stoppen zodat je zoontje het af kan maken (elke vorm van communcatie is dan goed: gebaren, klanken of woorden) Het boek Praten doe je met zn tweeen is ook erg interessant (makkelijk leesbaar en toe te passen). Als je nog vragen hebt antwoord ik ze graag. Ik hoop dat je snel terecht kan bij de logopedist.
Hey, bedankt voor je uitgebreide reactie😊. Ik praat echt heel de dag tegen hem bij alles wat we doen en zien en liedjes zingen. Dat boek ga ik is naar kijken. Als het goed is zou er redelijk snel plek moeten zijn bij een locatie hier in de buurt volgens het cb dus hopelijk kunnen we snel aan de slag en voelt hij zich ook beter als hij zich beter kan uiten ipv boos en verdrietig zijn omdat het niet lukt.
  • Rapporteren
Keesje1990
één maand geleden
Reactie op pioenroos
Hej, ik ben zelf logopedist. Als je bij de logopedist komt heb je vaak eerst een gesprek: hoe was de taalontwikkeling verlopen? Wanneer sprak hij zijn eerste woordje? Heeft hij gebrabbels als baby? Zijn er in de familie taalproblemen of problemen met gehoor. Dan wordt er onderzoek gedaan. Hij is nog erg jong dan wordt er vaak aan ouders adv een lijst gevraagd welke woorden hij kent. Als blijkt dat er een indicatie is (een taalprobleem) dan kan er gestart worden met behandelen. Dat wordt op een zo leuk mogelijke manier aangeboden: boekjes, filmpjes maar vooral met speelgoed en liedjes. De vooruitgang die je ziet is per kind verschillend. Het ene kind vliegt vooruit het andere kind duurt het wat langer. Zelf thuis veel taalaanbieden werkt mee: liedjes zingen en plots stoppen zodat je zoontje het af kan maken (elke vorm van communcatie is dan goed: gebaren, klanken of woorden) Het boek Praten doe je met zn tweeen is ook erg interessant (makkelijk leesbaar en toe te passen). Als je nog vragen hebt antwoord ik ze graag. Ik hoop dat je snel terecht kan bij de logopedist.
Kan ik dit boek ook al preventief kopen en inzetten bij mijn baby (als extra stimulatie taalontw)
  • Rapporteren
pioenroos
één maand geleden
Graag gedaan. Fijn dat er waarschijnlijk snel plek is. En natuurlijk voelt je zoontje zich beter als hij zich straks kan uiten. Je kan hem ook helpen door simpele gebaren te gebruiken. Maar wacht eerst de logopedie maar af ☺️ veel succes. Het boek Praten doe je met zn tweeen kan je altijd inzetten ik denk dat het bij ieder kind goed is. Het is een methode om naar je kind te kijken, te volgen wat hij doet en daarop inspelen. Heet ook wel de VAT principes.
  • Rapporteren
MommieJo
één maand geleden
Mijn zoontje is 18 maanden en ik maak me ook wel een beetje zorgen. Het liefst zou ik naar een logopedist gaan maar t CB kijkt het liever nog een maandje of twee aan. Hij probeert ons wel na te zeggen maar komt niet veel verder dan bahbah en jaa. Mamma zegt hij alleen als hij zich echt héél naar voelt en ziek is. Ik lees 'm wel voor maar hij vind het niet interessant en kijkt overal naar behalve naar t boek. Terwijl hij in z'n eentje wel gerust een halfuur in t boekje zit te bladeren en te kijken. Zwaaien en wijzen doet hij ook niet. Hij voert wel opdrachtjes uit en vindt bellen bijvoorbeeld heel interessant. Gaat er lekker voor zitten als ik hem met m'n man laat bellen en zegt telkens wat terug maar gebruikt geen echte woorden.
  • Rapporteren
pioenroos
één maand geleden
Reactie op MommieJo
Mijn zoontje is 18 maanden en ik maak me ook wel een beetje zorgen. Het liefst zou ik naar een logopedist gaan maar t CB kijkt het liever nog een maandje of twee aan. Hij probeert ons wel na te zeggen maar komt niet veel verder dan bahbah en jaa. Mamma zegt hij alleen als hij zich echt héél naar voelt en ziek is. Ik lees 'm wel voor maar hij vind het niet interessant en kijkt overal naar behalve naar t boek. Terwijl hij in z'n eentje wel gerust een halfuur in t boekje zit te bladeren en te kijken. Zwaaien en wijzen doet hij ook niet. Hij voert wel opdrachtjes uit en vindt bellen bijvoorbeeld heel interessant. Gaat er lekker voor zitten als ik hem met m'n man laat bellen en zegt telkens wat terug maar gebruikt geen echte woorden.
Oh ik begrijp je hoor! Maar 18 maanden is echt nog jong. Wat je doet is goed. Probeer boekjes aan te bieden, soms werkt een flapjesboek 😊 mijn zoontje is 20 maanden en zegt ook nog niet echt veel maar gewone boekjes voorlezen vindt hij niet interessant en een flapjesboek wel. Probeer je zoontje keuzes te geven: appel of banaan en ze daarbij vast te houden. Zo kan je oefenen met wijzen als je hem begrijpt ook gewoon geven wat hij wilt een gebaar is al taal. Liedjes zingen is ook een hele goede. Ik zou verder de taalontwikkeling afwachten zeker tot ze 2 jaar zijn. Sommige kinderen zijn wat later. Maakt hij wel oogcontact?
  • Rapporteren
MommieJo
één maand geleden
Reactie op pioenroos
Oh ik begrijp je hoor! Maar 18 maanden is echt nog jong. Wat je doet is goed. Probeer boekjes aan te bieden, soms werkt een flapjesboek 😊 mijn zoontje is 20 maanden en zegt ook nog niet echt veel maar gewone boekjes voorlezen vindt hij niet interessant en een flapjesboek wel. Probeer je zoontje keuzes te geven: appel of banaan en ze daarbij vast te houden. Zo kan je oefenen met wijzen als je hem begrijpt ook gewoon geven wat hij wilt een gebaar is al taal. Liedjes zingen is ook een hele goede. Ik zou verder de taalontwikkeling afwachten zeker tot ze 2 jaar zijn. Sommige kinderen zijn wat later. Maakt hij wel oogcontact?
Ja ik merk wel dat ik het lastig vind om nu in te schatten wat zijn niveau is wat betreft taalbegrip. Of een boekje niet te moeilijk of te makkelijk is en t zelfde geldt voor liedjes. Als ik zing weet ik niet of hij de woorden wel begrijpt zeg maar. Hij kijkt echt heel erg naar je ogen en als we nadrukkelijk praten of ineens vreemde woorden zeggen (als ik bv ineens Engels zou praten) naar onze mond.
  • Rapporteren
pioenroos
één maand geleden
Reactie op MommieJo
Ja ik merk wel dat ik het lastig vind om nu in te schatten wat zijn niveau is wat betreft taalbegrip. Of een boekje niet te moeilijk of te makkelijk is en t zelfde geldt voor liedjes. Als ik zing weet ik niet of hij de woorden wel begrijpt zeg maar. Hij kijkt echt heel erg naar je ogen en als we nadrukkelijk praten of ineens vreemde woorden zeggen (als ik bv ineens Engels zou praten) naar onze mond.
Snap ik. Eigenlijk de kinderliedjes zoals Juf Roos is prima voor deze leeftijd. Hij zal ook echt niet alles begrijpen wat je zingt maar herhalen herhalen herhalen is de sleutel naar het leren vd taal. Als je naar jezelf kijkt vroeger moesten we ook Engels, Duits en Frans blijven herhalen tot de woorden in ons hoofd zaten. Nu gaat dat bij een kind iets natuurlijker want hij hoort vooral Nederlands om zich heen (en misschien een tweede taal die thuis gesproken wordt). Het is thuis veel vertellen wat je doet en veel taal aanbieden (simpele woorden en korte zinnen).
  • Rapporteren
Ama Ryllis
één maand geleden
Reactie op MommieJo
Ja ik merk wel dat ik het lastig vind om nu in te schatten wat zijn niveau is wat betreft taalbegrip. Of een boekje niet te moeilijk of te makkelijk is en t zelfde geldt voor liedjes. Als ik zing weet ik niet of hij de woorden wel begrijpt zeg maar. Hij kijkt echt heel erg naar je ogen en als we nadrukkelijk praten of ineens vreemde woorden zeggen (als ik bv ineens Engels zou praten) naar onze mond.
Je kunt een moeilijker boekje ook simpeler vertellen/voorlezen. En idd blijven herhalen. Van zingen leren kinderen "doorpraten" als ze dit niet uit zichzelf oppikken. Dus van 1 naar 2 of 3-woordszinnen. Zelf duidelijk praten, rustig praten, eenvoudig praten (maar wel een niveau hoger dan dat van je kind), kind aankijken bij het praten, zodat hij of zij ook naar je mond kan kijken. Andere mondmotorische spelletjes zijn sowieso leuk, dus bellen blazen, met een rietje bubbels blazen in een beker drinken of met een rietje een klein plukje watten over de tafel blazen.
  • Rapporteren
Ama Ryllis
één maand geleden
En lachen om allemaal onzingeluiden die je samen achter elkaar kunt maken. Dit verlaagt de drempel om echte woorden te proberen.
  • Rapporteren
Mila96
één maand geleden
Reactie op pioenroos
Graag gedaan. Fijn dat er waarschijnlijk snel plek is. En natuurlijk voelt je zoontje zich beter als hij zich straks kan uiten. Je kan hem ook helpen door simpele gebaren te gebruiken. Maar wacht eerst de logopedie maar af ☺️ veel succes. Het boek Praten doe je met zn tweeen kan je altijd inzetten ik denk dat het bij ieder kind goed is. Het is een methode om naar je kind te kijken, te volgen wat hij doet en daarop inspelen. Heet ook wel de VAT principes.
Hey Wij zijn vandaag bij de logopediste geweest en die heeft idd vragen gesteld en daarna met mijn zoontje gespeeld, dit zal ze de komende tijd gaan doen en ook boekjes. Ik ben aan het kijken voor dat boek maar bij de bibliotheek is die voorlopig uitgeleend en vond er 1 via markplaats maar er zijn 2 verschillende, maakt het uit welke ik neem?
  • Rapporteren