5 Reacties

één maand geleden

Ik zou het gewoon minimaal een week lang gaan proberen. Niet te snel opgeven, want een kind heeft tijd nodig om te wennen aan een nieuw ritme. 'S middags niet naar bed en dan goed in de gaten houden dat hij in de avond een beetje optijd gaat. Je merkt het vanzelf als het toch te vermoeiend is. Mocht dat zo zijn, dan kan je altijd nog proberen het dutje in te korten naar bijv. 30 minuten. Misschien doe je dit al, maar evt nog kijken of je de kamer helemaal donker kan maken? Het is nu nog best wel lang en sochtends ook weer vroeg licht, dat kan het ook moeilijker maken om te slapen!

één maand geleden

Ik zou zeker een week proberen om geen dutje te laten doen en in de avond op tijd naar bed. Als je merkt dat je zoon hangerig of huilerig wordt, dan kun je het dutje altijd weer invoeren, maar je kunt pas na een week goed beoordelen of hij echt al zonder kan.

één maand geleden

Zou het gewoon proberen. Met 3 jaar hoeven ze echt geen dutje meer te doen. Je komt er snel genoeg achter of het werkt of niet. Onze dochter wordt in oktober 3 jaar en slaapt ook vaker niet dan wel. Ik las altijd op het oude dutjestijdstip (tussen 13.30 en 15.00 grofweg) wel altijd een rustmoment in. Dat is of in bed met haar knuffels of ergens lekker in de tuin met mooi weer. Anders is ze rond 16.00-16.30 helemaal over de zeik.

één maand geleden

Laten vervallen en bedtijd met een half uur tot uur naar voren halen.

één maand geleden

een kind heeft een natuurlijk slaapritme en het kan bijvoorbeeld ook zijn dat je zoontje misschien juist wat later op bed moet en wat later uit bed in de ochtend. Die van ons slaapt bijvoorbeeld van 20.30 tot 08.30 en smiddags nog twee uurtjes, hij is al een tijdje 4. Als wij hier een dutje overslaan hebben wij een kind wat zichzelf ongelofelijk in de weg zit. Ook op school doet hij nog een dutje. Dat gezegd hebbende, elk kind is anders en je kunt het beste op je eigen gevoel vertrouwen hierin.