12 Reacties
10 maanden geleden
Hi! Wat goed dat je het afgebouwd hebt! Veel schermtijd voor kindjes is inderdaad niet goed maar ik snap best dat het soms “even handig” kan zijn.
Hier is ze nu pas 6 maanden maar we hopen haar ook schermvrij te houden tot 2 jaar.
Je leest steeds meer over de negatieve kanten van vroeg of veel schermen dus ik denk dat je iets heel moois voor je kindje hebt gedaan (en ook voor jullie als gezinnetje 😉)
10 maanden geleden
Wat fijn :). Ik laat ons zoontje van 2,5 eigenlijk ook praktisch geen tv/scherm meer kijken. Bij uitzondering een keer als één van ons beiden ziek is, of bijv. Tijdens een heel lange autorit. Mijjn zoontje mist de tv niet en ik ook niet. Wel benieuwd hoe het gaat zijn als we over een aantal maanden een tweede hebben 😅
Mijn man en schoonmoeder zijn makkelijker, maar ik merk net als jij dat hij gelijk een zombie wordt en echt boos wordt als de tv uitmoet.
10 maanden geleden
Ja dat schermkijken sluipt er zo in hè. We hebben een beetje op gevoel gedaan wat ons goed leek.
Hier pas met 2,5-3 jaar langzaam erin geslopen naar gemiddeld 1,5 uur per dag. Maximaal 0,5 uur achterelkaar, zelf opgelet welke filmpjes hij mocht kijken, pauzes inlassen, etc…
God wat werd die van ons op een gegeven moment chagrijnig. Het was niet gezellig thuis. Toen na aantal tantrums en uitgebreide uitleg, hebben we besloten voor duidelijkheid en structuur.
Rond 5 jaar begonnen met Max 30 min (3x10min) schermtijd, zelf mogen bepalen (na overleg) hoe hij die 30 minuten inzet en in het weekend 60 min schermtijd en samen met papa gamen.
Veel leuker kindje hebben we. Hij pakt nu regelmatig de gezelschapsspellen uit de kast zelfs
10 maanden geleden
Wat fijn! Onze dochter kijkt drie kwartier a half uur per dag (over 2 momenten verdeeld) maar ik merk dat ze er ook echt geen leuker kind door wordt. Drama als uit moet en daarna veel minder zoet zelf spelen!
Als onze jongste wat ouder is en situatie iets rustiger dan wil ik er ook mee stoppen.
10 maanden geleden
Wat fijn dat je je ervaring deelt. Hier ook een struggle, dus vind het wel een extra motivatie om die tv nog vaker uit te zetten.
10 maanden geleden
Ik moet er trouwens bij zeggen dat ik het wel veel makkelijker vindt om schermtijd te minderen nu het beter weer wordt en langer licht is savonds. In hartje winter wanneer het koud is, regen en om 16.30 donker is het al echt meer uitdagender vind ik. Nu gaan we gewoon lekker buiten zitten/spelen of terrasje enzo. Maar de goede maanden komen eraan, Oktober duurt nog ff😉
10 maanden geleden
Hier ook een zombie kindje als we hem voor de tv zetten. We doen het zo min mogelijk. Veel dagen niet en dagen dat we moe zijn en even niks gaat is het een halfuur tot een uur. Wat helpt is dat we de tv alleen aan doen vlak voor het eten en dan is er een natuurlijk einde. Wat ook helpt is hem zelf de afstandsbediening geven en dan mag hij zelf op het uit knopje drukken, minder woede uitbarsting bij het uitzetten. Leeftijd: bijna 3 jaar.
10 maanden geleden
Dank je wel voor het delen van je ervaring. Ik herken de woede aanvallen en het chagrijnige gedrag als mijn oudste veel tv heeft gekeken. We hebben een app op onze telefoon waarmee we de tv kunnen uitschakelen. Dat doen we dus regelmatig. Dit levert nog grotere woede aanvallen op, maar daar moeten we even doorheen denk ik.
10 maanden geleden
Ik heb ook dit goede voornemen. Het zou ons zoveel makkelijker maken als er een app bestond die bijhoudt hoeveel uur er al is gekeken en er een alarm afgaat als je op de maximale minuten komt. Iets wat je bij voorkeur zelf kan instellen. Iemand die dit gebruikt? Tips?
10 maanden geleden
Hier geheel herkenbaar. Wij zijn eerst echt helemaal compleet gestopt. We kregen een heel ander kind terug. Inmiddels mag ze af en toe wel weer wat kijken (ze is bijna 4), maar dan heel rustige programmas en niet structureel. Maar nu bijv als ze ziek is wel eens of als ze een keer heel moe is na uren buiten spelen zoals afgelopen week of toen haar broertje zoek was. Dan kijkt ze 15-30 min. Denk dat ze nu gemiddeld 1-1,5u per week mag kijken. Het is echt enorm veel beter nu!
8 maanden geleden
We zijn nu weer een tijd verder en we hebben helemaal geen schermtijd meer alleen met tandenpoetsen. Ik merk dat ze beter en langer is gaan slapen sindsdien, wat echt heel fijn is. Kan toeval zijn natuurlijk maar wel opvallend. Het is fijn om haar niet meer in zombiemodus te hoeven aanschouwen :)