11 Reacties
één jaar geleden
Ik vraag mij af of deze zwemmethode wel bij jullie past? Klinkt voor mij als enorm veel druk, ook om dan extra prive lessen te nemen. 2x in de week een uur lang zwemmen is echt heel intensief. Ik zou zelf voor een andere methode gaan en lekker go with the flow.
één jaar geleden
Het is misschien veel maar in onze omgeving wel heel gebruikelijk om twee keer per week voor zwemles te gaan. Dat is gelukkig verder ook het enige nog, buiten school om. De zwemschool staat erg goed bekend en zijn zwemjuf is een lieve, kundige vrouw die al heel wat ervaring heeft. Wat ons betreft mag hij er natuurlijk zo lang over doen als nodig mits hij maar met plezier en motivatie gaat, hij heeft er zelf gelukkig nog wel plezier in maar ik maak me zorgen of dat wel zo blijft nu. Niemand wil dat zijn/haar kind onbedoeld een uitzondering in een groep is natuurlijk. En ik vind het ook niet fijn dat er nu toch een bepaalde druk op hem komt te liggen. Eventuele privélessen in de vakantie stelde zijn zwemjuf zelf voor, hij heeft nog een aantal inhaallessen op zijn tegoed staan tenslotte, maar we zijn hier niet zozeer voorstander van. Even vakantie, rust en geen verplichting is ook belangrijk. We wachten de komende weken nog even af. Het idee van overstappen naar een nieuwe groep zat ik ook al aan te denken ga ik ook bespreken met zijn zwemjuf indien nodig. Dank tot nu toe voor jullie reacties, ik ben dus niet gek dat ik me wat zorgen begon te maken om deze situatie 😅
één jaar geleden
Klinkt alsof hij een ‘valse’ start heeft gehad met zoveel lessen die hij gemist heeft. Zou lekker weer bij het begin starten, zodat hij al z’n skills kan toepassen en daarna gelijk verder kan groeien in de onderdelen die hij nog moeilijk vindt. Dan voelt ie zich ook niet buiten de groep vallen.
één jaar geleden
Zwemjuf hier! 2 keer in de week een uur is best veel, mega intensief. Als het een probleem wordt, zou ik hem inderdaad eerder in een nieuw fase 1 groepje plaatsen. Hij krijgt de tijd om moeilijke zaken weer vanaf het begin te oefenen èn voelt zich competent, de nieuwe kindjes kunnen dat nog niet. Misschien net wat hij nodig heeft inderdaad, ik vind dat een goed idee van je!
één jaar geleden
Kan hij overstappen naar een groep waar meer kinderen in fase 1-2 zitten? Dat lijkt me toch fijner en leerzamer dan constant op de tenen te moeten lopen.
Onze dochter zit ook op zwemles en hier is het systeem totaal anders. 8 stappen met elk 10 leerdoelen. Je gaat door zodra je alle 10 kan. Telkens in een groepje kinderen, die hetzelfde stapje doen. Naderhand geeft de juf soms tips mee om te oefenen met vrij zwemmen. Zij kan nu zonder vestje, maar heeft veeeel meer dan 16 lessen gehad. Voor de techniek heeft ze nog veel lessen nodig (ze is 4 dus motorisch minder ver). Wij hebben de focus liggen op plezier, bewegen en redzaam worden. Dat haalt de druk om dingen te moeten halen er af.
Verder zou ik vooral veel gaan vrij zwemmen en dan spelenderwijs zelf wat dingen met hem oefenen. Door hoepels, over matten, hem de lucht in gooien, drijven, op de meest gekke manieren van de mat springen, dingen van de ondiepe bodem opduiken.
één jaar geleden
Kan hij overstappen naar een groep waar meer kinderen in fase 1-2 zitten? D ...
1x per week doen we een uur. tijdje 2x gedaan maar daarmee ging het niet sneller
één jaar geleden
Reactie op IvyBeau
Het is misschien veel maar in onze omgeving wel heel gebruikelijk om twee k ...
Als hij zijn inhaallessen als privé les in kan zetten, zou ik dat zeker aan pakken. Waarom? Mijn dochter maakte een hele sprong toen ze drie lessen 1 op 1 aandacht heeft gehad. Ineens kon ze de schoolslag. In de vakantie doen wij juist, niet moe van school én even lekker de energie kwijt kunnen. Voorwaarde is uiteraard wel dat het leuk moet zijn!
één jaar geleden
Hier ook 2 kinderen gehad met de easyswim methode. 2x per week 45 minuten.
Ik had het precies andersom, mijn dochter liep juist als enige veel sneller. Hier is het heel gebruikelijk dat je als je sneller/minder snel gaat, je wel bij dezelfde zwemjuf blijft, maar op een ander tijdstip met kinderen in dezelfde fase.
Wat ik zie is dat als het groepje gelijk loopt alle kinderen meer tijd hebben om te oefenen wat bij ze past ipv dat de juf 2 verschillende oefeningen moet aanbieden.
Ik zou overleggen of de juf een groepje heeft waar hij meer tot zijn recht komt.