47 Reacties

4 jaar geleden

Hoe vaak zijn ze bij je schoonmoeder en dus; hoe vaak komen ze hiermee in aanraking? Ik denk dat ik dat een belangrijk punt vind om te formuleren wat ik zou doen.

4 jaar geleden

Lekker laten gaan. Het is goed voor een kind om te weten dat er ook geloof is. Dat er mensen zijn die wel en niet geloven en dat ze zelf mogen kiezen.

4 jaar geleden

Reactie op MarijkeYoshi

Hoe vaak zijn ze bij je schoonmoeder en dus; hoe vaak komen ze hiermee in a ...
Nou met enige regelmaat momenteel minder maar “normaal” 1 x in de week 🙈

4 jaar geleden

Wij willen onze zoon en toekomstige kinderen ook niet gelovig opvoeden, maar wel van alle geloven iets meegeven. Dus het zou mij juist mooi lijken als opa’s of oma’s iets van hun geloof zouden vertellen. Je kan het er later altijd nog met je dochter over hebben, als ze het wat beter begrijpt.

4 jaar geleden

Reactie op xpipx

Nou met enige regelmaat momenteel minder maar “normaal” 1 x in de week 🙈
Mijn kind is ook 1 keer in de week bij mijn schoonmoeder en ik maakte me ook druk om dat soort dingen. Maar vergeet niet dat 1 dag per week niet opweegt tegen die andere dagen die de kinderen bij jou zijn. Die ene dag heeft relatief weinig invloed. Ik zou het lekker laten gaan zolang ze het niet opdringen. Boekjes voorlezen lijkt mij prima. Plus in het geloof vind je heel veel normen en waarden terug die horen bij de samenleving. Dus niks mis mee.

4 jaar geleden

Reactie op MarijkeYoshi

Mijn kind is ook 1 keer in de week bij mijn schoonmoeder en ik maakte me oo ...
Ja precies dat is ook zo…. Denk dat ik het maar laat gaan eerst, als ze maar niet te opdringerig wordt.

4 jaar geleden

Ik ben ook niet gelovig opgevoed. Maar wij hadden wel een kinderbijbel thuis, vonden we mooie verhalen met mooie plaatjes. Ben er niet door in God gaan geloven. Denk niet dat het verkeerd is als een kind van allerlei overtuigingen iets meerkrijgt. En leert dat opa en oma het ene geloven, papa en mama en andere overtuiging hebben, en de buurvrouw weer iets anders. En dat dat allemaal goed is.

4 jaar geleden

Ik ben ook niet gelovig opgevoed. Maar wij hadden wel een kinderbijbel thui ...
Hier ook niet gelovig opgevoed, maar door dit bericht wel interesse in de kinderbijbel 🙈 lijkt me inderdaad mooi om voor te lezen en wie weet leert ze er nog iets goeds van.

4 jaar geleden

Dat zou er voor mij aan liggen op welke manier ze dit aanpakken. Is het onschuldig een boekje voorlezen, zitten hier al bepaalde verwachtingen aan, in hoeverre is er ruimte en begrip voor dat jullie haar niet gelovig willen opvoeden? M.a.w. Wat zijn de intenties? Iets leren en meegeven zou ik geen probleem vinden maar als de intentie is om een zaadje te planten was dat voor mij niet oké. Niet zonder overleg met jullie. Overigens vind ik 2,5 echt jong om al met dit thema bezig te zijn.

4 jaar geleden

Ik persoonlijk vind informatie opdoen over een geloof / geloven juist waardevol. Mocht je het niet prettig vinden kan je het bespreekbaar maken.

4 jaar geleden

Onder het mom van algemene kennis vergaren denk ik ook niet dat het slecht of schadelijk is. Ik ben atheïst maar ging als kind regelmatig mee naar de kerk. Het is meer een issue dat dit blijkbaar achter je rug om is gebeurd (of zo voelt het voor jou?). Praat erover met je schoonmoeder. Vraag wat haar bedoeling hiermee is. En praat zelf ook met je kind hierover (voor zover kan met 2,5 jaar...) Ik heb zelf namelijk best een tijdje gedacht dat ik naar "de hel" zou gaan omdat ik niet gedoopt ben. Had m'n nichtje me namelijk uitgelegd. (Toen waren we allebei denk ik een jaar of 7)

4 jaar geleden

Ik denk dat dit juist heel goed is. Tenzij ze het nu al heel dogmatisch aanpakken ‘je gaat naar de hel als…’. Maar dat lijkt me niet. In principe is God liefde en het is goed om ervan mee te krijgen. Ik ben vroeger heel streng gelovig opgevoed. Voed onze zoon niet gelovig op maar wil hem wel uit de bijbel voorlezen af en toe 🥰 wil hem ook uitleggen dat er verschillende geloven zijn.

4 jaar geleden

Ik ben niet gelovig maar ben wel van plan mijn kinderen te leren over geloven, net zoals mijn ouders dat bij mij hebben gedaan. Maar ik zou hier wel de kriebels van krijgen. Vind dit aan de ouders om te beslissen en anders in overleg. Snap de milde reacties ook niet helemaal, als schoonouders te veel snoep / tv / tiramisu geven wordt er altijd best heftig gereageerd maar ik vind dit veel wezenlijker en tot de kern van opvoeding horen. En het is ook niet alsof ze de atlas van de wereldreligies voorlezen, die boekjes zijn waarschijnlijk veel wervender. Wat ik al helemaal niet zou trekken is als mijn schoonouders ongevraagd een geloof prediken dat niet het mijne is. Dus meebidden, het als de waarheid presenteren, maar naar de kerk enz.

4 jaar geleden

Zo lang het geloof niet opgedrongen wordt zou het laten gaan… het is denk ik mooi om later met meer respect en begrip met elkaar om te gaan als je de geloofsovertuiging van een ander kent. Zo hadden wij thuis een kinderbijbel waar we uit voorgelezen werden, gingen we met Suikerfeest op bezoek bij de moskee als we daar werden uitgenodigd, kennen we de verhalen uit het hindoeïsme/boeddhisme etc. Terwijl ik toch écht als een atheïst ben opgevoed, en mijn moeder totaal niet gelovig is vond ze dit belangrijk voor ons om te kennen. Als je kind er vragen over gaat stellen aan jou kun je toch ook op een respectvolle manier uitleggen dat sommige mensen op die manier geloven en jij op een andere manier. Kinderen vinden daar hun weg wel ik denk ik.

4 jaar geleden

Zou je je kindje naar een christelijke of openbare school laten gaan straks? Ik denk dat wanneer het bij een boekje blijft ik het niet zo erg zou vinden.. wanneer ze echt het geloof op een andere manier willen opdringen zou ik er meer moeite mee hebben.

4 jaar geleden

Ben ik de enige die dit not done vindt? 🙁 Ik vind dat als de ouders hun kind niks van welk geloof dan ook willen bijbrengen, anderen dat te respecteren hebben. Om vervolgens een kinderbijbel oid voor te lezen en over God te leren, vind ik echt niet kunnen. Heb respect voor de wens van de ouders. Je bent grootouder, geen ouder. Ik zou hier dan ook zeker n punt van maken en t gesprek aangaan dat t stopt. Dit gaat mij dus niet om t geloof maar meer de wensen en opvoeding van de ouders respecteren. Over dingen van een geloof leren, nee ik denk niet dat dat kwaad kan, ookal geloof ik zelf nergens in. Ik denk dat het goed is om n wat open blik richting de wereld te hebben. Maar dat is mijn mening. Dat jullie geen geloof willen bijbrengen is jullie goed recht.

4 jaar geleden

Reactie op NJ88

Onder het mom van algemene kennis vergaren denk ik ook niet dat het slecht ...
Jaa mijn eerste reactie schrok ik er wat van en had ik het liever geweten. Maar de mooie berichten hier onder geef ik ook helemaal gelijk niks mis mee, tot zekere hoogte. Dat ga ik nog wel een keertje zeggen als het zo uitkomt 😃

4 jaar geleden

Reactie op _BabyJuli22_

Ben ik de enige die dit not done vindt? 🙁 Ik vind dat als de ouders hun ki ...
Jaa zo denk / dacht ik ook. Als het luchtig gehouden wordt vind ik het prima. Maar idd de opvoeding is verder aan de ouders! Als ze 18 is ofzo mag ze zelf weten wat ze er mee doet.

4 jaar geleden

Reactie op _BabyJuli22_

Ben ik de enige die dit not done vindt? 🙁 Ik vind dat als de ouders hun ki ...
Ik vind een verschil zitten tussen 'ik wil ze niet gelovig opvoeden' en 'ik wil ze niks van welk geloof dan ook bijbrengen'. Ik heb het idee dat TS ervoor openstaat dat hun kind wel over geloof leert. Uiteraard hebben anderen te respecteren dat er niet gelovig op wordt gevoed en was het handiger als de schoonouders dit besproken hadden, maar een boekje voorlezen valt voor mij niet onder het ondermijnen van de wens van de ouders. Tenzij duidelijk is uitgesproken dat het kind niks mag weten over het geloof.

VRIEND

4 jaar geleden

Afhankelijk van de situatie zou ik het laten gaan. Daarmee bedoel ik dat zij ook respecteren dat ie je dochter niet gelovig opvoeden. Ik heb zelf bijv op katholieke basisschool gezeten terwijl mijn ouders niet gelovig waren. De verhalen waren voor mij prachtig (voor mij geen verschil met andere sprookjesboeken). En ook te leren respecteren dat anderen wel geloven. Dus bijv even stil zijn als anderen voor het eten willen bidden. Enkele keer samen een gebedje zeggen. Ik had hier verder niks mee maar kan naar mij idee ook 'geen kwaad' om van geloven wat mee te krijgen. Als ze bijv een keer mee wil doen met bidden met opa en oma dan is dat waarschijnlijk vooral omdat ze het interessant vind en niet dat ze hier op deze leeftijd al verdere betekenis aan heeft. Als ze later groter wordt vult dit zich verder in. Bijv dat opa en oma net als veel andere mensen geloven in God en de hemel en pappa en mamma daar niet in geloven. Hoe staat je man erin, ik neem aan dat hij door zijn ouders gelovig is opgevoed.