7 Reacties

3 jaar geleden

Hier een dochtertje van net 3 weken oud ze krijgt nu 7 - 8 flesjes a 120ml. En ze drinkt ze heel gulzig leeg, het consultatiebureau zegt dat dit geen kwaad kan. Maar denk ook wel eens krijgt ze niet teveel.

3 jaar geleden

Een van zijn ‘goeie dagen’ (veel en heel rustig slapen, weinig huilen en heel vrolijke baby) was een dag waarop hij aan 180 x zijn gewicht kwam, wat volgens CB het max is. Kan natuurlijk ook toeval zijn geweest..

3 jaar geleden

Met 6 weken heb je ook regeldagen. Ik zou persoonlijk ervoor kiezen vaker een kleinere hoeveelheid te geven in therapeutische houding. Dat voldoet ook beter aan de zuigbehoefte. Elke voeding tussen de 2 en 3,5 uur is helemaal normaal, maar vergt bij flesvoeding wat meer rekenwerk. In ieder geval niet voeden tot je kindje stopt met drinken. Het volsignaal komt meestal pas een kwartier na het einde van de fles. Als je dan voedt tot hij stopt dan zit hij bomvol (vergelijk het met naar een all you can eat waarbij je achteraf denkt dat je eerder had moeten stoppen). Signalen herkennen was bij mijn zoontje heel lang praktisch niet bestaand. Het komt met de tijd dat je het onderscheid beter ziet en tot dan vooral logisch nadenken. Niet in slaap gevallen en voeding 3 uur geleden? Dan eerst een fles en dan gelijk het bed weer in. En nee, van een keer een flesje meer gebeurt er niks. Als je vaker een kleine fles geeft dan is het “teveel” echter wel minder. De formule die je kan hanteren bij 6 weken is overigens 140xkg/voedingen. Deze formule geeft je ook veel meer speling dan die van nutrilon en kijkt niet enkel naar gewicht maar ook naar leeftijd (elke maand verandert de formule…130xkg, etc tot 100xkg met 6 maand) een newborn van 4 kilo heeft bijvoorbeeld een andere behoefte dan een baby van een maand oud van 4 kilo. Gezien de 6 weken regeldagen zou ik voeden tussen de 2 en 3 uur.

3 jaar geleden

Ik woon in t buitenland en de zorgverleners hier hebben me zowat letterlijk in t gezicht uitgelachen toen ik vertelde bang was ons kindje te overvoeden. Ik lees hier veel op t forum en ons zoontje hield zich allesbehalve aan een flesschema en wilde echt gewoon meer. Ik was super onzeker, maar toch het advies van hier gevolgd. Zij snapten niets van flesschema’s, zou achterhaald zijn en je kan je baby gewoon volledig op verzoek voeden. Doe je immers ook bij borstvoeding. Je kindje geeft wel aan wat die wil. Inmiddels een dreumes die echt wel lang is voor zn leeftijd en nog steeds vraag ik me vaak af: waar steek je het 😆. Ik weet niet of je er iets mee kan, maar wij volwassenen eten toch ook niet allemaal dezelfde hoeveelheid?

3 jaar geleden

Mijn zoontje had dit ook. Hij had gewoon veel honger en groeide hard. Ik voelde me er ook onzeker over en dacht dat hij alles op zou drinken wat ik hem voorschotelde. Maar het werd later echt rustiger, zowel de honger als de groei. Hij had het gewoon nodig. Heb wel altijd therapeutisch voeden gedaan en liever een flesje extra dan een grotere fles. Denk zelf dat je daarmee de kans op overvoeden verkleint.

3 jaar geleden

Lieve mama, Toen mijn kleine meid 6 weken was kreeg ze nog bv(productie stopte met 9 weken ineens) maar toen kolfde ik al regelmatig om de productie gangbaar te houden. Wat bleek nou, madam dronk al rustig 180 tot 210 ml per keer en kwam gewoon elke 3 uur weer. De richtlijnen zijn erg leuk allemaal maar volg je zoontje en je mama gevoel. Het niet meer als een liter per dag is ook al achterhaald (aldus cb arts) dus maak je daar ook geen zorgen over. Een baby gaat slapen als ze vol genoeg zitten, bolle kop en dikke ogen. Zit hij niet vol? Dan gaat hij niet slapen. Je zou evt bij naviva op de site kunnen kijken naar het filmpje over verschillende huiltjes om jezelf wat meer rust te geven en zodat je de geluiden wat makkelijker herkent. Jij kunt dit mama!❤️

3 jaar geleden

Amai, ik herken je verhaal en onzekerheid volledig. Wij zaten in hetzelfde verhaal en moesten van onze pediater persé meer tijd tussenlaten en rekken en sneller stoppen met voeden. We hebben dit 1x geprobeerd en hadden een hele dag een krijsend babytje. Dus ja, we gaven hem zogezegd teveel melk, maar hij had dat blijkbaar nodig. Door dat vele drinken had hij jammer genoeg wel veel krampjes. Maar die weentjes waren niet zo erg als het krijsen van de honger en was na 4 maand beter. Nu, op 16 maanden eet hij nog altijd zot veel maar beweegt ook veel en evolueert echt mooi. En het herkennen wat je baby nodig heeft vond ik ook echt heel moeilijk :-/ ik zou enkel kunnen zeggen momenteel: je wordt daar beter in en uiteindelijk een echte expert ;-) hier begon hij na een tijd ook meer een ritme te volgen qua eten en slapen (bij +- 12 weken ong) dus dan werd het al wat makkelijker inschatten