8 Reacties

2 jaar geleden

Praat hij nog helemaal niet? Ik kan je helaas niet helpen nog. Wij zitten in het traject om te kunnen starten, binnen 2 weken op een bec

2 jaar geleden

Reactie op Hoi1

Praat hij nog helemaal niet? Ik kan je helaas niet helpen nog. Wij zitten i ...
Hij heeft een sprong gemaakt, maar volgens de logopediste en peuterspeelzaal onvoldoende. Non verbaal contact is er wel maar verbaal is het echt minimaal. Hij kent nog niet veel woorden en als hij praat dan praat hij niet met zinnen maar 1 woord zoals: “die”. Pento heeft hem ook gezien. Volgens Pento is hij cognitief erg sterk maar doordat hij (te)druk is heeft / maakt hij niet echt de tijd voor zichzelf om te praten.

2 jaar geleden

Mijn zoontje gaat naar kentalis! Je mag me via insta wel bericht doen: loedervanthijs

2 jaar geleden

Reactie op IrisWekema

Mijn zoontje gaat naar kentalis! Je mag me via insta wel bericht doen: loed ...
Ik heb je een berichtje gestuurd!
Ik kan mijn ervaring vanuit het onderwijs vertellen, waarin wij merken hoe belangrijk het is dat een kindje vroeg behandeld wordt. Zo zal hij namelijk veel minder achterstand hebben als hij start op de basisschool. Ik heb kinderen met een TOS in mijn klas gehad in groep 6 die vroeg geholpen zijn en die echt heel goed meekwamen met de rest, soms zelfs sterker waren dan de gemiddelde leerling. Succes!

2 jaar geleden

Ik kom voor werk bij een gezin waarbij het kind verlengde peuteropvang heeft gekregen in plaats van een behandelgroep. Het is langer op de peuter leerplek gebleven omdat de basisschool het niet wilde laten instromen vanwege achterstand taal ontwikkeling. Ze vonden dat dit eerst onderzocht moest worden. Wat, doordat de peuter leerplek dat niet kan, allemaal met momemtopnames ging en dus veel te lang duurde. Uiteindelijk pas met bijna 5 naar groep 1. Ik zie wel echt een forse taal achterstand in de vorm van lage woordenschat en moeizame uitspraak. En de school ziet dat nu ook, wat weer invloed heeft op andere vlakken. Eigenlijk zonde. Als dit kindje ook al veel eerder een behandelgroep plek had gekregen, dan was al dat werk al gedaan en goed aangesloten op wat het nodig had om een goede start op de basisschool te maken. Dus vanuit proffesionele ervaring zou ik zeggen, neem deze mogelijkheid met beide handen aan. Ik ben groot voorstander van kind laten ontwikkelen op eigen tempo en niet volgens een boekje. Maar loopt het echt sterk uit evenwicht dan is het voor het kind ook zoveel fijner als het nog zo klein is, om spelenderwijs behandeld te worden. Zijn ze ouder en moet het dan nog aangepakt worden dan zijn ze zich ook zoveel bewuster dat zij een andere benadering en aandacht krijgen dat anderen. En dat doet iets met n kind.

2 jaar geleden

Geen ervaring als ouder, maar ik heb wel voor de vroegbehandeling van Kentalis gewerkt en nu voor die van de NSDSK. Ik werk als klinisch linguïst. Mocht je inhoudelijk vragen hebben, stel ze gerust!

2 jaar geleden

Ik werk op een peuterbehandelgroep (amber poort). Uit mijn ervaring hoe jonger ze beginnen hoe beter. Ik heb zowel succes verhalen waar kinderen echt vooruit vlogen en ik doelen opstelde die al behaald waren voor ik ze in de computer kon zetten, kinderen bij wie het langzamer op gang kwam en kinderen waarbij de taalontwikkeling alsnog in hele kleine stapjes ging. Helemaal geen verbetering heb ik eerlijk gezegd nog niet meegemaakt, maar wel dat de ontwikkeling na een paar stapjes stagneerde.