8 Reacties
2 jaar geleden
Er wordt altijd op een vaste school gerekend door heel de school heen. De "oude manier" is dus juist, maar er zal bij vervolgsommen constant naar deze manier worden terug gekeken...
Ik werk zelf op een middelbare en daar zie je dit bijvoorbeeld terug met procent rekenen. Dat kan op verschillende manieren; allen juist, zolang je de berekening noteert. Echter verwacht ik dat de leerlingen dit kunnen met een procenten tabel. Omdat we vanuit die tabel de berekeningen makkelijk kunnen omkeren en er ook minder gemakkelijk een fout in sluipt. Dat we een tabel gebruiken hiervoor is ook schoolvriend afgesproken. Dus dit wordt ook bij bijvoorbeeld rekenen, techniek en koken verwacht.
2 jaar geleden
Zoals jij (en ik ook) het geleerd hebben heet cijferend rekenen (ook wel kolomsgewijs rekenen). Dat is heel simpel gezegd een soort van “trucje”. Wat zeker heel handig is, zeker bij grotere getallen, maar het geeft minder inzicht in wat je nu werkelijk doet. Wat je zoon leert is rijgend rekenen. Dat leren kinderen tegenwoordig tot ongeveer halverwege groep 6 (beetje afhankelijk van de rekenmethode). Dit zorgt voor dus voor beter inzicht in wat je nu precies uitstekend. Waarschijnlijk heeft hij zo ook getallen tot 100 opgetelt. Dus zou die er al wel mee bekend moeten zijn. Kon hij het tot de 100 wel? Dan is het even oefenen, maar komt het vanzelf.
2 jaar geleden
Onder elkaar komt pas in de bovenbouw. Dit is vanwege getalbegrip. De som die je als voorbeeld geeft doen zij op de getallenlijn. Je zoon leert in gr 5:
233 + 233
233 + 200 (dus + sprong van 2 honderdtallen) = 433
433 + 30 (dus + sprong van 3 tientallen) = 463
463 + 3 (dus sprong van 3 eenheden) = 466.
Dit is de basis van getalbegrip en zij moeten dit eerst beheersen op een getallenlijn. Anders kunnen ze wel onder elkaar een som uitrekenen maar hebben ze geen idee wat ze nou hebben uitgerekend en wat 466 betekent. Ik heb het 30 jaar geleden ook zo uitgelegd gekregen op de basisschool.
2 jaar geleden
In groep 5 wordt nog heel veel gerekend op getalbegrip. De meeste rekenmethodes beginnen in groep 6 met het aanbieden van het onder elkaar rekenen (hte-schema noem je dit in jouw voorbeeld). Uiteindelijk is dit hte-schema een trucje en rekenen de leerlingen zoveel mogelijk vanuit getalbegrip. Soms zijn er leerlingen die echt geen getalbegrip ontwikkelen/hebben ontwikkeld, dan kan in overleg met bijv. de intern begeleider besloten worden eerder te starten met het onder elkaar rekenen.
Dat wat hij nu leert (optellen vanuit honderdtallen, tientallen en eenheden) is dus echt de stap naar het onder elkaar optellen. Hopelijk motiveert dat hem!
2 jaar geleden
Fijn bedankt voor jullie reacties zo is het al een stuk duidelijker. Mijn zoon heeft concentratie problemen en halverwege de som is hij alweer kwijt wat hij aan het doen was. Hij rekent het uit zijn hoofd makkelijker uit dan met deze stappen maar nu begrijp ik waarom het is. Ik probeer hem te blijven motiveren
2 jaar geleden
Reactie op Mint123
Fijn bedankt voor jullie reacties zo is het al een stuk duidelijker. Mijn z ...
Als het goed is, gebruiken ze in groep 5 ook gewoon nog een getallenlijn om deze sommen uit te rekenen (ik geef zelf les aan groep 5 en herken dat kinderen de som halverwege kwijtraken). Daarom is het zo belangrijk om de stappen te noteren op de getallenlijn, dan raak je de weg niet kwijt!
2 jaar geleden
Reactie op Mint123
Fijn bedankt voor jullie reacties zo is het al een stuk duidelijker. Mijn z ...
Laat het hem oefenen op een getallenlijn. Elke sprong maken. Dat helpt tegen het vergeten waar je bent gebleven. Je kunt ook rijtjes HTE maken, honderdtallen tientallen eenheden, en deze invullen. Op internet vind je genoeg invulbladen. Dit helpt hem om in te zien waar de 4 in 431 voor staat, waar de 2 voor staat, etc. Dat helpt met het rekenen op deze manier.














