13 Reacties

2 jaar geleden

Lijkt mij niets om je zorgen om te maken. Hoort allemaal bij de seksuele ontwikkeling. Ontdekken van het lichaam, een lekker gevoel. Probeer haar uit te.leggen dat ze dit mag doen als ze alleen is, thuis of met jullie in nabijheid. Maar dat dit niet iets is om in het openbaar te doen. Of met vreemde mensen. Leren dat er grenzen zijn. Voor zichzelf en een ander.

2 jaar geleden

De oplossing hierin ligt in jouw acceptatie hiervoor. Dit is namelijk 100% normaal, gewoon onderdeel van de lichamelijke ontwikkeling. Niks hieraan is fout of raar. Jongetjes zitten aan hun piemel en meisjes rijden tegen dingen op (de een meer dan de ander natuurlijk, maar ja). Nu ze 1,5 is kan je al rustig beginnen met uitleggen dat je snapt dat dat fijn voelt en dat ze dat best mag doen, maar dan wel alleen op haar kamer en niet in het openbaar. Misschien bedoel je het niet zo, maar m’n hart breekt een beetje als ik je hoor praten over schaamte en niet door opa en oma laten oppassen etc. Dit hoort erbij, dus gewoon accepteren en mee omgaan.

2 jaar geleden

Het is echt normaler gedrag dan je denkt, al snap ik dat het zeker op deze leeftijd lastig is omdat je nog geen afspraken erover kan maken met je kind. Hier kan je er wat over lezen: https://richtlijnenjeugdhulp.nl/seksuele-ontwikkeling/de-seksuele-ontwikkeling-van-jeugdigen-van-0-tot-23-jaar/de-seksuele-ontwikkeling-van-kinderen-van-0-tot-6-jaar/

2 jaar geleden

Ik vind de schaamte opvallender dan haar gedrag. Het hoort erbij

2 jaar geleden

Toevallig zag ik dat mn dochtertje dit ook deed sinds enkele dagen, Sevyfay heeft een linkje gedeeld die ik zelf ook heb gelezen gisteren. T schijnt dus heel normaal te zijn.. mijn dochter is nu bijna 20 maand. 🍀 er is volgens mij inderdaad echt niks aan te doen!

2 jaar geleden

Stel je bent anderhalf en komt erachter dat als je over je neus wrijft dat dat fijn voelt. Dan ga je dat natuurlijk vaker doen! En dat is met dit net zo. Op deze leeftijd vindt ze haar neus precies even interessant als haar vulva. Allebei onderdeel van haar lichaam. Die gene, die seksuele lading en schaamte die jij voelt, dat is iets wat pas op veel latere leeftijd komt. Probeer het ook zo te zien. Afleiden als ze dit doet is prima, maar ga haar niet straffen of het negatief benaderen want dan leg je nu al de basis voor een onplezierig seksleven op latere leeftijd.

2 jaar geleden

Oké, bedankt voor jullie reacties. Misschien moet ik me er toch meer over heen zetten, en dat ik er zelf ook niks aan kan doen, het hoort er dus bij.. Maar wat zeg je dan als je in een winkel staat en mensen kijken je kind aan van wat doet zij nou? Of als ze na een auto rit drijfnatte haren heeft van het zweet en je komt binnen op een verjaardag?

2 jaar geleden

Mijn dochter doet dit ook. Het heet zelfstimulatie en gaat vaak over rond het 4e jaar. Maar bij ons is het nog steeds niet gestopt en vind ik het ook wel lastig soms. Want je wil ook niet dat ze er gepest mee gaat worden. Dat is als ze 1,5 zijn nog niet aan de orde gelukkig maar als ze 5 zijn wel. Het is idd niks seksueels maar gewoon fijn of ontladen van prikkels. Het komt echt vaker voor dan je denkt hoor. Dus ook al is het moeilijk, schamen is niet nodig. 😘

2 jaar geleden

Ik zou me niet zo druk maken. Mijn zoontje doet dit ook op zijn knuffels. Tot nu toe wel alleen in zijn bed. Het is echt een normaal iets. De een heeft een speen en doet dit. Heb het op het kdv erover gehad en het is herkenbaar gedrag en komt zeker vaker voor. Mijn zoontje is nu 3 en ze zeiden dat als hij het nu gaat doen op het kdv op de groep zelf dan zouden ze hem uitleggen dat hij het best mag doen alleen dan in bed.

VRIEND

2 jaar geleden

Reactie op Andrea0407

Oké, bedankt voor jullie reacties. Misschien moet ik me er toch meer over h ...
Jij bent niemand een uitleg schuldig. Bij voorbeeld 1 zou ik zeggen, kom we moeten even door. Want het is niks om voor te schamen maar kan niet altijd overal. En bij voorbeeld 2 even haren netjes doen en verder niks. Hopelijk lukt het dit los te laten. Toen ik een keer luier van jongetje verschoond keek ik ook wel op dat hij erectie had. Zijn dingen die heel normaal zijn maar waar je als volwassenen niet zo over nadenkt tot je kinderen hebt.

2 jaar geleden

Mijn zusje deed dit destijds altijd.. ipv schaamte konden wij er wel om lachen! Hoort ook wel bij het ontdekken🤷🏻‍♀️niks om je druk over te maken🤗

2 jaar geleden

Hoort erbij. Natte haartjes en zweet valt verder niemand op behalve jij omdat jij er nu op gefocust bent. En in het openbaar, hoe drukker jij je erover maakt hoe meer het opvalt. Ze stopt er ooit vanzelf weer mee. Mijn zoon stak tijd die leeftijd om de haverklap zijn hand in de broek om te friemelen, werd het te gek legde ik heb uit dat dat iets is om even privé te doen. Maar gewoon thuis liet ik het gaan

2 jaar geleden

Ons kindje doet het ook. Hij kruist z'n benen en beweegt die in een ritme naar zichzelf toe, kreunt ook erbij en loopt rood aan met zwetend haar tot gevolg. Precies herkenbaar dus. Wij lachen er maar om samen en denken dat het passend is bij zijn leeftijd. Hij kan natuurlijk ook nog niks bewust doen om te provoceren ofzo. Het is gewoon dat hij behoeftes bevredigt net zoals wanneer hij trek heeft dat hij wil eten of dorst heeft drinken.