44 Reacties

één jaar geleden

Reactie op NSK91

Wij zijn er sinds eergisteren mee begonnen. Hij was heel enthousiast over ...
Maar het is toch ook prima als ie als alternatief geen speen heeft? Hier was dat net zo. De oude zijn weg (heb ze overigens allemaal in 1 x weggedaan) en dan mag je of die “nieuwe” hebben en anders is het niks. Hier taalt hij zelfs niet meer naar de speen van z’n broertje. Terwijl dat gewoon dezelfde spenen zijn. Maar dus ook de Machouyou is geen succes.

één jaar geleden

Reactie op De Krullevaar

Maar het is toch ook prima als ie als alternatief geen speen heeft? Hier ...
Nee tuurlijk zonder alternatief is het ook goed, beter misschien zelfs. Ik ben me er van bewust dat ik vooral als ouder op zoek ben naar een makkelijke overgang 😅 Maar we gaan alsnog stoppen met; het is deze of niks

één jaar geleden

Reactie op NSK91

Nee tuurlijk zonder alternatief is het ook goed, beter misschien zelfs. Ik ...
O ja ik lees nu mijn eigen bericht alsof ik perse wil dat hij deze gaat accepteren, maar dat is niet het idee inderdaad. Ik wil hem deze bieden als alternatief en de kans geven om eraan te wennen, maar is deze 'speen' het niet dan is het helemaal geen speen meer. Ergens is het achteraf gezien ook logisch dat nu hij ze nog allebei heeft, zijn voorkeur uitgaat naar z'n oude speen; blijkt toch maar weer dat je als volwassene heel anders kan denken dan een kind, waar het voor mij logisch leek dat je dan de nieuwe wel gaat uitproberen is dat voor hem waarschijnlijk niet zo. Misschien was het verstandiger geweest om de oude al meteen weg te halen (voor wie er nog mee gaat beginnen), maar uiteindelijk denk ik dat we vooral onszelf ertoe moeten zetten om de drempel over te gaan 😅 uiteindelijk komt het wel goed dat het lukt om zonder te slapen, en zij weten uiteindelijk dan ook niet beter. We werken er nu gewoon samen naar toe, hij snapt het idee en als het moment daar is dan zien we wel hoe het uitpakt.

één jaar geleden

Reactie op NSK91

Nee tuurlijk zonder alternatief is het ook goed, beter misschien zelfs. Ik ...
Begrijp ik helemaal hoor die insteek 😊 Want zo conflictloos mogelijk heeft hier ook de voorkeur hoor. Discussies met peuters zijn hels 😈

één jaar geleden

Bij ons heeft het heel goed gewerkt om onze toen 2-jarige dochter binnen 2 maanden van de speen af te krijgen. Aan haar ‘verkocht’ als grote-meiden-speen. Ze heeft m kapot gedraaid en toen aangegeven niet te kunnen maken. Nooit meer naar een speen gevraagd ☺️. Haar tandjes staan ook weer helemaal netjes. Wat ons betreft een aanrader!

één jaar geleden

Reactie op De Krullevaar

Begrijp ik helemaal hoor die insteek 😊 Want zo conflictloos mogelijk heeft ...
En vooral rondom slapen/nachten 😵‍💫 dan ben ik ook niet op mijn geduldigst.. Maar we kunnen het 🤞

één jaar geleden

Reactie op Logootje

Ik ben logopedist en het is geen speen! Het is niet eens te vergelijken met ...
En hoe zit het met de tong die tussen de tanden gaat met slikken/praten? Gaat dit makkelijker op de juiste manier terug met de machouyou of is dan helemaal zonder speen net zo goed/ook beter? Kan me namelijk voorstellen dat je met de machouyou geen keus hebt qua tong (volgens mij adverteren ze hier ook mee) en anders blijf je misschien verkeerd slikken of de tong verkeerd leggen tijdens het slapen? Ons zoontje wil de machouyou niet dus we moeten ook maar afwachten of dit weer goed terug gaat

één jaar geleden

Update wat betreft machouyou ervaring; We hebben maandag de machouyou geïntroduceerd, mijn zoontje wilde hem niet ipv de gewone speen. Donderdag de gewone speen weg gedaan, machouyou wilde hij nog steeds niet. Slaapt normaal van 20u-7u30. Nacht 1. Zonder speen geslapen 21u30-6u30 Nacht 2. Zonder speen van 22u30 - 6u15 😵‍💫 Nacht 3. Nu 20u30 in slaap gevallen zonder speen. De strijd valt mee, komt gewoon echt moeilijker in slaap en gaat daardoor spoken, maar maakt er niet een mega punt van dat hij de speen niet heeft (zegt wel soms dat hij die zo fijn zou vinden) Hij vroeg vanavond ineens weer om de machouyou, maar wil hem eigenlijk achterstevoren in z'n mond doen, ik heb er iets aangeknoopt waardoor dat niet kan, dan vindt hij hem weer niet interessant.

één jaar geleden

Reactie op NSK91

En hoe zit het met de tong die tussen de tanden gaat met slikken/praten? ...
In de logopedische behandeling gebruiken we iets soortgelijks als hulpmiddel maar het is niet zo dat door de machouyou je tong op de goede manier gaat zitten in rust en bij slikken. Het klopt dat je door de machouyou gedwongen wordt je tong op een vaste plek te houden maar als je gaat spreken en als hij uit je mond is dan vervalt je tong gewoon weer in de oude gewoonte. Het beste is afwachten tot na na het wisselen en dan starten met logopedische behandeling als je kind bijv. slist of de tandarts/ortho geconstateerd heeft dat er sprake is van afwijkend mondgedrag.

één jaar geleden

Reactie op Logootje

In de logopedische behandeling gebruiken we iets soortgelijks als hulpmidde ...
Oke dankjewel!

één jaar geleden

Reactie op NSK91

Update wat betreft machouyou ervaring; We hebben maandag de machouyou geï ...
Update; de machouyou ligt al dagen onaangeraakt op een kast, maar er is nu helemaal geen speen meer. Slapen gaat ook wel prima, nog steeds iets meer moeite met rust vinden bij inslapen, denk dat dat moeilijker wordt hoe later je stopt om een nieuwe gewoonte aan te leren, maar inmiddels zijn de slaaptijden bijna weer terug naar hoe het was. Vraagt ook nooit meer om de speen.

10 maanden geleden

Heeft er ook iemand ervaring met de machouyou voor kinderen jonger dan 2? Onze dochter van 1 jaar en 10 maanden zegt dat de speen voor baby's is (haha ja dat heb ik haar aangepraat) en wil nu een grote meiden speen. Vraag me af of het te vroeg is of dat we het al kunnen proberen, ondanks dat ze iets jonger is

10 maanden geleden

Reactie op Loon_21

Heeft er ook iemand ervaring met de machouyou voor kinderen jonger dan 2? O ...
Ongevraagd dit, maar waarom stop je dan niet gewoon met de speen als ze zelf al zegt dat het voor baby's is? 😇 hier ook op die leeftijd gestopt.

10 maanden geleden

Reactie op MarijkeYoshi

Ongevraagd dit, maar waarom stop je dan niet gewoon met de speen als ze zel ...
Precies dit! Wij zijn uiteindelijk (na op en af stoppen en toch weer toegeven€ “cold turkey” gestopt.. speen was (zomaar🤪) weggelopen, naar een nieuwe baby! Omdat onze zoon een grote jongen is en geen baby meer. 1 nachtje ellende.. nu klaar👏🏻

10 maanden geleden

Reactie op MarijkeYoshi

Ongevraagd dit, maar waarom stop je dan niet gewoon met de speen als ze zel ...
Omdat ik doodsbang ben voor gedoe met slapen. We hebben de eerste 16 maanden geen nacht doorgeslapen met dieptepunten tot 20x eruit en echt nachten zonder slaap. Merk dat ik het gewoon doodeng vind en daarom zoek naar iets om het soepel te laten verlopen. Vind een week slecht slapen geen probleem maar de angst dat het weer zo lang drama wordt, zit gewoon diep. Maar misschien moeten we het binnenkort gewoon proberen... (Ongevraagd, maar toch bedankt! Want soms is het toch eens goed als een ander even een andere kant of mogelijkheid laat zien ;) )

10 maanden geleden

Reactie op Loon_21

Omdat ik doodsbang ben voor gedoe met slapen. We hebben de eerste 16 maande ...
Bij ons is het slapen minder heftig geweest, maar misschien heb je hier iets aan.. Onze dochter was dol (maar echt dol) op haar speen. Ze wilde zelfs naar bed, omdat ze dan naar dr speen mocht. Die kreeg ze namelijk alleen nog als ze sliep. We hebben een tijdje aangegeven dat ze nu een grote dame was geworden (ze werd 2) en gezegd dat de speen voor baby’s is. Ze heeft een baby zusje en begreep de termen baby en grote dame heel goed. Hebben aan haar gevraagd aan wie ze haar speen zou willen geven. Ze heeft de poes/leeuw gekozen. We waren in de dierentuin en aangegeven dat ze dr speen aan de baby’s van de poes (leeuw) mocht geven. Ze bedacht zelf dat de baby’s dan lekker konden slapen. Dat accepteerde ze volledig. Het eerste middagdutje en de eerste nachten sliep ze minder goed. Ze werd vooral huilend wakker. Steeds aangegeven dat de speen nu bij de poezen baby’s is, zodat die kunnen slapen. Na de eerste nacht heeft ze een leeuwen knuffel gekregen. (Van de leeuw als bedankje 😉) Nu verteld ze aan iedereen dat dr speen bij de poes is en na een week sliep ze weer door 🥳 We hebben gemerkt dat het haar heeft geholpen om zelf de regie hierin ook te hebben en veel uitleggen en vertellen achteraf

10 maanden geleden

We hebben toch besloten de machouyou te geven. Omdat ze zo graag een grote meidenspeen wilde. Ze is zo trots maar in slaap komen is sindsdien drama. Eerste middag en avond ging het goed maar daarna huilt ze alleen maar en wil ze steeds mama knuffelen. Gisteren sliep ze pas om 21u. Maar wel door tot 6:30. Hoe lang duurde het voor het over ging met huilen? Vind het gewoon sneu. Zo sneu dat ik gisteren aan haar vroeg of ze toch weer haar babyspeen wilde. Maar dat wilde ze niet want ze was een grote meid, zei ze.

10 maanden geleden

Oke update: dochter vond de grote meidenspeen geweldig, was super trots en wilde hem aan iedereen laten zien. Ze sliep eerst dus heel onrustig, later ging het beter. Wel nog iets korter in de middag en soms vroeger wakker. Na bijna twee weken besloot ze dat ze zonder speen ging slapen (uit zichzelf). Nu slaapt ze dus al 4 dagen helemaal zonder speen. Heeft er niet meer naar gevraagd. Slaapt beter dan ze ooit gedaan heeft. Blijkbaar was ie toch niet zo interessant meer 😂😂

10 maanden geleden

Reactie op Loon_21

Oke update: dochter vond de grote meidenspeen geweldig, was super trots en ...
Ik ben zooo jaloers 😅🤣 hier heb ik er destijds 2 gekocht en hij wilt ze niet. Ik moet ook bekennen dat ik de normale speen ook niet weg durf te doen, ik ben namelijk als de dood dat het een hel wordt. Ik baal er dan ook van dat toen ik de 'grote jongensspeen' introduceerde het hem echt niks kon schelen, hij wilde 'm niet eens proberen ..

10 maanden geleden

Reactie op Beebdec20

Ik ben zooo jaloers 😅🤣 hier heb ik er destijds 2 gekocht en hij wilt ze n ...
Knip van alle spenen die je in huis hebt het bovenste topje af. Als hij ze na een paar dagen nog steeds gebruikt doe je nog een stukje en zo door totdat hij ze niet meer wil en dan is het klaar! Gewoon stoppen, er is geen goed moment.