28 Reacties

één jaar geleden

Van die opmerkingen in je omgeving zou ik mezelf niks aantrekken... Hoezo is hij te oud? Vertel ze maar dat de WHO adviseert om zkr 2 jaar bv te geven. En dat het wereldwijde gemiddelde meer dan 4 jaar is, dus om dat te halen heb je nog even te gaan ;). Als je omgeving de reden is dat je wilt stoppen zou ik gewoon doorgaan als het voor jou en je kindje fijn is. En als je zelf wel wil stoppen; miss dat je ipv bv iedere keer een flesje kan aanbieden? Daar zal je zoontje het alleen (op het begin) vast niet mee eens zijn. Lastig... Zelf geef ik nog bv, dus ik heb verder helaas geen tips.

één jaar geleden

Vervangen door iets anders leuks en knus. Bijvoorbeeld een verhaaltje, (samen) in bad, even in het grote bed, stukje wandelen in draagzak. De driftbui accepteren, zal na een aantal keer beter gaan. Als hij rustig is geworden, uitleggen dat je in plaats daarvan wat anders fijns kan doen. Hem laten kiezen uit 2 leuke dingen kan ook goed werken. Wij gaven een beker warme melk op schoot, met een verhaaltje erbij en dekentje over. Dan een knuffel en een kus.

één jaar geleden

Hi! Ik geef ook nog bv bij 16 maanden en geef nu 2x, ik wilde al een tijdje stoppen met nachtvoeden en dat is gelukkig nu gelukt, maar dat was wel echt een afbouwproces voor marije. Pats boem stoppen zou ik niet doen, ik heb ook nog best wel last van stuwing gehad bij het afbouwen van de nacht, maar dat is persoonlijk. Misschien eerst werken aan de nacht?

één jaar geleden

Reactie op Iloon1986

Van die opmerkingen in je omgeving zou ik mezelf niks aantrekken... Hoezo i ...
Ja je hebt helemaal gelijk hoor! Op zich van anderen maakt me niks uit maar nu begint mijn man ook.. Drie maanden geleden wou ik ècht zelf stoppen en had er helemaal genoeg van. Door omstandigheden, buikgriep, tandjes,... Blijven doorgaan en ondertussen geniet ik er ook wel weer van. Maar zou graag tegen de zomer toch gestopt zijn, weer kunnen eten en drinken wat ik wil klinkt zo fijn! Hij drinkt voor het slapen gaan nog een flesje, alleen snachts accepteert hij dat absoluut niet. Maar dan is het ook niet echt honger, eerder mama honger denk ik ☺️

één jaar geleden

Reactie op Bananana

Vervangen door iets anders leuks en knus. Bijvoorbeeld een verhaaltje, (sam ...
Dat klinkt idd als een fijne manier om te stoppen en ga ik zeker proberen! Dankje!

één jaar geleden

Reactie op Mamavanmarije

Hi! Ik geef ook nog bv bij 16 maanden en geef nu 2x, ik wilde al een tijdje ...
Goh ja Mason werd tot 12maanden elk uur, elke twee uur wakker dus dat hebben we idd afgebouwd tot hij nog 1 keer wakker werd. Met 1 keer dacht ik ach dat is zo erg niet maar ondertussen wordt het dus weer snel meer 🙈ik denk dat het idd makkelijker is als hij snachts helemaal geen bv meer krijgt. Wordt nog even pittig 🙈

één jaar geleden

Hier is ze nu 25 maanden (...ook wel gewoon 2 jaar oud genoemd), maar ik geef nog steeds borstvoeding. Ik ben nu wel aan het afbouwen, want ik had gehoopt dat het vanzelf iets minder zou worden, maar helaas. Ik wilde tot 2 jaar sowieso op verzoek geven i.v.m. wat de WHO adviseert. Ik ga het niet cold turkey doen. Ook omdat ik de meerwaarde er nog steeds van in zie (antistoffen en vocht (ze drinkt namelijk niet zo veel water op een dag)). Hier mag ze sinds 2 weken alleen voor het slapen drinken. Dus dat is 's middags voor haar middagdut (valt ze vaak op schoot in slaap) en 's avonds voor de nacht. Dan wordt ze 's nachts ook nog wakker, dan krijgt ze ook gewoon. De eerste 2 dagen waren heel moeilijk. Heel verdrietig, veel huilen erom. Daarna vroeg ze er ineens niet meer om, behalve toen ze moe was: 'dutje.. dinken!' (Ze zegt dinken i.p.v. drinken) maar ze snapt het idee dus nu wel. Ik weet niet of ze dat met 16 maanden ook al had gesnapt. Nu vind ik het wel makkelijk omdat ze zelf ook kan praten, dan kan ze aangeven wat ze wil en hoe ze zich voelt en wat ze als alternatief wel hebben als ze niet bij mij mag drinken. Sinds 12 maanden kreeg ze al geen fles meer als ze niet thuis was als ik moest werken, dus kolven etc. doe ik al heel lang niet meer. Nu snapt ze dat ze alleen krijgt vóór het slapengaan, was even 2 dagen moeilijk, maar nu snapt ze het. Die 2 dagen kwamen we door met afleiden en alternatieven (je mag niet bij mama drinken want dat doen we alleen nog als je gaat slapen, wat zou je dan willen? Appelmoes. Prima, krijg je appelmoes.) En dan zou je steeds minder momenten kunnen nemen dat hij mag drinken bij je. En je daar dan aan houden. En als je een uitzondering maakt, duidelijk maken waarom (had ik laatst, waren we naar de dierentuin en had ze geslapen in de auto zonder eerst bij mij te drinken. Wilde ze dat toen we thuis kwamen. Toen zei ik: eigenlijk mag je alleen met slapen, maar vooruit, omdat we in de dierentuin zijn geweest mag je nu). En uitleggen, uitleggen, uitleggen. Ze snappen heel goed waarom. Ik heb stiekem ook gelogen: als je nu bent is er straks met het slapen niet genoeg 🤭 maar je kunt best uitleggen waarom je wilt stoppen. Doet het pijn of vindt je hem te oud. Leg het gewoon uit en zeg dat je begrijpt dat hij daar verdrietig om is en zeg dat hij daar ook verdrietig om mag zijn. Maar makkelijk is het niet om nee te moeten zeggen 😭

één jaar geleden

Ik ben begonnen met afbouwen rond 12 maanden en ben per "moment" gaan afbouwen. Eerste moment dat eraf ging: iedere keer overdag dat ze zelf vroeg. Dat was niet leuk, dus daar stopte ik mee. Cold turkey, wel de aandacht/knuffelen geven en een bekertje drinken, maar onder geen beding aan de borst. Na een weekje was het klaar. Maandje later in de nacht gestopt. Nog wel aandacht gegeven, ik wou d'r niet negeren dus ze krijgt wel een knuffel en een kus, maar dan toch echt terug naar bed en laten brullen omdat ze het er niet mee eens was. Ik was dan van plan om na 10 minuten weer te troosten, maar dat is niet vaak nodig geweest. Dat was een héééle pittige week. Sindsdien wordt ze wel veel minder vaak wakker! Nu vorige maand gestopt met de avondvoeding. Vervangen door lekker knuffelen met een flesje warme melk. Vond ze een paar dagen wel fijn, inmiddels hoeft ze het flesje niet meer en gaat ze na een korte knuffel gewoon naar bed. Enige bv-moment dat ik nu nog heb is de ochtend. Die hou ik erin zo lang het leuk is, als ze dan ook gaat zeuren en klieren ga ik daar ook mee stoppen, dan mag ze sochtends water drinken uit d'r beker.

één jaar geleden

Reactie op Mamavanmarije

Hi! Ik geef ook nog bv bij 16 maanden en geef nu 2x, ik wilde al een tijdje ...
Hoe is het bij jouw gelukt om de nachten af te bouwen? Mijn dochtertje vraagt 's nachts ook nog om voeding. Ergens heb ik zoiets van, 'prima ze zal het wel nodig hebben'. Alleen ergens ook fijn als het niet meer hoeft en ze zelf doorslaapt. Ik heb nl het idee dat het nu meer gewenning is dan echt honger.

één jaar geleden

Reactie op NKZ

Hier is ze nu 25 maanden (...ook wel gewoon 2 jaar oud genoemd), maar ik ge ...
Wauw super dat je zo lang bv kan geven ! Ik denk dat mijn zoontje best veel snapt, meer dan we ooit verwachten haha. Hij vraagt nu ook vaak idd door de dag tittie maar gewoon om even te knuffelen of als hij moe is ja. Ik denk dat we inderdaad eerst die momenten maar gaan afbouwen naar enkel savonds en sochtends. Voor het slapen gaan krijgt hij sowieso een flesje en dat gaat wel heel goed. Ik heb niet genoeg melk meer dat hij daar snachts genoeg aan heeft dus dat scheelt al. Dankje voor je fijne reactie!

één jaar geleden

Reactie op Iris9094

Ja je hebt helemaal gelijk hoor! Op zich van anderen maakt me niks uit maar ...
Ja herkenbaar, die mama honger in de nacht 😄... Maar ik snap je wel hoor, mijn streven was eerst om iig tijdens mn verlof bv te geven. Toen ik me wat meer ingelezen had in de voordelen van (lang) bv om 1 jr te halen en nu geen idee hoe lang. Mijn dochtertje is nu bijna 1 en ik krijg soms ook opmerkingen, maar jammer dan. Suc6 met afbouwen.

één jaar geleden

Pff ik zeg tegen mijn man dat ik denk dat ik niet klaar ben om volledig te stoppen maar dat we de nachten eerst gaan afbouwen (ik dus). En krijg de reactie dat ik het mezelf aan doe en dat ik er nu echt mee moet stoppen. Gelukkig kan ik mijn mannetje wel staan en heeft hij dat niet te beslissen, maar niet leuk. Oké dat moest ik even kwijt 🙈

één jaar geleden

Ik ben op enig moment s nachts gestopt met voeden. Echt van t ene op t andere moment. Op deze leeftijd hebben ze t echt niet meer nodig en is t meer voor de lekker/geborgenheid. Ik of mijn man ging wel nog naar der toe snachts om even te knuffelen maar melk kreeg ze echt niet meer. Na paar nachten was dat oké. Ik zou daar dus mee beginnen als ik jou was. Vervolgens kun je de andere voedingen ook afbouwen

één jaar geleden

Reactie op Iris9094

Ja je hebt helemaal gelijk hoor! Op zich van anderen maakt me niks uit maar ...
In principe kan je alles eten en drinken wat je wilt, daar zou ik me niet door laten stoppen. (wat denk je dat je niet mag eten of drinken nu?) Ik heb verder nog geen ervaring met stoppen met borstvoeding geven maar als jij graag wilt stoppen dan is denk ik overdag de voeding vervangen door iets anders zoals knuffelen een goed idee. Als je snachts wilt afbouwen/stoppen is het handig als je man even de nachten overneemt zodat ze doorheeft dat melk geen optie is op dat moment.

één jaar geleden

Reactie op Iris9094

Pff ik zeg tegen mijn man dat ik denk dat ik niet klaar ben om volledig te ...
Waarom vind je man eigenlijk dat je moet stoppen, hij heeft er toch geen last van?

één jaar geleden

Reactie op Iris9094

Pff ik zeg tegen mijn man dat ik denk dat ik niet klaar ben om volledig te ...
Goed dat je doet wat voor jou (en je zoontje) het fijnste voelt 💪. Miss kan je je man wat laten lezen over de voordelen van bv op de site van La leche League of borstvoeding.com. Zo heb ik mijn vriend kunnen overtuigen. https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/kraamtijd/langer-borstvoeding-geven/

één jaar geleden

Reactie op Zomerster

In principe kan je alles eten en drinken wat je wilt, daar zou ik me niet d ...
Mason heeft een koemelkallergie dus ik eet zelf al 1,5 jaar geen koemelk meer 🙈

één jaar geleden

Reactie op Zomerster

Waarom vind je man eigenlijk dat je moet stoppen, hij heeft er toch geen la ...
Hij krijgt ons zoontje snachts absoluut niet getroost, hij wilt enkel mama en de borst. Ik denk dat mn schoon ouders ook op hem inpraten.. Maar dan nog. Jammer als de persoon die het dichtst bij je staat je niet meer steunt 😏

één jaar geleden

Ik ben met de nachten heel abrupt gestopt ivm mijn volgende zwangerschap. Ik trok het niet meer om steeds snachts te voeden, toen was mn man heel stellig en is hij er steeds naartoe gegaan en ze weer ingestopt. Het was echt een kwestie van volhouden en misschien ook dat ik er niet meer zelf naartoe ging.

één jaar geleden

Reactie op Iris9094

Pff ik zeg tegen mijn man dat ik denk dat ik niet klaar ben om volledig te ...
Wat verdrietig om te lezen. Ik zou niet weten wat ik zou doen als mijn man me niet zou steunen daarin. Ook dat 'je het jezelf aandoet' vind ik echt een gemene. Hij snapt toch ook wel dat het voor jullie zoontje heel fijn is? En dat het ook veel voordelen heeft? En dat het voor jou heel moeilijk is om 'nee' te moeten zeggen. En dat het voor jullie zoontje moeilijk is om 'nee' te horen op zoiets. Het is het einde van een hoofdstuk, het borstvoeden heeft langer geduurd dan dat je zoontje in je buik zat, dat is niet zomaar iets! Dat is een heel emotionele beslissing om te maken. Beetje gemeen dat hij je zo in de kou laat staan i.p.v. te ondersteunen en helpen waar het kan. Gelukkig beslis jij zelf, maar het was natuurlijk veel fijner geweest als hij het echt zou begrijpen.