14 Reacties
3 jaar geleden
Als ze moe is, dan is ze moe. Je kunt dan toch geen verkeerde dingen aanleren?
Mijn oudste is ook doodop als hij een dagje opvang gehad heeft. Waar hij normaal lekker relaxed in de avond met ons een heel “ritueel” (haat dat woord) doet is het na de opvang: thuis naar binnen, tv aan, bord met een boterhammetje op schoot, beker drinken, washand door z’n snoet handen en voeten en het bed in. Binnen 30 minuten na ophalen ligt hij erin 😏
Andere dagen lekker badderen, insmeren, boekjes lezen of nog een puzzeltje maken.
De jongste van 13 maanden ligt na een dagje opvang ook ruim een uur eerder in bed.
Tips die ik heb:
- je zou onderweg naar huis een broodje op de vuist kunnen geven, dan kan ze thuis direct in bed? Afhankelijk van haar leeftijd. Zou vooral niet te uitgebreid nog dingen proberen te doen omdat het “zo zou horen”. Een fles volstaat soms ook als avondeten 😊 en een snoetenpoetser volstaat ook als “wassen”.
- speentje alvast geven als je naar huis gaat. Brengt wellicht wat rust erin.
3 jaar geleden
Vragen of ze haar een extra dutje willen laten doen. Ik heb ook weleens meegemaakt dat onze zoon in een behoorlijke krijsbui zat dan heeft hij zoveel prikkels gehad en is hij super moe.
3 jaar geleden
Reactie op Wensend
Hier doet ze thuis om 16u45 een powernapje van 30min...
Dan kan ze er weer ...
Dit deden wij ook toen onze zoon nog iets jonger was. Of ophalen met de kinderwagen zodat hij daarin meteen een dutje kon doen. Ik had ook de afspraak dat als hij heel slecht sliep, ze zouden bellen om te overleggen of ik hem zou ophalen toen hij een tijd oververmoeid was. En als hij inderdaad zo oververmoeid thuis naar bed ging was het gewoon lekker in onze armen in slaap vallen, heeft er geen enkele slechte gewoonte aan overgehouden, die geborgenheid had hij gewoon nodig na zo’n dag. Nu is het niet meer nodig dus het komt goed :)
3 jaar geleden
Zou het even aangeven bij de opvang, wie weet kunnen ze haar helpen wat meer te slapen. Zelf heb ik ervoor gekozen om kortere dagen te gaan werken, zodat mn kindjes niet oververmoeid worden. Nu zijn ze van 8.15 tot max 16.15 bij de gastouder, kunnen we 17u eten en 18u op bed.
3 jaar geleden
Onze dochter heeft even tijd nodig om tot rust te komen thuis, anders gaat ze met een vol hoofd op bed met het zelfde resultaat. Hier helpt direct na het eten even lekker in bad goed. Daarna op het grote bed even samen knuffelen en dan naar bed.
Moet wel zeggen die van ons gaat 1 of 2 dagen en op die dagen is het wel moeilijker. Wellicht ook door minder slaap en meer prikkels overdag.
Als ze nog maar net gaat moet ze misschien ook wennen.
3 jaar geleden
Reactie op Baby2305
Ja! Ze laten haar 1x slapen op ons verzoek. Alleen zijn dat maar slaapjes v ...
Dan zou je ook kunnen vragen om 2 x een uurtje. Oververmoeid slapen is moeilijk
3 jaar geleden
Hier werkt een kwartiertje of half uurtje nijntje kijken goed om tot rust te komen.