12 Reacties

2 jaar geleden

Geen ervaring mee maar ben heel benieuwd hoe je dat dan merkt aan een baby?

2 jaar geleden

Geen ervaring mee maar mijn dochter van 20 maanden is ook vanaf de geboorte heel alert. Ze was een hele moeilijke huilbaby en heel erg snel in de ontwikkeling. Met 3 maanden rolde ze al om en terug, met 5 maanden begon ze met kruipen en met 11 maanden liep ze. Ook begrijpt ze al zoveel, als ik bijvoorbeeld aan haar vraag "kun je mijn telefoon pakken?" Dan staat ze op en gaat ze die pakken. Ik weet niet of dit normaal is maar ik vind haar wel echt heel erg slim voor haar leeftijd. Soms zie ik haar echt nadenken en zoeken naar een oplossing als iets niet lukt. Ook als iets op de kast ligt, pakt ze een krukje en klimt ze er op om dit te pakken. Dat doet ze ook al vanaf een maand of 13. Ik ben ook benieuwd naar andere ervaringen.

2 jaar geleden

Onze dochter gaat met 2,5 getest worden (ze is nu 2). Was altijd erg gefrustreerd als baby en gespannen. Snapt dingen erg snel, motorische vaardigheden had ze binnen 1-2 dagen onder de knie, troost andere kindjes en voelt situaties erg goed aan, zingt volledige liedjes na, je kan echte gesprekken met der voeren en ze praat al volzinnen. Tot nu toe is het vooral proberen niet op haar achter te gaan lopen en vooral uitdaging te blijven bieden. Dus ik volg graag 🙈

2 jaar geleden

Hier een zoon van 10 met hb. Op die leeftijd merkte ik nog geen groot verschil. Hij is wel met 31,2 weken geboren en had een grof motorische achterstand. Fijn motorisch liep hij ver voor. Maar sowieso tot 5 jaar spreken ze van een ontwikkelingsvoorsprong en niet van hb omdat ze hun voorsprong ook kunnen ‘kwijtraken’. Wat wij wel aan verschillen merkte was dat hij extreem prikkelgevoelig was, faalangst (deed niets wat hij nog niet 100% kon zoals lopen) en leergierig. Ook ging hij van de een op andere dag praten en gelijk met meerdere woorden.

2 jaar geleden

Geen ervaring mee maar ben heel benieuwd hoe je dat dan merkt aan een baby? ...
Dat 'kan niet'. Hoogbegaafdheid is pas vast te stellen vanaf, op zn vroegst 4/5. Ik snap ook niet dat iemand hier met 2,5 wordt getest. Kleine kindjes kunnen 'voor'lopen in ontwikkeling, maar hoogbegaafdheid vaststellen met 2,5 is vrijwel onmogelijk aangezien dat 'voor'lopen met 3/4 jaar ook weer geremd kan worden. Uiteraard geldt ook hier, uitzonderingen daargelaten. Hier een mooie site met goede info: https://giftedpeople.eu/hoogbegaafdheid-bij-kinderen/

2 jaar geleden

Hier een dochter van nu 3 jaar sinds juli. Zij was een super alerte baby, heel snel in ontwikkeling.. tot ruim 2 jaar erg onrustig in de nacht ivm verwerking prikkels terwijl ze weinig slaap nodig heeft (sliep met 1 jaar al geen middagdut meer en heeft gewon aan 10 uur per 24 uur) liep zelfstand met 10 maanden en praatte volle zinnen met 1.5 jaar. Conclusie altijd snelle ontwikkeling..... totdat ze naar de peutergroep ging op kinderdagverblijf en met kindjes van 2 tot 4 jaar kwam te zitten. Ze heeft daar nooit kunnen aarden. Vond het niet leuk. Vooral eigen leeftijdsgenootjes en niet snappen wat ze van haar verwachten. Na paar maanden zijn we een traject ingegaan met orthopedogoog en moesten we via de kinderarts. Zw deed toen dingen op groep 1 niveau met nog geen 3 jaar en ook motorisch loopt ze ver voor. Ze geven het geen naam maar vermoedelijk hoogbegaafdheid. Nu hebben we tips gekregen als in werkjes op groep 1 niveau.. en naar een kleinschalige peuterspeelzaal met meer aandacht en uitdaging. Dat gaat ineens super. We worden goed geholpen zo met een keuze voor school. De term hoogbegaafdheid willen ze er niet aan hangen.. maar dat ze ver voor loopt in ontwikkeling staat vast. Waar dat bij ons echt uit is komen rollen is omdat ze Ich niet op gemak voelde met leeftijdsgenootjes en zelfs angstig was voor kindjes omdat ze niet snapte wat ze van haar moesten. Spelen met kindjes die ouder zijn was nooit een probleem.

2 jaar geleden

Misschien trap ik nu op heel veel tenen hoor. Maar ik snap de focus op “hoogbegaafdheid” op zo’n giga jonge leeftijd nooit. Zo jong spreek je van ontwikkelingsvoorsprong. Mijn zoontje ontwikkelt zich ook bovengemiddeld snel en is nu ruim twee jaar. Maar ik heb nooit gedacht: laten we hiervoor iemand inschakelen!! Ik kijk gewoon naar hem en wat hij nodig heeft en leuk vindt en onderneem super veel met hem wat hem interesseert. Hij is heel veel bezig met taal en wij praten en lezen super veel met hem. De kinderen van mijn zus zijn ook echt bovengemiddeld in heel veel dingen. Bij beide is er sprake geweest van klassen overslaan. Maar dit hebben ze nooit gedaan, ze hebben hen gewoon op andere vlakken extra uitdaging gegeven. En daar gaan zij heel goed op zonder dat ze steeds “anders” en “speciaal” zijn (zoals veel jonger dan de andere kinderen in de klas). Wat maakt dat je denkt: ik moet hier wat mee? Oprecht heel nieuwsgierig naar.

2 jaar geleden

Misschien trap ik nu op heel veel tenen hoor. Maar ik snap de focus op “ho ...
Ik dacht eigenlijk wel ongeveer hetzelfde. Wat ga je ermee doen als je het (zeker) weet?

2 jaar geleden

Reactie op nijn5

Ik dacht eigenlijk wel ongeveer hetzelfde. Wat ga je ermee doen als je het ...
Bij ons is het vermoeden er wel altijd geweest maar niets mee gedaan. (Zat in de onderzoeken wegens vroeggeboorte en autisme) pas afgelopen jaar toen hij compleet vastliep op school verder onderzoek ingezet. Nu kunnen ze veel meer bieden op school wat hij nodig heeft en zien we hem weer opbloeien. Mijn advies is pas laten ‘labelen’ als het meerwaarde heeft want ze komen er nooit meer vanaf.

2 jaar geleden

Ik ben 9 weken te vroeg geboren. Heb nooit gekropen en ging meteen over op lopen aan 10 maanden (niet gecorrieerd). Ik was best snel in veel dingen en trok van kleins af aan mijn plan en leerde mezelf veel dingen aan. Ik ben niet hoog begaafd. Ik heb hier geen ervaring mee, maar lijkt me dat ouders heel snel denken dat er iets is (vooral hoogbegaafd en autisme) terwijl hun kind zich gewoon aan het ontwikkelen is...

2 jaar geleden

Reactie op abnormarijke

Bij ons is het vermoeden er wel altijd geweest maar niets mee gedaan. (Zat ...
Ja precies dat klinkt mij ook heel logisch in de oren! Laat je kind lekker kind zijn en pas als je echt ergens tegenaan loopt ga je verder kijken. En nogmaals: ontwikkelingsvoorsprongen kunnen weer helemaal gelijktrekken. Mijn zusje praatte echt heel vroeg volzinnen en was zo’n scherp en pienter kind. Ook snel gefrustreerd en wilde altijd veel meer en sneller dan ze kon. Het was zeker een uitdaging volgens mijn moeder. Maar na een paar jaar was hier geen sprake meer van. Lijkt me heftig voor zo’n kleintje om al zo vroeg de focus daarop te hebben terwijl het alle kanten op kan gaan. Ik kan me bij mijn zoontje best voorstellen dat we straks op de basisschool een keertje zien dat hij extra uitdaging of zo nodig heeft. Maar dat zien we dán wel weer. We horen nu continu op het CB dat hij zo snel is. Mensen schatten hem ouder in dan hij is. Maar hij is hartstikke gelukkig zolang we lekker veel met hem ondernemen dus het is volgens mij helemaal prima zo. Zo bekijkt mijn zus het ook gewoon per keer. Lopen we ergens tegenaan? Nou dan gaan we in gesprek en kijken wat we kunnen doen. Het gaat hartstikke goed met die kinderen. En dit kwam echt allemaal pas op de basisschool ter sprake. Dus ben echt wel benieuwd wat de ouders in dit topic hopen te bereiken met zo’n vroeg label/hulp? Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd hoor.

2 jaar geleden

Gesloten op verzoek van ts