12 Reacties
2 jaar geleden
Ik heb vroeger op een basisschool met 1000 leerlingen gezeten. Ik kan natuurlijk niet vergelijken met een kleine school, maar heb er een hele leuke tijd gehad. Ik zie dus niet direct de nadelen van zoveel leerlingen :)
Ik weet niet of dit je helpt, maar als je nog concrete vragen hebt over mijn ervaringen laat maar weten!
2 jaar geleden
Ik heb vroeger ook op een basisschool gezeten met zeker 100 leerlingen per leerjaar (4 klassen). Heb er echt een goede tijd gehad hoor. Mijn zoontje zit nu op een basisschool met dubbel klassen (meer 10 leerlingen per leerjaar) en het heeft allebij zo z'n charmes 😉
2 jaar geleden
Zelf vroeger op een kleine school gezeten (ongeveer 120 leerlingen). Ook gewerkt als leerkracht op megascholen van 600/1000 leerlingen. Ik zou zelf mijn kind er niet heen sturen, vind het te massaal.
5 groepen 1-2, dat zijn zo al 150 kleuters op een plein.
Wij hadden de keuze uit meerdere basisscholen, en hebben gekozen voor een met 250 leerlingen. (2 kleutergroepen) De echte kleine dorpsscholen met ongeveer 100 leerlingen zitten vaker al te dubben met bestaansrecht, en soms is er minder expertise in huis doordat er geen fulltime IB’er of orthopedagoog aanwezig is.
2 jaar geleden
Mijn ervaring is dat op een grote school vaak meer overleg is over de te geven lessen. Aangezien er meerdere leraren zijn die dezelfde lessen aanbieden aan hetzelfde leerjaar. Daarnaast zal er meer op bouwniveau gewerkt worden, dan schoolbreed. Het hoeft echt geen nadeel te zijn. Het is altijd goed om ook op andere scholen te kijken, maar als het gevoel goed is, dan je keuze daarop baseren.
2 jaar geleden
Ik werk op een school waar paar jaar geleden nog 750 kinderen zaten. Het voordeel is dat er bij de klasindelingen gekeken wordt naar de verschillende soorten kinderen. De leerkrachten van het zelfde leerjaar overleggen veel met elkaar en er kan veel klasdoorbroken gewerkt worden. En vaak merken de kinderen zelf niet dat de school zo groot is, omdat ze vaak meer met de bouw doen dan met heel de school.
2 jaar geleden
Hier zit kind op een basisschool met zo'n 500 leerlingen. 4 kleuterklassen en dat worden er volgend jaar waarschijnlijk 5. Ik vind het groot op papier, maar merk er in de praktijk niet zoveel van. Kind heeft er helemaal geen last van eigenlijk. Er zijn 2 ingangen, voor onder- en bovenbouw en die hebben ook hun eigen schoolplein/speelplaats. Dat scheelt wel om het niet zo grootschalig te laten voelen vind ik en die kleintjes worden zo niet continu omver gelopen door de oudere kinderen. De kleuterklassen gaan over het algemeen niet allemaal tegelijkertijd naar buiten, maar 2 aan 2.
Soms wordt er wel wat gemengd met activiteiten, zowel binnen de kleuterklassen als met de hogere klassen en soms komen de oudere kinderen helpen in de klas bij de kleintjes, of doen daar een opdracht ofzo.
Eens per week o.i.d. hebben ze open deur en dan kunnen de kinderen bij elkaar naar binnen lopen in andere klassen, dus ze kennen elkaar wel allemaal en ze kennen ook gewoon alle leerkrachten goed.
De school let goed op de klassenindeling, wie kan hij wie, goede verdeling jongen-meisje, goede verdeling van niveaus. En er is veel overleg tussen de leerkrachten waardoor de klassen wel exact dezelfde stof aanbieden.
2 jaar geleden
Onze kinderen zitten op school met 800 leerlingen geloof ik. Ze hebben 8 kleuterklassen. Ze hebben 2 clusters van 4 klassen en daar doen ze heel veel mee. Beide klusters hebben aparte ingang. Mijn kinderen hebben niet echt door dat hun school zo groot is. In de pauzes speelt ook maar 1 cluster buiten. En voor de rest hebben ze van alle groepen 3 enkele groepen van circa 28-30 kinderen. Voor groep 3 (mijn oudste) vind ik dat wel echt grote groepen. Maar is bij alle scholen zo hier in de wijk.
2 jaar geleden
Reactie op frenkel1988
Zelf vroeger op een kleine school gezeten (ongeveer 120 leerlingen). Ook ge ...
Aanvulling: dat bestaansrecht verschilt flink per gemeente. In Rotterdam is de instandhoudingsnorm 182 leerlingen, terwijl dat bij dorpjes in Drenthe bijv 24 leerlingen is. Dus 100 leerlingen zegt niet zoveel als je de locatie buiten beschouwing laat.
2 jaar geleden
Reactie op minke2020
Onze kinderen zitten op school met 800 leerlingen geloof ik. Ze hebben 8 kl ...
Ja nu ik er over na denken gaat ze 2 aan 2 uit het cluster naar buiten. En ze spelen binnen het cluster ook allemaal op de gang soms. Dus mijn dochter die nu bij de kleuters zit heeft in vier kinderen vrienden zitten.
2 jaar geleden
Reactie op 2020mama
Ben ik toch een dorpeling. Ik wist niet dat er zulke grote basisscholen zi ...
Wij wonen gewoon in een dorp en dus toch zo'n grote school...
2 jaar geleden
Wij komen beide van een dorpsschool (50 leerlingen). Zijn bij 2 scholen wezen kijken. 1 kleinschalig en 1 wat groter (265 leerlingen)
Moest wel even slikkem bij de 2e school omdat ik dat zo niet gewend ben maar uiteindelijk hier wel voor gekozen. Het voelde beter en hier zit ook kindjes van de gastouder en mijnbeste vriendin en die zijn erg enthousiast. Ook scholenrapport is goed dus ik denk wel dat we er goed aandoen. Gelukkig duurt het nig een jaar