26 Reacties

2 jaar geleden

Geen ervaring, maar weet uit mijn jeugd dat een ochtend extra geen soelaas bood. Gaat jouw dochter niet naar de opvang? Anders zou ik zelf dingen aan bieden: bieb, veel buiten, musea etc

2 jaar geleden

Ik werk toevallig op een VVE groep. Wat zou je graag willen weten? 😊

2 jaar geleden

Hier ook een vve specialist 🙋🏻‍♀️ wat wil je allemaal weten?

2 jaar geleden

Toevallig! :) Ik ben vooral benieuwd in hoeverre ze echt extra uitdaging kan krijgen, gezien VVE doorgaans natuurlijk ingezet wordt voor kindjes met een achterstand. Gaat ze in zo'n groep dan juist niet ondergestimuleerd worden? Wat @Kleintje32 ook al zegt, twijfel ik toch of we haar zelf niet meer kunnen bieden... En als het inderdaad niet lijkt te werken, kunnen we dan ook gewoon weer stoppen met VVE? Of is het min of meer verplicht als je een indicatie hebt? Ze gaat nu niet naar de opvang, hebben het met oppasoma kunnen redden tot nu toe. Voor haar sociale ontwikkeling willen we haar sowieso wel peuteropvang bieden vanaf 2 jaar. In het kader van vroegsignalering adviseren CB en de jeugdwerker VVE🤔

2 jaar geleden

Reactie op Nootje2020

Toevallig! :) Ik ben vooral benieuwd in hoeverre ze echt extra uitdaging ka ...
Toevoeging: in mijn eigen gezinssituatie vroeger zijn we wel tegen problemen aangelopen doordat ik en mijn broer allebei voorliepen (broer zelfs hoogbegaafd) en te weinig passend onderwijs gekregen hebben. Dat is ook een van de redenen voor het advies, met VVE zou er vroeg betere begeleiding gegeven kunnen worden.

2 jaar geleden

Vele kdvs en peuterspeelzalen (veruit de meesten) werken met vve. Wat ik zo lees uit jou reactie, zou het zomaar kunnen dat gewoonweg 1 of 2 dagen/dagdelen bijv. al voldoende uitdaging zullen zijn. (Dus ook zonder vve) Denk op basis van wat je omschrijft, dat gewoon het sociale aspect, samen leren etc al voldoende zou kunnen zijn om haar uit te dagen! Zonder vve gebeurd dit namelijk ook al voldoende. Het hele groepsgebeuren en alles eromheen, de activiteiten (wat dus ook zonder vve allemaal plaatsvindt) zal al een verrijking zijn! Je kan ook gewoon eens informeren en kijken bij opvang in de buurt wat zij aanbieden!

2 jaar geleden

Wat kun je zelf voor haar betekenen? Ik was 3, mijn oudste zus zat huiswerk te maken. Ik:"Wat doe je?" Zij:"Huiswerk." Ik:"Dat wil ik ook!" Toen heeft ze me leren lezen. Daarna gingen we aan de assenstelsels met 4 kwadranten. Dat vond ik een super leuk spelletje! Zij gaf coördinatie, ik zette ze uit. Dan de coördinaten verbinden met de geodriehoek (ik hoopte altijd dat het een parallellogram werd hihi) en dat ging ik dan inkleuren. Toen werd ik 4 jaar en mocht ik ein-de-lijk naar school. Dat was een fikse tegenvaller! Daar moest gespeeld worden, terwijl ik wilde leren. Zat ik met mijn schrijfschriftje in de juffenkamer. En ze stuurden me naar de melkboer. En ik moest ook nog bijna drie jaar kleuteren... Toen eindelijk naar de lagere school, kwam ik bij een juf die niet wist wat ze met me aan moest, want ik kon "alles" al. Dus toen alsnog een klas overgeslagen. Geen ideale route. Dus heel goed dat je hier zo alert op bent bij je dochter! Heb zelf in VVE gewerkt, maar idd vooral gericht op (het voorkomen van) achterstanden. Ik denk dat je het altijd kunt proberen! Het vergroot in ieder geval haar wereld. En mocht het niet goed bevallen, dan kun je altijd weer stoppen.

2 jaar geleden

Coördinatie = coördinaten

2 jaar geleden

Wat een toeval. Ik zit zelf in het zelfde schuitje met mijn zoontje van 3. Hier willen ze ook vve maar meer voor het sociaal emotionele (vind het moeilijk om mee te doen met andere kinderen als ze al aan het spelen zijn verder speelt hij gewoon met andere kinderen) ze kunnen de vve hier niet bieden op het gebied van ontwikkelingsvoorsprong omdat ze daar helaas nog geen handvaten voor hebben en ze niet weten hoe ze hem daarmee kunnen helpen. Ik heb daardoor voor nu nee gezegd tegen de vve (gaat nu gewoon 2 ochtenden in de week)

2 jaar geleden

Hier nog geen ervaring, maar wel een peuter die ook niet op haar achterhoofd is gevallen en eigen ervaringen op dat gebied. Ik ben dan wel benieuwd naar jouw ervaringen. Hoe uit zich een ontwikkelingsvoorsprong? En hoe kom je daarmee bij het consultatiebureau? Hier hoefde peuter bij de 2-jaars check alleen een huis en een boom aan te wijzen, en bij het popje de neus en de voeten. Ik vond het niet bijzonder veel voorstellen. Hier gaat ze overigens wel 3 dagen naar de opvang.

2 jaar geleden

Reactie op nijn5

Hier nog geen ervaring, maar wel een peuter die ook niet op haar achterhoof ...
Onze dochter is vandaag 19 maanden en eigenlijk bij elke afspraak sinds ze een halfjaar ofzo was, merkte het CB al op dat ze opvallend veel begreep en vroeg was met veel ontwikkelingen. Zeker cognitief/taal het laatste halfjaar. Ze werken altijd een lijstje af met wat ze al zou moeten kunnen en daar scoort ze ook altijd ruim boven. Wij vertellen dan ook wat ons opvalt bij haar. Ze maakt bijvoorbeeld zinnen van 3 of 4 woorden, kan al een paar kleuren herkennen en benoemen. Ze somt zó 1,2,3,4,5,6,7 achter elkaar op en maakt het met een beetje hulp af tot 12. Visueel tellen kan ze nu tot 4 (dus echt aanwijzen: 1 trein, 2 treinen, 3 treinen...). Ze kent en benoemt van top tot teen een hele hoop lichaamsdelen (haren, neus, oren, ogen, voorhoofd, wangen, kin, mond, tanden, tong, nek, schouders, armen, handen, vingers, buik, navel, rug, benen, knieën, enkels, voeten, tenen, nagels). Ze benoemt ook abstractere begrippen en gevoelens zoals leuk, eng en verlegen. Al met al grote woordenschat voor haar leeftijd. In combinatie met de vraag of een snelle ontwikkeling bekend was bij vader of moeder is het balletje gaan rollen een aantal weken geleden... Mocht je zelf twijfels hebben over of je dochter voorloopt, zou je het gewoon eens kunnen bespreken bij CB! Desnoods bij een inloopspreekuur o.i.d. Het jeugdmaatschappelijk onderdeel van de gemeente houdt bij ons ook weleens een webinar over dit onderwerp. Ik was zelf een beetje terughoudend eerst om het te bespreken, want ja, hoeveel ouders zullen ze horen zeggen dat hun kind slim is?😂 Maar ze bevestigden wel dat het bij haar echt opvallend was en ze het zelf ook zagen tijdens de korte consulten die we hadden.

2 jaar geleden

Reactie op Nootje2020

Onze dochter is vandaag 19 maanden en eigenlijk bij elke afspraak sinds ze ...
Dat klinkt wel echt heel snel idd. Onze dochter is nu 2,5. Maar met kleuren begon ze een jaar geleden ongeveer (was het eerste moment dat ik dacht dat ze wel snel ging) en ook heel veel lichaamsdelen idd. Inmiddels zitten we in de cijfers en letters en herkent ze meer dan de helft van het alfabet, zelfs vaak hoofd- en kleine letters. En ze lult ons de oren van het hoofd. Soms ook van dingen die maanden geleden zijn gebeurd en soms compleet verzonnen verhalen inclusief zelf verzonnen woorden (waarvan ik wel de indruk krijg dat ze ook wel goed weet dat het verzonnen is. Een flappo is bijvoorbeeld een kleine flamingo 😆). Maar het is onze oudste en ik vind het lastig te plaatsen wat normaal is. Hier bij het consultatiebureau was het met 2 jaar meten en wegen. En dus een paar dingen aanwijzen en dat was het. Dat ze ook wel veel meer wist en kon zeggen kwam eigenlijk niet ter sprake. En daarbij is ze zelf wat verlegen bij vreemden, dus komt het ook niet vanzelf naar voren. Maar ik moet er over een maandje toch heen met onze jongste, kan wel even peilen hoe ze daarin staan hier. Ik vind het iig nu al spannend omdat we ook een school voor haar moeten kiezen over niet al te lange tijd. En ik wil haar zo graag mijn eigen ervaring (hoewel niet eens heel dramatisch hoor) besparen, maar dat ze gewoon fijn in haar eigen tempo kan werken en uitgedaagd wordt.

2 jaar geleden

Hier ook het vermoeden van een ontwikkeling voorsprong maar echt geen idee wat te doen. Hij is vandaag 1,5 jaar en maakt al kleine zinnen met drie /vier woorden. Geeft zelf aan als hij gaat poepen en als hij klaar is enz enz . Zijn eigen speelgoed van zijn leeftijd smijt hij mee … van verveling misschien?

2 jaar geleden

Persoonlijk zou ik het niet doen. Ik zou juist opzoek gaan naar een peer groep. Ken je de Facebook pagina ‘kinderen met ontwikkelingvoorsprong’ al? Hele handige groep, zij kunnen je helpen met waar peergroepen zijn enzo.

2 jaar geleden

https://expertgroepontwikkelingsvoorsprong.nl/aanpak-en-aanbod/sociale-ontwikkeling-bij-jonge-hoogbegaafde-kinderen/?fbclid=IwAR2tQJYvtnWTjApThJG7H3xHUkb3c4K_VDypc-tTmPYAN222bYEPmgfYe2k Heel interessant artikel over de sociaal emotionele ontwikkeling. Deze kan zich dus alleen bij voorsprong kinderen ontplooien als het met kindjes samen is van hetzelfde niveau of hoger. Daarnaast heeft dit ook weer positief effect op het cognitief niveau. Ook hebben voorsprong kindjes vaak een ‘ingewikkeld sociaal emotioneel’ niveau, dus echt mega interessant.

2 jaar geleden

🙌🏼

2 jaar geleden

🙌🏼

één jaar geleden

Hoi Noortje, Hoe hebben jullie het uiteindelijk aangepakt? Onze dochter is net 3 en heeft net de toetsjes gehad. Ze scoort boven de 1(bijna alle vragen goed). Ze gaat extra opdrachtjes krijgen via het digibord. Waar ik echt benieuwd naar ben, als ze zo jong al 'andere opdrachtjes' krijgen. Hoe vind je kindje dat? Want het lijkt mij dus niet leuk dat zij met de juf apart van de rest gaat terwijl de andere kindjes spelen. Ik kreeg de indruk dat ze vooral haar begrip uitzonderlijk vonden en niet zo goed weten wat ze haar nu moeten aanbieden. In ieder geval geen extra dag, wat ik dan wel weer jammer vond. Wat ze wel gaan doen is een logopedist inschakelen, zodat ze beter leert spreken. Ze word soms niet begrepen, zegt dingen die je niet verwacht zo jong. Dus zo hopen ze dat ze het niet alleen in het koppie heeft, maar ook kan uitten.

één jaar geleden

Reactie op BrendaB

Wat een toeval. Ik zit zelf in het zelfde schuitje met mijn zoontje van 3. ...
Hoi! Hoe gaat het nu op sociaal emotioneel gebied? Ontwikkelt dit niet gewoon vanzelf? Mijn dochter is net 3 en ze gaven aan dat zij het moeilijk vind om los te komen van de juf. Emotionele zelfstandigheid noemen ze dat. Alle onbekende (en ook grotere) kinderen vind ze spannend. Ze speelt heel leuk en heeft ook wat vriendinnetjes. Alleen moet steeds even bevestiging hebben van de juf zegmaar. Ze zit ook met haar spraak + dat ze soms te ingewikkelde dingen zegt. Wat andere kindjes dan niet snappen. Volgens de juf hoeven we hier niks mee en komt het vanzelf. Ben dus even benieuwd of dat bij jouw zoontje vanzelf is gekomen?

één jaar geleden

Mijn zoon kreeg het ook (later bleek idd hoogbegaafd) maar eerlijk, als ik er op terug kijk had ik het beter niet kunnen doen. Hij vond de peuters strontvervelend en stomme baby's. En ipv dat ik hem hielp, heb ik hem eigenlijk 2 dagen extra frustratie gegeven. Het heeft hem ook wel een beetje geholpen, maar dat was meer op het emotionele vlak. Durfde meer te zeggen bijvoorbeeld Maar hij is niet genoeg uitgedaagd Soms nam ik zelf maar een 100 stukjes legpuzzel mee