23 Reacties
10 maanden geleden
Hier is het meer in portfolio. Onze dochter gaat sinds september naar school en heeft deze week ook haar eerste 'rapport'. Er zat een 'dit ben ik' tekening in, een paar foto's van haar terwijl ze werkjes aan het doen was met een korte tekst over hoe ze dat deed en een overzicht van op welk niveau vaardigheden (bijvoorbeeldletters en cijfers herkennen of samenwerken) aangeboden werden, dus niet het niveau waar ze op functioneert. Dus geen beoordelingen o.i.d. Ik vond het op deze manier wel leuk.
Ik ben zelf geen fan van kinderen nu al een bepaalde score geven, dus daar had ik wat moeite mee gehad.
10 maanden geleden
Hier zit er een kleine tekening in het rapport en staan er 4 vakjes waar ze uitkiezen. - - ( onvoldoende), -+ (zwak), +- (voldoende), ++(goed), en dan een klein verhaaltje van de juf. Maar heb het idee dat het rapport in groep 1 nog niet heel erg wat voorsteld 🫣
10 maanden geleden
Reactie op LisseRoan
Oké ja dat lijkt wel op dat van ons. Wij hebben wel echt heel veel verschil ...
Ja bij ons ook! En ik heb inmiddels al twee kinderen in gr 4 en gr 3 (totaal andere ontwikkeling) en ze scoorde allebei het eerste rapport overal +- op 🤣. Dit waren ook dezelfde juffen. Dus vraag me sowieso ook af, of het echt serieus is al🤣. Vrij krijgen we het rapport weer en nu van nummer 3 in gr 1 dus ben heel benieuwd🫣
10 maanden geleden
Hier een rapport met 5 bolletjes waarvan 1. heel goed , 2. Goed, 3. Voldoende, 4 matig en 5 onvoldoende. Verschillende thema’s worden beet gepakt, dus inderdaad per vaardigheid. Ook een lijstje die hij zelf moet beantwoorden met waar speel je graag mee, wat wil je graag leren, wat kan jij heel goed, wat doe je graag en wat durf je al etc. En nog een tekening van zichzelf en verhaaltje van de juf.
Ik heb zelf op een andere school gezeten en hadden eigenlijk precies hetzelfde rapport.
10 maanden geleden
Reactie op Aphrodite
Hier een rapport met 5 bolletjes waarvan 1. heel goed , 2. Goed, 3. Voldoen ...
Ja dat lijkt op onze! Wij ook 5 in plaats van 4 zoals hieronder gezegd. Maar vind de vaardigheden zo veel en zo precies bij ons 😅 echt al Engels enz enz
Maar is zijn eerste rapport dus vind het gewoon interessant wat normaal is. Of meer kindjes op sommige dingen dan matig scoren, of dat alles standaard op het beste wordt gezet 🤣
Hij heeft paar dingen op matig. Maar vind ik niet erg dat is het niet hoor.
10 maanden geleden
Reactie op LisseRoan
🤣🤣🤣
Of het zijn allemaal dezelfde kinderen in de klas, dat kan ook? Hah ...
Haha ja wie weet 😉. Ja twee pagina’s met vaardigheden.
10 maanden geleden
Reactie op LisseRoan
Ja dat lijkt op onze! Wij ook 5 in plaats van 4 zoals hieronder gezegd. Maa ...
Hier heeft hij bijna alles op goed. 3 op uitstekend en 3 op voldoende. Hier ook hele specifieke vaardigheden, maar hier is wel dan ‘belangstelling in Engels’ niet of die al goed Engels kan. Net zoals schrijven ‘heeft interesse in schrijven’ en ‘penhouding’ niet het schrijven zelf.
Denk wel dat het per leraar is hoe ze het invullen. 😅 Ik denk niet dat een leraar alles maar op uitstekend gooit er is altijd ruimte voor verbetering denk ik dan.. zeker bij 4 jaar.
Maar ik merk wel als mijn zoon zijn rapport laat zien de bolletjes die in het midden staan meer opvallen dan de balletjes die op uitstekend staan. 🫣 behalve mijn tante die zag het bolletje ‘is betrokken bij de groep’ op uitstekend staan en die zei meteen ‘oh wat mooi! Als je nu al zo betrokken kan zijn bij anderen dan maakt de rest niet meer uit. Dan heb je gewoon een fantastisch rapport’
10 maanden geleden
Hier echt een rapportje. Met 1 tm 4, onvoldoende, wisselend, voldoende en goed. Ze gaat sinds 1 sept naar school. Verder staat er dan een verhaaltje met wat verduidelijking. Erg leuk. Oja en op blz 2 staat rekenen .. maar ik kan maar 1 foto uploaden. Hopelijk kan je het lezen 🤓

10 maanden geleden
Wel grappig... wij kregen als opmerking dat ze thuis nog wel ff moet oefenen met zelf haar jas dichtritsen en dat ze het dan binnenkort ook zelf kan... Jas dicht ritsen doet ze thuis gewoon zelf 😂😂😂 knutselwerkjes krijgen we voor de vakanties in een tas mee naar huis 😎

10 maanden geleden
Reactie op Aphrodite
Hier heeft hij bijna alles op goed. 3 op uitstekend en 3 op voldoende. Hier ...
Bedankt voor je antwoord. Ja dat alles op 1 moet staan dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Maar het streven is wel dat het naar goed gaat misschien.
Vraag me ook af of het specifiek is per leraar of dat ze speciale middelen gebruiken om het te testen. De sociale vaardigheden zouden wel niet het geval zijn. Dat is vast natte vinger werk.
Wat doe je met de punten die op 3 staan? Zijn dat dingen die je kunt oefenen en doe je dat dan ook?
Hier staan ook wel dingen zoals belangstelling voor in plaats van echt Engels hoe goed het is. Dus wie weet ook inderdaad zo te interpreteren
10 maanden geleden
Oh wauw, een rapport met beoordeling in groep 1 en 2😳 Ik werk op een Vrijeschool en daar krijgen de kinderen een portfolio mee naar huis, met daarin teken-, knutsel-, weef-, borduur-, schilder- en houtwerkjes van het kind. Maar geen beoordeling! We kijken of het kind leerrijp is met 6 jaar (klaar om naar groep 3 te gaan) en daarbij wordt wel gekeken naar wat punten die op jullie lijstjes staan. Maar dat is pas in groep 2. Kleuters horen te spelen, sociale vaardigheden en hun fysieke lichaam te ontdekken en ontwikkelen. Leren komt dan heel gemakkelijk in groep 3
10 maanden geleden
Sorry ik schrik er echt van dat zulke jonge kinderen al langs een meetlat worden gelegd merk ik. Ze zijn nog volop in ontwikkeling! Waarom moet alles nu al een ‘1’ zijn? Laat ze lekker spelen en spelenderwijs zichzelf ontwikkelen! Spelen is zó belangrijk, ga thuis alsjeblieft niet oefenen met rekenen met je 4-jarige…
10 maanden geleden
Kan me voorstellen dat het er uitziet als een meetlat. Maar het voelt niet echt als een meetlat hoor. Het zijn de onderwerpen die behandeld worden en in combinatie met de teksten en het gesprek geeft het een beeld hoe je kindje in de klas is, wat ze leuk vindt wat minder ... Etc. En ja met haar jas dichtritsen, daar kregen we een tip over. Maar juf wist niet dat ze het al zelf kon en het waarschijnlijk aan juf vraagt voor de aandacht. Het voelt meer als een voor spek en bonen rapportje om te laten zien hoe het straks gaat. Maar goed... je moet de hele map zien denk ik 🤓 ik vond het wel leuk. 😊
10 maanden geleden
Reactie op LisseRoan
Bedankt voor je antwoord. Ja dat alles op 1 moet staan dat is natuurlijk oo ...
Onze zoon is hoogsensitief dus dat zelfstandig problemen oplossen op 3 staat vinden wij meer dan logisch. Ook staat grove en fijne motoriek op 3, vanuit zijn faalangst door zijn hoogsensitiviteit durft hij heel veel dingen niet, ook proberen is al lastig. En ik denk dat wij hem ook heel veel uit handen nemen, omdat wij niet altijd de strijd willen aangaan. 🫣🫣 en iets wat je niet hoeft te doen leer je ook niet. Ik denk niet dat we vanwege het rapport iets anders gaan doen dan anders. 😅 we hebben aankomende donderdag een gesprekje op school hoe het gaat dat vind ik waardevoller dan die paar rondjes op papier. Hij geniet van school, hij is geliefd, hij luistert goed en doet goed mee. Meer heb ik op dit moment echt niet te wensen. ☺️ thuis is hij namelijk meestal een hel. 🫣
10 maanden geleden
Reactie op Aphrodite
Onze zoon is hoogsensitief dus dat zelfstandig problemen oplossen op 3 staa ...
Haha dan is het fijn te horen dat het op school goed gaat gelukkig.
Ja die punten zijn dan goed te herleiden waar het van komt!
Ik ga mij ook vooral focussen op het gesprek. Maar ik was wel benieuwd. Want hij scoort op een paar dingen ook 3 en het voelt dan toch alsof je daar iets mee moet ofzo. Ookal vinden we het prima hoor














