3 Reacties
5 jaar geleden
Ik denk dat dat sowieso per kind verschilt...waar zijn ze aan toe en wat vinden ze interessant. Mijn zoontje is net 5 en fietst ook pas sinds afgelopen zomer zonder zijwieltjes...dus ook met 4,5 jaar.
Persoonlijk vind ik 4,5 nog erg 'klein' en net zo'n overgang naar het groot worden... Die van mij veranderd nu opeens rap in zijn doen en laten, word opeens ook echt 'groot'. Maar goed zelf spelen vind hij ook soms lastig, altijd alles samen met ons willen doen. Nu werkt deze corona tijd ook niet echt mee waardoor we niet echt veel met vriendjes afspreken.
Hij is motorisch soms wel wat klunzig, maar doet het verder goed. Qua spelen doet hij veel spelletjes, duplo treinbaan, auto's, zoekboeken lezen, tekenen/knutselen... Proberen hem ook te stimuleren meer zelf te spelen en dat afwisselen met een spelletje/spelen met ons.
Ben benieuwd straks als vd zomer broertje of zusje erbij komt 馃檪
Hoe doet hij het op school?
5 jaar geleden
Het verschilt echt heel erg per kind hoor, dat zal je vast ook zien als je kijkt naar zijn klasgenootjes. De een lijkt veel verder dan de ander. Dat is niet erg. Zo nodig kan hij een jaartje extra kleuteren, maar daar hoef je nu nog niet over ma te denken.
Mijn dochter was liep qua spraak wat voor toen ze 4 was, motorisch niet de beste maar ook niet opvallend slecht. Op haar 6de heeft ze los leren fietsen, ook gedeeltelijk door angst.
Het eerste jaar kleuteren heeft ze wel een enorme sprong gemaakt in alle vaardigheden, iets wat ik vaker hoor. Nu met corona zijn de scholen natuurlijk een tijd dicht geweest, dus dat helpt natuurlijk niet erg mee.
Ik zou me geen zorgen maken, komt vast wel goed!
5 jaar geleden
Ik heb geen kindje in die leeftijd, maar ik heb voor mijn werk al honderden motorische testen afgenomen bij kleuters, dus wel een idee van wat normaal is. Zonder zijwieltjes fietsen kunnen heel veel jonge kleuters nog niet, daarvoor moeten ze een goede balans hebben maar ook de durf om dat te proberen. In groep 2 kunnen de meeste kleuters wel hinkelen, dus waarschijnlijk komt dat binnenkort, maar niet ieder kind is daarmee even snel. Om de grove motoriek te stimuleren is starten met een sport altijd een goed idee, maakt niet zo veel uit welke sport. Ik weet niet of hij al op zwemles of bij een andere sport zit? En het fietsen en hinkelen kan je natuurlijk zelf met hem op een speelse manier oefenen om dat verder te stimuleren. Wat betreft de concentratie: kinderen van vier kunnen zich vaak maar heel kort concentreren op een taakje/speeltje, dus het is heel normaal dat dit nog niet langer dan een paar minuten lukt. En uiteraard verschilt dat weer heel erg per kind. Misschien goed om eens met zijn juf te bespreken wat ze in de klas ziet? Qua motoriek, concentratie en sociale ontwikkeling? Dat zijn zaken waar ze als het goed is standaard op let en ook tips over kan geven mocht hij inderdaad wat extra aandacht kunnen gebruiken!














