19 Reacties

8 maanden geleden

😔 heftig voor je mama. Als ik het zo lees, zou ik er niet aan beginnen. Er zijn ook andere manieren om je gezin uit te breiden. Misschien is pleegzorg of adoptie een optie voor jullie?

8 maanden geleden

Reactie op ZachtaardigePinguin

😔 heftig voor je mama. Als ik het zo lees, zou ik er niet aan beginnen. Er ...
Adoptie of pleegzorg vind ik lastig en idd wij neigen er naar geen 2e HG zwangerschap aan te gaan. Bedankt voor je berichtje

8 maanden geleden

Hoi! Je angsten zijn heel herkenbaar. Ik heb 3 hg zwangerschappen meegemaakt (nu 2 levende kindjes). Incl opnames, sonde voeding etc. Ook geen tot weinig netwerk. Wij hebben de zwangerschappen helemaal gepland vooraf en dit was een heel project. Schoonmaker geregeld, uitjes voor de kinderen gepland. Mijn dochter heeft mij ontzettend door de zwangerschap geen geholpen. Wat een enorme oppepper was zij voor mij. Ze was destijds 2,5 jaar. Ook hadden wij een 2e vriezer waar wij vooraf enorme voorraad voedsel in bewaarde. Zo hoefde er nog minimaal gekookt te worden door mijn man of wanneer ik het kon (haast nooit) door mij. Wij hebben nog een wens voor een 3e. En ondanks dat het enorm enorm enorm zwaar gaat zijn, weet ik dat we het kunnen en mrt een goede planning komen we er wel.

8 maanden geleden

Reactie op Grace93

Hoi! Je angsten zijn heel herkenbaar. Ik heb 3 hg zwangerschappen meegemaak ...
Bedankt voor je lieve bericht!

8 maanden geleden

Hier ook HG gehad en vanaf week 15 depressieve klachten. Hier droge HG, wel pillen gekregen tegen de misselijkheid en verder was het voor hun nooit erg genoeg voor een opname of controle. Voor de depressie had ik bij week 17 al hulp gevraagd. Ik werd gewoon niet geholpen. Pas in week 29 ging er een balletje rollen. En dat was bijna te laat. Hierdoor wil ik ook echt nooit meer zwanger worden. De HG was vreselijk en de depressie heeft bijna mijn leven gekost. Wij praten er ook wel eens over, dat een tweede misschien leuk is. Maar we doen het echt niet. Veel te bang dat het weer gebeurd, en erger met een tweede erbij. Hier dus gewoon acceptatie dat er nooit een tweede komt. We praten er af en toe over en de verstandige keuze is altijd om het niet te doen

8 maanden geleden

Reactie op vivje2404

Hier ook HG gehad en vanaf week 15 depressieve klachten. Hier droge HG, we ...
Bedankt voor het delen. Ik moet idd ook accepteren dat erg geen 2e komt omdat ik niet wil dat mijn dochter mij zo ziet. Is na de bevalling je depressie weg gegaan?

8 maanden geleden

Reactie op vivje2404

Hier ook HG gehad en vanaf week 15 depressieve klachten. Hier droge HG, we ...
Oh, we zien trouwens ook alle voordelen in van 1 kindje. Dus we verbeelden ons niet hoe het met een tweede zou kunnen zijn. En we praten veel over die voordelen. Misschien dat zoiets ook voor jullie werkt.

8 maanden geleden

Bedankt voor het delen. Ik moet idd ook accepteren dat erg geen 2e komt omd ...
Bij mij is inderdaad na bevalling de depressie weggegaan en heb na de bevalling nergens meer last van gehad. Heb wel therapie gevolgd voor mijn zwangerschap en dit heeft enorm geholpen. Ik waswel heel erg bang voor nog iets van een depressie na de bevalling. Omdat ik vanaf week 31 iemand had om mee te praten konden we wel al een plan maken voor het geval dat. Was gelukkig niet nodig.

8 maanden geleden

Ik begrijp je angst. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik ook last van HG gehad, waar na de geboorte van mijn dochter ook nog eens PTSS bovenop kwam (niet gerelateerd aan de HG maar aan iets dat met mijn dochtertje is gebeurt toen ze 2 maanden was). Nu zit ik in mijn tweede zwangerschap en heb wederom HG. Ik heb eerder geroepen dat ik meer op zag tegen de periode na de bevalling vanwege de PTSS dan tegen een zwangerschap met HG. En dat is in de praktijk precies andersom, niet omdat de HG heftiger is maar omdat de angst (voor nu) niet erg aanwezig is. Ja, ik ben nog steeds heel ziek door de HG en het is pittig met een peuter. Ik heb nu ook gezworen dat ik dit nu nooit weer ga doen. Maar ik heb wel geleerd van mijn eerste zwangerschap en ga nu verstandiger om met de HG. Ik heb direct aan de bel getrokken bij de verloskundige, ben al direct medicijnen gaan slikken, heb mij eerder ziek gemeld op het werk, ben eerder naar het ziekenhuis gegaan en heb direct gezorgd dat er geen dag is dat ik alleen voor mijn peuter hoef te zorgen omdat dat fysiek te zwaar is. Alles bij elkaar maakt dat ik beter met de HG kan dealen. Ook probeer ik het te relativeren, die 9 maanden gaan vanzelf voorbij en je krijgt er iets heel bijzonders voor terug. Dus als je hart je echt ingeeft weer voor een kindje te gaan, probeer dan goed te bedenken wat je deze zwangerschap bewust anders gaat doen. Praat hier van tevoren ook over met je partner en je omgeving, zodat ook zij ook erop letten dat je je aan je eigen grenzen houdt en zo hopelijk beter met eventuele terugkomende HG kan dealen.

8 maanden geleden

Reactie op MamavanEmmaMH

Ik begrijp je angst. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik ook last van H ...
Bedankt voor je lieve bericht

8 maanden geleden

Reactie op MamavanEmmaMH

Ik begrijp je angst. Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik ook last van H ...
En sterkte met je zwangerschsp

8 maanden geleden

Reactie op vivje2404

Bij mij is inderdaad na bevalling de depressie weggegaan en heb na de beval ...
Ik snap je angst ik was ook heel bang voor een depressie na de bevalling gelukkig bleef mij dat bespaard

8 maanden geleden

Reactie op vivje2404

Oh, we zien trouwens ook alle voordelen in van 1 kindje. Dus we verbeelden ...
Goed idee bedankt. Wat vinden jullie het grootste pluspunt van 1 kindje?

8 maanden geleden

Hi! Wat heb je veel meegemaakt zeg! Echt verschrikkelijk. De zwangerschap van mijn dochter was ook een HG zwangerschap met veel overgeven en een aantal opnames. Nu 10 weken (ongepland) zwanger van weer een kindje. En de HG is echt nog vele malen erger. Het is gewoon ontzettend pittig met nog een kleine erbij. Je hebt weinig ruimte en tijd voor jezelf ondanks dat bij mij, mijn man veel doet. Ik heb echt spijt dat ik mij niet heb verdiept in een voorbereidingsplan maar verwijt ook een beetje mijn zorgverleners omdat die dit nooit hebben verteld. Inmiddels wel een extra oppas kunnen regelen en mijn schoonouders passen vaak op in het weekend. Verder veel vriezermaaltijden. Zorg echt voor hulp ook al is je netwerk klein.. ik zit er nu middenin en ben aan het aftellen tot de geboorte. Na deze zwangerschap is het ook echt klaar voor ons en wil ik echt nooit meer zwanger zijn. HG wordt onderschat door bijna iedereen, maar het is ook lastig in te schatten als je het niet hebt meegemaakt. Maar het is echt niet niets, ik vind het echt de hel. Heel veel sterkte en succes met je beslissing!

8 maanden geleden

Reactie op meowie

Hi! Wat heb je veel meegemaakt zeg! Echt verschrikkelijk. De zwangerschap v ...
Super bedankt en jij nog even sterkte met je zwangerschap. Idd HG word vaak onderschat wat het allemaal met je doet

8 maanden geleden

Goed idee bedankt. Wat vinden jullie het grootste pluspunt van 1 kindje?
Wij kunnen haar alles bieden wat we maar willen. We hebben nog ruimte en tijd voor onszelf, als onze dochter door de moeilijk slaapfase heen is (ooit hopelijk) dan is dat ook klaar. Geen baby die mijn peuter wakker maakt. Uitjes die we gewoon lekker kunnen plannen met zijn er drieën. De tijd die ik kan besteden aan het in slaap brengen van mijn dochter, geen gehaast omdat er nog een ander kindje is. Tijd voor mezelf, tijd voor samen met mijn partner en ons kindje krijgt ook genoeg aandacht. Hoeven verder niks te delen. Geen hogere kosten aan kdv of bso. Kijk of jullie ook voordelen kunnen vinden, want 1 kindje is ook heel leuk en gezellig.

8 maanden geleden

Het grootste pluspunt trouwens, dat we alles kunnen doen en haar kunnen bieden wat er maar nodig is. (Of niet nodig maar gewoon leuk).

8 maanden geleden

Wat heftig! Rot dat de natuur dit van je afneemt. Een pluspunt is wel dat het je nu niet zal overvallen, je weet wat er je mogelijk te wachten staat, er is al een plan en ze kunnen er op tijd bij zijn het je zo aangenaam mogelijk te maken. Ook is corona gwlukkig verleden tijd en hoef je niet alles alleen te doen. Als je het echt niet aan durft, misschien is adoptie iets om te overdenken? Het is ook pittig en kan kang duren, maar misschien is het wat voor jullie?

8 maanden geleden

Reactie op Ikigai

Wat heftig! Rot dat de natuur dit van je afneemt. Een pluspunt is wel dat h ...
Dankje voor het lieve bericht