12 Reacties
5 jaar geleden
Wat vervelend van de PCOS! Het klopt dat je vaak de anticonceptiepil krijgt om regelmatig ontrekkingsbloedingen te krijgen als je geen zwangerschapswens hebt. Aangezien je deze wel hebt, is dit nu niet de juiste behandeling! Ik zou de huisarts even bellen en vragen om een verwijzing naar een fertiliteitspoli. Zij kunnen je daar verder helpen met zwanger worden.
De pcos gaat niet weg door de anticonceptiepil, het is puur een symptomatische behandeling.
5 jaar geleden
Op mijn 15e kreeg ik de diagnose pcos. Ik ben hier toen voor naar de huisarts gegaan vanwege vage klachten (uitblijvende menstruatie, overbeharing, acne, snel aankomen etc.). Na onderzoek bij de gynaecoloog kwam er dus pcos uit. Toen ben ik ook aan de pil gegaan op advies van de gynaecoloog omdat dat de klachten die ik had onderdrukte. Dat was ook inderdaad zo, want ik heb jaren geen last gehad van acne bijvoorbeeld. Maar als je een kinderwens hebt is de pil slikken natuurlijk erg vreemd. Ondanks dat het pcos klachten onderdrukt, zorgt het ook gewoon nog steeds voor anticonceptie en op die manier zul je sowieso niet zwanger worden. Weet de arts wel dat je een kinderwens hebt?
5 jaar geleden
Ik heb ook PCOS en inderdaad begonnen met de pil toen ik jonger was en geen kinderwens. Als je een kinderwens hebt moet je inderdaad terug gaan naar je arts om te zeggen dat je van de pil af wil. Heb jullie het hiervoor al 6 maanden actief geprobeerd? Heb je zonder pil wel altijd een menstruatie? Je huisarts kan je doorverwijzen naar gynaecoloog en zij vanaf daar naar het ziekenhuis als dat nodig is.
Voeding doet enorm veel, bij de meeste vrouwen komt het doordat je lichaam slecht met koolhydraten en suikers omgaat. Je hebt eigenlijk een soort diabetes die je hormonen in overdrive zet. Ik zou je hier zeker in verdiepen. Dit heeft voor mij heel veel geholpen voor de acne en het gewicht constant houden. Helaas niet genoeg voor het zwanger worden dus ik heb alle soort vruchtbaarheids behandelingen gehad.
5 jaar geleden
Hartelijk dank voor deze reacties!
De arts weet van onze kinderwens af, maar de pil was in dit geval toch de meest gangbare oplossing zei hij.
Dan over mijn menstruatie, want daar schrik ik wel van. Regelmatige onttrekkingsbloedingen heb ik nooi gehad.
In feite heb ik een cyclus die ik enigszins op de klok gelijk kan zetten. Ik gebruik dan ook al jaren een agenda om eisprong, menstruatie rn algehele cyclus in kaart te krijgen.
Elke maand wordt ik ongesteld. Echter is mijn menstruatie nu 2 keer uitgebleven: 1 keer in de zomer met 12 dagen en november met 7 dagen waren de uitschieters. Over het algemeen is het 24 tot 27 dagen. Ik heb de anticonceptie gekregen om een meer regelmatige cyclus te krijgen.
Verder krampen, maar niets abnormaal tijdens de menstruatie.
Hoe dan ook zal ik mij meer gaan verdiepen in voeding! Zijn er ook supplementen die dat ondersteunen of is dat niet aan te raden?
5 jaar geleden
Zoals al gezegd is, met de anticonceptiepil heb je sowieso geen eisprong. De menstruatie die je krijgt is geen echte menstruatie, het is een
ontrekkingsbloeding omdat je even stopt met hormonen nemen. Ik denk dat je huisarts het niet goed begrepen heeft en zou hem/haar echt even bellen!
Over voeding: ik weet niet wat je BMI is maar er bestaat ook zoiets als lean pcos waarbij insuline resistentie geen/mindere rol speelt en een dieet dus niet helpt. Dit weet ik omdat ik dit heb ;-).
5 jaar geleden
Jullie slaan de spijker op zijn kop en daar was ik al bang voor. Hoe stom ook van mij, ik dacht in dit geval dat er wel een goede reden zou zijn om anticonceptie voor te schrijven. Ik kon het al nergens vinden, vandaar dit topic.
Mijn bmi zou goed moeten zijn. In ieder geval in het groen. (24 uit mijn hoofd)
5 jaar geleden
Dus als ik het goed begrijp.Had je geen onttrekkingsbloeding terwijl je stopte in de stopweek. Dit is toch sowieso raar. Na 7 dagen begin je toch ook weer met de pil..dus dat die dan 12 dagen uitvlijft snap ik niet. Je cyclus is toch 28 dagen want je slikt 21 pillen dan 1 stopweek.Ik zou zeker terug gaan naar de huisarts om nog een keer goed bespreken, met de pil word je sowieso niet zwanger en heb je inderdaad ook geen ovulatie zoals hier wordt gezegd. Testen daarvoor heeft dan ook totaal geen zin.
5 jaar geleden
Hoi misslily,
Voor het gebruik van de pil heb ik nooit een onttrekkingsbloeding gehad, ook geen doorbraakbloeding. Gewoon maandelijkse menstruatie, mijn menstruatie is dit jaar 2 keer uitgebleven waarbij mijn cyclus werd verlengd. Een eisprong had ik wel bij de eerste uitblijven, ook daarvoor maandelijks tussen dag 10 a 14. De tweede uitblijven was tijdens mijn pilgebruik. (de eerste maand).
Nu met de pil heb ik een lichte grekegen en slik ik door zonder stopweek en natuurlijk geen eisprong. We zijn dan nu ook even gestopt met onze kinderwens, omdat de pil dat in de weg zit. Testen heeft dan ook geen zin en is niet meer gedaan sinds de start van de pil.
De pil zou volgens de gynaecoloog een tijdelijke oplossing zijn en heb daar wel mijn twijfels bij na alles wat ik heb nagezocht op internet. Nergens anders lees ik dat een diagnose pcos (met kinderwens) wordt opgelost met de pil. Maar niet altijd alles staat op internet, ik vroeg mij dan ook af of er meer vrouwen de diagnose pcos hebben gekregen, met kinderwens en toch de pil voorgeschreven hebben gekregen.
Hopelijk nu een wat betere omschrijving :)
Ik ga hierover zeker contact opnemen met de arts en aanhoren wat hij hierover zegt.
5 jaar geleden
Hoi misslily,
Voor het gebruik van de pil heb ik nooit een onttrekkingsbloeding gehad, ook geen doorbraakbloeding. Gewoon maandelijkse menstruatie, mijn menstruatie is dit jaar 2 keer uitgebleven waarbij mijn cyclus werd verlengd. Een eisprong had ik wel bij de eerste uitblijven, ook daarvoor maandelijks tussen dag 10 a 14. De tweede uitblijven was tijdens mijn pilgebruik. (de eerste maand).
Nu met de pil heb ik een lichte grekegen en slik ik door zonder stopweek en natuurlijk geen eisprong. We zijn dan nu ook even gestopt met onze kinderwens, omdat de pil dat in de weg zit. Testen heeft dan ook geen zin en is niet meer gedaan sinds de start van de pil.
De pil zou volgens de gynaecoloog een tijdelijke oplossing zijn en heb daar wel mijn twijfels bij na alles wat ik heb nagezocht op internet. Nergens anders lees ik dat een diagnose pcos (met kinderwens) wordt opgelost met de pil. Maar niet altijd alles staat op internet, ik vroeg mij dan ook af of er meer vrouwen de diagnose pcos hebben gekregen, met kinderwens en toch de pil voorgeschreven hebben gekregen.
Hopelijk nu een wat betere omschrijving :)
Ik ga hierover zeker contact opnemen met de arts en aanhoren wat hij hierover zegt.
5 jaar geleden
3 jaar geleden gestopt met de pil omdat ik de hormonen zat was. Wel altijd met condoom gevreeën voor de zekerheid. Echter vorig jaar oktober is er 1 geknapt en wij maakten ons niet zo druk. Ik had immers pcos. Afgelopen juli ben ik bevallen van een gezonde dochter. Haha het kan ook spontaan