41 Reacties
2 jaar geleden
Zou het niet uitmaken welk soort eendenbek? Zo'n ijzeren is voor niemand fijn.
2 jaar geleden
Hey, wat naar dat je dat als zo vervelend ervaart. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar werk als operatie assistente op de ok. Wij verwijderen heel vaak spiraaltjes bij vrouwen bij wie het om wat voor reden ook, niet lukt bij de huisarts. Je gaat dan onder sedatie, je gaat dan diep slapen, niet volledig onder narcose, en dan is het zo gebeurt!
Schaam je er niet voor! Misschien fijn te weten dat er een andere optie bestaat. Vraag een verwijzing naar de gynaecoloog aan je huisarts dan hoef je het niet nog een keer mee te maken.
Sterkte en succes ermee!
2 jaar geleden
Reactie op Knuffeltjeee
Zou het niet uitmaken welk soort eendenbek? Zo'n ijzeren is voor niemand fi ...
Het was geen ijzeren.. het was zo’n kleine plastic achtige 😫
2 jaar geleden
Reactie op Jolanda 2501
Hey, wat naar dat je dat als zo vervelend ervaart. Ik heb er zelf geen erva ...
Oh Jolanda, ik ben gewoon aan het huilen door jouw reactie. Ik wist niet eens dat dit kon.. ik heb een bevalling meegemaakt en dit heeft me niet eens zo laten voelen 😅. Ik zal het inderdaad na vragen aan de huisarts over deze optie… heel erg bedankt je stelt me zo gerust!!!
2 jaar geleden
Reactie op Jolanda 2501
Jeetje wat goed dat dit mogelijk is! Als je er zo tegenop ziet zou ik wellicht geen poging meer wagen en hier naar vragen, voordat je echt nog vaginisme ontwikkeld!
Zelf heb ik een verleden met vaginisme en was echt een hel. Voor als je het toch wilt proberen, er bestaat glijmiddel met lidocaïne en evt zelf de eendenbek diep genoeg inbrengen dat de huisarts die kan overpakken.
2 jaar geleden
Reactie op februari2022mama
Oh Jolanda, ik ben gewoon aan het huilen door jouw reactie. Ik wist niet ee ...
Ode aan Jolanda ❤️❤️ ik wist ook niet dat het kon. Zo fijn dat je gerustgesteld bent (ik zou hier meteen om vragen eerlijk gezegd).
Ik moet binnenkort een aambei laten verwijderen. Mocht kiezen tussen verdoving of een roesje, doe mij dat roesje maar 👍 het gebied daar beneden is zo gevoelig.
Je hoeft je niet te schamen voor dit soort gevoelens ❤️
2 jaar geleden
Reactie op ×Jon
Jeetje wat goed dat dit mogelijk is! Als je er zo tegenop ziet zou ik welli ...
Ik twijfel of ik vaginisme heb. Mijn verloskundige had dit echter wel opgenomen in mijn dossier doordat er bijv niet getoucheerd bij mij kon worden of een inwendige echo.. Ze had ook aangegeven als ik hulp zou willen hebben dat zij daar iemand hebben.
Echter heb ik dat afgeslagen gezien de gemeenschap met mijn man wel goed ging. Echter kan er bij mij geen tampon in of iets anders. En de eendenbek is allang eruit maar ik span zelfs nu nog alles aan. Ik twijfel of ik hulp moet gaan zoeken. In principe heb ik er geen last van in mijn dagelijkse leven, tenzij ik dus een inwendig onderzoek moet gaan doen..
2 jaar geleden
Ode aan Jolanda ❤️❤️ ik wist ook niet dat het kon. Zo fijn dat je gerustges ...
Dankjewel voor je hartverwarmende reactie.. en toch schaam ik me ervoor 😅😅. Ik voel me zo kwetsbaar en verloren.
Ik weet nu in ieder geval dat als het eruit is, dat ik een ander conceptiemiddel ga nemen. Dit wil ik echt nooit meer 😅. Ik beval nog liever dan dit…
2 jaar geleden
Oh Jolanda, ik ben gewoon aan het huilen door jouw reactie. Ik wist niet ee ...
Wat fijn dat het je een beetje gerustgesteld heeft! En ik begrijp je schaamte wel hoor, maar weet dus dat je niet de enige bent, we doen dit echt vaak!
Lieve knuffel!!!
2 jaar geleden
Hé wat naar zeg!!
Bij mij ging het verwijderen ook vreeeselijk moeizaam. Het is toen wel gelukt maar ik was zo aan het shaken en doen dat het plaatsen van een nieuwe (ik kwam bij de huisarts om de spiraal te laten vervangen) niet lukte.
Ik mocht toen een week later terug komen en heb toen 1 tabletje oxazepam voorgeschreven gekregen zodat ik rustig was 😅 dus je bent echt niet de enige die zo’n reactie heeft hoor!! Mij hielp dat tabeltje goed en toen was het zo gepiept.
We hoeven als vrouwen echt niet alles maar onnodig zonder medicatie te ondergaan hoor!!!
2 jaar geleden
Reactie op Jolanda 2501
Wauw wat fijn om te weten dat dit gebeurd zeg!
2 jaar geleden
Reactie op Jolanda 2501
Sowieso is mijn ervaring dat het bij een gynaecoloog 100% anders is dan bij een huisarts. Ook zonder roesje of narcose. De huisarts was bij mij zo aan het klungelen met plaatsen en verwijderen. De gyn had 0.0 moeite en het was zo gepiept!
2 jaar geleden
Reactie op ×Jon
Jeetje wat goed dat dit mogelijk is! Als je er zo tegenop ziet zou ik welli ...
Ik heb het laten zetten bij de verloskundige en mocht ook zelf de (plastic) eendenbek inbrengen en hier rustig de tijd voor nemen. Ging voor mij veel beter dan dat zij het deed. Verloskundige stelde dat toen zelf voor.
2 jaar geleden
Ik twijfel of ik vaginisme heb. Mijn verloskundige had dit echter wel opgen ...
Vaginisme bestaat in meerdere vormen en gradaties. Als je al een keer een nare/pijnlijke ervaring hebt gehad met onderzoek of tampons inbrengen, kan dit al een begin zijn om voor je lichaam je bekkenbodemspieren onbewust aan te spannen.
Zelf heb ik hulp gezocht bij een bekkenbodemfysio, maar dat was ook doordat seks niet ging en inderdaad ook een tampon inbrengen was zeer pijnlijk en niet te doen. Het heeft zeker geholpen. Alleen een uitstrijkje heb ik nog via een thuiskit laten doen en wonder boven wonder ging het toucheren met bevalling wel goed, waar ik erg tegenop zag. Ivm medisch/inleiding was dit elke 2u verplicht ivm protocol van het ziekenhuis
2 jaar geleden
Mijn verloskundige vertelde mij dat zij veeeeel vaker spiraaltjes zet en verwijdert dan een huisarts. Dus als je de optie hebt zou ik sowieso altijd de verloskundige benaderen hiervoor!
2 jaar geleden
Bij mij kon de huisarts (2x) de spiraal ook niet verwijderen. Heel veel pijn en zelfs gebloed na het gebruiken van de eendenbek. Ik was ook zo angstig en keek echt tegenop het gebruiken van die eendenbek. Uiteindelijk doorverwezen naar de gynaecoloog. Die heeft het binnen 2 seconden eruit gehaald. Mijn afspraak duurde niet eens 5 minuten in totaal.
Zoals hieronder al gezegd is, hebben gynaecologen en verloskundigen veel vaker een eendenbek gebruikt en gaat het soepeler dan bij een huisarts.
Mijn huisarts gebruikte trouwens zo’n metalen eendenbek maar de gyno (en later de verloskundige) een doorzichtige kunststof eendenbek, Met super veel gel. Dat scheelt denk ik toch heel veel qua pijn.
2 jaar geleden
Reactie op Jolanda 2501
Wat fijn dat het je een beetje gerustgesteld heeft! En ik begrijp je schaam ...
Dankjewel ❤️❤️
2 jaar geleden
Hé wat naar zeg!!
Bij mij ging het verwijderen ook vreeeselijk moeizaam. H ...
Dank voor je lieve reactie!! Gelukkig dat het bij jou toen wel gelukt is. Het helpt mij te lezen al dat er meerderen zijn die hier last van hebben
2 jaar geleden
Reactie op ×Jon
Vaginisme bestaat in meerdere vormen en gradaties. Als je al een keer een n ...
Dank voor je reactie. Ik zal kijken of ik eventueel hulp hiervoor moet inschakelen!